Senaste nytt

Ethiopian Airlines fortsätter med Boeing 787 Dreamliner till Arlanda

BusinessClass

Redaktör
Under mars månad satte Ethiopian Airlines sin Boeing 787 Dreamliner på sträckan mellan Stockholm Arlanda och Etiopiens huvudstad Addis Abeba, vissa dagar i veckan med mellanlandning i Wien. Den ursprungliga tanken var att detta skulle vara en temporär förändring enbart under mars månad, detta utökades senare till april och nu är det dock klart att Dreamlinern…
 

Dr. Miles

Expert
Vet man från när Dreamlinern blir permanent? Igår stod 757 eller 767 vid gaten såg jag när jag passerade.
Permanent är nog fel ord att använda i det här sammanhanget för att tekniken utvecklas och det kommer nya flygplansmodeller.
Det vore tragiskt för alla parter om Ethiopian använder Boeing 787 100 år senare.
 

Dr. Miles

Expert
Helt övertygad om att det måste finnas bättre saker att göra än att anmärka ord.
Jag är också övertygad att det finns bättre saker att göra än att hoppa på mitt inlägg som jag försökte att poängtera att det inte blir permanent användning av Boeing 787 på denna linje.

Om du inte kan komma med bättre info (t ex Ethiopian kommer att köra xxx mellan YYY och ZZZ) så låt att bli att kommentera. Det tillför inte något.
 

Nurre93

Medlem
Permanent är nog fel ord att använda i det här sammanhanget för att tekniken utvecklas och det kommer nya flygplansmodeller.
Det vore tragiskt för alla parter om Ethiopian använder Boeing 787 100 år senare.

Det är väl underförstått att permanent i flygplansbranschen inte har samma betydelse som permanent i andra sammanhang? Du kommenterade även ett av mina andra inlägg angående Ethiopian Airlines Dreamliner på ARN på ett "drygt" sätt. Sluta vara bitter gubben! Tanken med detta forum är att man ska dela information samt tankar med varandra. Så länge budskapet når fram behöver du väl inte hugga för minsta lilla "misstag"?
 

dino_81

Medlem
Jag tycker att detta är positiva nyheter. Jag är väldigt förtjust i flygplanstypen och är glad över att fler bolag väljer att använda Dreamlinern till/från Arlanda.

Det är inte bara ett väldigt tjusigt flygplan till det yttre utan jag tycker även att komforten är superb - speciellt uppskattar jag det stora fönstrens och ljudnivån.
 

Dr. Miles

Expert
Det är väl underförstått att permanent i flygplansbranschen inte har samma betydelse som permanent i andra sammanhang? Du kommenterade även ett av mina andra inlägg angående Ethiopian Airlines Dreamliner på ARN på ett "drygt" sätt. Sluta vara bitter gubben! Tanken med detta forum är att man ska dela information samt tankar med varandra. Så länge budskapet når fram behöver du väl inte hugga för minsta lilla "misstag"?
Du som svensk (jag antar) inte kan använda rätt ord i rätt sammanhang, hur ska jag som en utlänning förstå ordets innebörd i inlägget?
Var tydlig med budskapet annars får man räkna med extra frågor eller påpekande/rättelse. I alla fall fick jag lära mig den hårda vägen av @Homer. ;)

Jag har redan svarat ditt inlägg i en annan tråd med samma ämne så varför behöver du fråga samma sak igen?

För din information, cross-posting anses som en dålig sed på internet så vänligen undivk att göra det från nästa gång.

När det gäller riktiga svaret som du antagligen önskar att veta, ingen som vet.
Om det blir strul med schemaläggning blir det annan flygplansmodell. Ethiopian verkar inte vara helt säker på vilken rutt de kommer att flyga mellan Addis Ababa och Stockholm heller.
 
Är inte ordvalet "permanent" hämtat direkt från artikeln dock? Kanske fel ord visserligen men nu blev det en onödig diskussion kring detta kan jag tycka.
 

Xilan

Medlem
Jag måste nog ge Dr. Miles lite rätt här ändå av en anledning till än den som diskuterats.
Få flyglinjer till Arlanda ändras oftare än just Ethiopians linje till Addis. De olika ruttvarianter som förekommit de senaste åren är många. På rak arm kan jag komma på dessa.
ARN-FCO-ADD
ARN-CAI-ADD
ARN-VIE-ADD
ARN-FRA-ADD
ARN-ADD

Olika flygplan har använts:
B738
B752
B763
B772
B788

Så just i det här fallet är det antagligen fel att använda ordet permanent av flera skäl.

Men om man ser till själva frågan så är denna information tillgänglig just nu. Från 1 maj 2015 gäller följande:
Addis Ababa – Vienna – Stockholm
ET724 ADD0015 – 0550VIE0650 – 0920ARN 788 x257
ET725 ARN1950 – 2220VIE2320 – 0650+1ADD 788 x257

Addis Ababa – Stockholm
ET714 ADD0020 – 0720ARN 788 257
ET715 ARN2100 – 0545+1ADD 788 257
 
Toppen