Senaste nytt

En trevlig påskresa till Hong Kong..

Varje år till påsk brukar jag passa på att utnyttja lite röda dagar och år 2015 var inget undantag.
Var helt flexibel på resmål och började scanna av internet efter trevliga priser.

Efter lite knappande och sökande här och där föll valet på Hong Kong där jag hittade QR i kombination med CX för 3.700 SEK, ett trevligt pris om man ser till flygbolagen, vädret i Hong Kong och att det bokades väldigt tätt inpå, bara ett par dagar innan avresa.

Till Hong Kong..

3 April Cathay Pacific 9246 16.10 - 23.10 ARN-DOH Operated by Qatar Airways
4 April Cathay Pacific 640 01.35 - 14.40 DOH-HKG

Smidig incheckning på Arlanda och vidare mot säkehetskontrollen.
Ganska lugnt med folk så här på långfredagen. Loungen på Arlanda tycker jag inte ens är värd att besöka så gick i stort sett direkt till gate:n efter att ha passerat säkerhetskontrollen.

Boarding, snabbt ombord och intog min plats som var 29A för det här benet till Doha.
Som vanligt med QR kommer man iväg på avsedd tid och flygresan mot Hamad International går fort.

För en gångs skull får man lite trevligt folk bredvid sig på flyget, nämligen två tjejer som skulle till Bangkok i 8 veckor för att skriva en C-uppsats inom turismvetenskap, speciellt Emma tyckte jag verkade som en riktigt härlig tjej, synd att jag 'råkade' snegla och se henne sms:a med vad som verkade vara en pojkvän. Emma, bara höra av dig om det tar slut i framtiden.. ;)

Qatar levererar annars precis som vanligt, varma handdukar före start, helt okej mat och allmänt trevligt bemötande från personalen. Bad om champagne och hon smet snabbt iväg mot C-kabinen och dök strax därefter upp med ett glas. Mycket bra!

Fördrev tiden i Doha med att driva omkring lite med Thailands resenärerna. Lite synd att de var två och jag inte kunde gästa in i Qatars nya massiva lounge så skippade loungebesöket för denna gång.

Strax före 01.00 begav jag mig bort till A11 om jag inte minns fel där boarding precis skulle börja.
Planet som skulle ta mig till Hong Kong var av modell A330 och jag hade såklart på förhand valt ut plats 30A som är en Premium Economy stol.

Hoppades såklart att man skulle slippa planbyte som kan vara rätt vanligt på CX så jag försökte att inte ha några förhoppningar förrän jag sitter i stolen och dörrarna är stängda men det visade sig att det var ett plan med PE kabin den här gången och det var ju väldigt trevligt, speciellt plats 30A som har en bassinet precis framför.

Benutrymmet är cirka 1 meter så även om bassineten är nedfälld är det inga som helst problem att få plats. Nu kom nästa önskan, dvs att man slipper en bebis bredvid sig, dels för att slippa eventuella skrikigheter och även för att kunna använda bassineten som fotstöd och få till någon sorts business 'light' stol.

En lugn herre hittar till min plats och även om han höll på med lite konstiga böner under flygningen så var det en bra och trevlig medpassagerare, definitivt bättre än någon skrikande unge, speciellt när man glömde sina Bose hemma. :)

Personal ur Cathay delar ut menyer i ekonomi och varma handdukar före start. Fin touch även om det inte är någon 'jättemeny' att spana på men ändå.

Såg ut som följande:

Supper:

Chicken tikka with tabouleh salad

Stir-fried beef with ginger and spring onion, steamed jasmine rice
or
Chicken afritada with garlic fried rice
or
Penne pasta with spic tomato sauce
Peach mousse cake
Tea and coffee


Continental Breakfast

Fresh fruit salad
Oat and honey muffin
Tandoori chicken with mint mayonnaise in herb roll
Tea and coffee


Vi taxar ut mot startbanan och lyfter någorlunda i tid.
Kaptenen meddelar att vi har starka medvindar så flygresan kommer gå rätt snabbt, ca 7 timmar.

En stund efter start börjar personalen med matserveringen och det som överraskade mig lite var att Cathay även tilltalade mig med Mr.Eriksson trots att jag flög ekonomi, lite oväntat och inget man förväntar sig. Hade bara Air Berlin Gold inlagt i bokningen för den som funderar över det.

Reste förresten bara med hand baggage och därför fick kameran stanna hemma så ni får stå ut med lite mobilbilder, mest för att ni ska få en bild över hur det ser ut.

Premium Economy stol 30A, Cathay Pacific A330 - benutrymme.
Jag är normallång och asiaten jag hade bredvid mig på hemvägen kunde nog knappt nå bassinetten om han så försökte så 30A är den ultimata platsen i denna lilla kabin. Tror att 30K är precis lika bra men glömde kika på det. Övriga stolar på rad 30 är bra de också, speciellt då man har ett fotstöd som övriga rader saknar. 30A och K ger ju dock fönsterplats och dessutom lite stöd om man vill luta sig mot väggen med en kudde eller två. Är man inte i något behov av detta så duger vilken plats som helst på rad 30.

Cathay CX PE.jpg


Vi landar i tid på HKIA och jag begav mig direkt mot bussarna för vidare färd mot Hong Kong Island.
Skriver inte så mycket om själva vistelsen i sig men under mina 2-3 dagar så hann jag med att åka upp till bl.a Peak, vandra runt i alla möjliga kvarter - både fina och mindre hemtrevliga samt lite lätt shopping och fönstershopping i de exklusiva butikerna. Ungefär 4-5 mil promenerade jag under dessa 2 dagar, vilket kändes i vaderna och fötterna när jag skulle åka hem på Måndag kväll men mer om hemresan strax, först lite bilder..

Hong kong 1.jpg


hong kong 2.jpg


hong kong 3.jpg



Måndag, 6:e April - dags att åka hem..

6 April Cathay Pacific 645 18.40 - 23.00 HKG-DOH
7 April Cathay Pacific 9243 01.30 - 06.55 DOH-ARN Operated by Qatar Airways

Vi var som bekant ett helt gäng i Hong Kong under påsken och jag hade främst kontakt med @JensE

Eftersom jag bara hade hotell första natten och visste att jag skulle vara ute i stort sett hela natten mellan Söndag och Måndag så skippade jag hotell och låste istället in väskan i ett baggage skåp som finns lite överallt. Därför var jag också ganska trött och oduschad på Måndag förmiddag och bestämde mig därför för att sticka till flygplatsen tidigt, redan vid 11-tiden trots att planet inte gick förrän 18.40.

Checkar in, ser att jag fortfarande har plats 30A enligt boardingkortet och det ser alltså ut som att det blir PE stol även till Doha. Vidare genom säkerhetskontrollen och passkontroll som går smidigt och med raska steg mot The Wing (Business) för en dusch!

Relativt lugnt i terminalen vid den här tiden, loungen är knappt halvfull och inga problem att få en dusch direkt. Duscharna är fräscha och själva loungen i sig med färgtemat och vissa stolar tycker jag påminner mycket om Lufthansas Business lounger.

Sätter mig ner med lite tilltugg och jag börjar vid 13.30 uppdatera BC ungefär 1 gång i minuten för att se när Jens skulle meddela att han var framme så vi kunde hänga i 'riktiga' The Wing. :p

Runt 14.30 får jag info via PM att Jens är framme och jag lämnar loungen med raska steg.
Möter upp Jens i entren som gästar in mig, stort tack för det!

Vi bestämmer oss för att käka direkt och det blev någon fisk som var helt okej. Ett par glas champagne till det så mådde magen bra för stunden.

Inne i loungen sitter även @nota bene med en kollega och vi börjar surra lite om allt möjligt.
Tiden går och vi lämnar loungen precis när boarding ska till att börja.

När man ser kön är det verkligen underbart att kunna glida före som Sapphire, nästan ovärderligt skönt att kunna glida ombord tidigt och slå sig ner. Inte för att det hade varit jättenödvändigt på just denna flight i och med att det var PE kabinen även här så inga problem att få plats med väskan men i vanliga fall riskerar man ju att få väskan 20 meter bort om man är sen vid boarding i ekonomiklass.

Lyckades sova bort mesta tiden av den här flighten vilket var skönt efter att man varit vaken i bra många timmar vid den tidpunkten så när vi landar på Doha är man nästan som en ny människa.

Det enda negativa med plats 30A är att det är lite kallt när planet når höjd, både dit och hem men det är ju inte CX fel utan det får A330 ta på sig. Det finns filt men den är inte överdrivet tjock så är du tunnhudad som en annan är och reser i t-shirt så vill jag påpeka att det kan bli lite kyligt men inte överdrivet kallt.

På plats i Doha, händer det grejer..

Vi landar i Doha och har strax under 2 timmar att fördriva i loungen som jag skippade på väg till Hong Kong, nämligen Al Mourjan Business Lounge.

Det är en helt galen stor lounge, men det är mycket folk så det behövs verkligen.
Vi har svårt att hitta plats för 4 personer bredvid varandra i restaurangdelen så vi väljer att placera oss i baren där vi surrar lite samtidigt som ett par champagneglas glider ner.

Jens kikar på EF och ser att planet till Doha är nästintill fullsatt. 2 lediga platser i Business finns det så viss förhoppning om uppgradering finns ju men det är så långsökt att jag knappt ger det mer än två sekunders tankegång.

Vi beger oss till gaten, och när personalen scannar mitt pass plingar det till och jag får 2-3 tankar på en och samma gång, är det nu det händer? Är det min turdag idag?

Killen tittar på passet och knappar på datorn lite, säger ingenting och ger tillbaka mitt pass och jag får gå vidare, med plats 16K. Trist, när det för en gångs skull plingade till. :)

Boarding öppnar precis när vi gått igenom så vi är först ombord i stort sett varvid jag slår mig ner på 16K, pluggar i hörlurarna och drar igång en film medan resten av ekonomiklass boardar.

En herre slår sig ner på 16H, vi hejar lite på varandra.
Ett par minuter senare dyker ett par upp i medelåldern, de har plats 16H och 16J. De diskuterar med herren som slog sig ner på 16H och det visar sig att han har 16K, precis som jag.

Jag blir osäker och blir tvungen att resa mig upp för att kolla om jag hade 14K istället men boardingpasset visar klart och tydligt 16K så jag beger mig till mittgången mellan ekonomi och business för att försöka reda ut problemet.

Med tanke på att ekonomi var helt proppfullt så började tankarna surra, blir det Business för mig nu, blir det ett ledigt mittsäte längst bak i ekonomi eller blir jag helt enkelt kvar i Doha?

Pursern börjar titta lite på sin surfplatta, knappar lite hit och dit.
Frågar hur det går och vad som sker och han ber mig att vänta lite.

Tittar in mot business kabinen lite snabbt och ser att det ser rätt så fullt ut.
Pursern återvänder och säger, Sir you seat is over there at the front to the right och det var som ett rus som bara flöt genom kroppen. Så många long hauls som man trots allt gjort i ekonomi och det har aldrig hänt att jag åkt på en uppgradering förrän nu.

16K blir 1K! :D

Glider förbi Jens och får ett spontant 'va, du skämtar?' när jag har sikte mot 1K och nej, det är inget sent Aprilskämt utan det det blir så att jag byter bort 16K med ett spädbarn framför på 15K mot 1K och Business på hög nivå. Kan inte sluta le inombords vid det här laget. Det är en sak att betala för business och first men att få en överraskning så här nära avgång när man har sina krav lågt ställda på en A till B flygning i ekonomi så blir det nästan som en mindre chock.

Intar 1K och vi börjar rulla mot startbanan och jag tänker hela tiden att jag bara vill komma upp i luften, inga tekniska fel, inga trasiga däck, inga psykotiska utbrott hos någon passagerare nu som gör att jag blir av med min plats på ev nytt plan. :p

1K.png


QR är förmodligen världens bästa bolag i Business Class, kanske lite magstarkt att säga det utan att ha gjort 10+ flygningar i Business med bolaget men servicen, maten, allt var toppen.

Nu noterade jag inte exakt vilka som fick mat först men det kändes som att jag blev serverad väldigt tidigt så det är nog som Jens säger att de kör Emerald, Sapphire, statuslösa när det gäller servering.

Flygningen flyter på, stolen är helt fantastisk och klart bästa jag har provat i Business.
Utfälld till säng var det bra för mig som är ganska smal och strax över 1.80. Fungerade utmärkt att ligga på sidan och täcket var alldeles precis lagom tjockt. IFE har ett stort utbud och det finns garanterat något för alla.

Amenity kit från Armani, och hörlurar med brusreducering fanns att tillgå vilket stängde ute det mesta av ljudet vilket bidrog till en bättre filmupplevelse.

Crew är väldigt uppmärksamma. Vet att Jens hade lite av en annan uppfattning på just denna flygning. Skiljer det sig möjligtvis om man sitter längre bak? Oavsett vad hade jag på 1K en bra upplevelse med crew som hela tiden såg till att fråga om man ville ha påfyllning och liknande.

Valde som huvudrätt Seared fillet of beef with thyme jus and parsley mashed potato med tillbehör som smakade väldigt bra!

Ala.jpg


Qatar Airways är nära på världsklass och har en extremt bra och prisvärd Business produkt om man väger samman Business stolen med deras fantastiska lounge och allt som oftast väldigt trevliga Crew samt prisbilden vid främst 2-4-1.

Jag kommer definitivt flyga mycket mer med Qatar C framöver, speciellt om deras aggresiva reor och 2-4-1 förblir ett återkommande fenomen.

Det var inte dåligt att lägga ut 3.700 SEK och få flyga PE kabin mellan Doha och Hong Kong och Hong Kong - Doha samt Business från Doha till Stockholm. Det är nog ett av de bästa köpen jag gjort inom flyg, möjligtvis någon mistake-fare som varit extremt prisvärd men lätt uppe i toppen och Qatar C är den bästa C produkt jag prövat, definitivt.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Man får grattulera till uppgraderingen, jag hoppas att uppgraderingsgudaran är med mig på fredag, dock med ett helt annat bolag :)
Trevlig rapport och blir sugen på att åka till Hong Kong igen när de har lite bättre väder än mina senaste besök.
 

RobHK

Medlem
Trevligt reportage, ska själv åka samma rutt i Business om två veckor.

Nästa gång du är i Hongkong får du ta och boka Cafe Too på Shangri-La HK-island någon vecka innan du åker, antingen middags eller brunch buffé, fantastiskt prisvärt.
 

pep

Medlem
Godt gaaet, Andreas. Helt min maade at rejse paa. En saadan upgrade goer livet vaerd at leve og man kan leve hoejt paa en saadan tur i et helt aar ! Op-up's laenge leve, hip hip hurra..
 

Jakob K

Medlem
Känns klart prisvärt jämfört med monopoltaxorna hos LH mellan ARN-MUC/FRA i C! Grattis till en fin uppgradering!
 
Man får grattulera till uppgraderingen, jag hoppas att uppgraderingsgudaran är med mig på fredag, dock med ett helt annat bolag :)
Trevlig rapport och blir sugen på att åka till Hong Kong igen när de har lite bättre väder än mina senaste besök.

Tack, håller tummarna att du har turen med dig!
Det var riktigt bra väder, varmt och härligt.

Trevligt reportage, ska själv åka samma rutt i Business om två veckor.

Nästa gång du är i Hongkong får du ta och boka Cafe Too på Shangri-La HK-island någon vecka innan du åker, antingen middags eller brunch buffé, fantastiskt prisvärt.

Det tipset får jag ta vara på, blir ett nytt besök i Oktober/November -15!
Ha en mycket bra resa!

Tack för en trevlig reserapport!:)

Kul att du uppskattade den!

Godt gaaet, Andreas. Helt min maade at rejse paa. En saadan upgrade goer livet vaerd at leve og man kan leve hoejt paa en saadan tur i et helt aar ! Op-up's laenge leve, hip hip hurra..

Ja, det var ju riktigt kul. Denna lever man länge på, gick med ett leende på jobbet idag och lär göra ett tag framöver!

Trevlig rapport och grattis till uppgraderingen

Tack, så lite så!

Grattis och trevligt trevligt

Tackar!

Känns klart prisvärt jämfört med monopoltaxorna hos LH mellan ARN-MUC/FRA i C! Grattis till en fin uppgradering!

Tack och bock. Ja, det är ju lite väl saftigt där ibland tyvärr. :)
 
Toppen