Senaste nytt

En till Sixt blåsning...

fly4fun

Medlem
Jag åkte på en Sixt blåsning för många år sedan där dom lurade mig och tog ca 1000 kr mer än utlovat för att tanka bilen när jag hade bråttom. Sedan dess har Sixt varit ett svartlistat bolag för mig som jag unvikit helt. Istället har jag alltid gått genom olika mäklare (t.ex. Hyrbil.se) och tagit den billigaste bilen vilket ofta varit en besparing på uppemot 40-80% mot att gå direkt till hyrbilsfirman. Trots ett 100-tal bokningar under senaste 5-6 åren så har jag aldrig haft några problem med vouchers, försäkringar eller felaktiga skador (oftast Europcar, Budget, Hertz och Avis). Jag har haft ett misslyckat försök till nedgradring och i knappt ca 30% av hyrorna så har jag fått en gratis uppgradering. En enda gång tankade jag fel bränsle men upptäckte detta på macken och åkte bara på betala en billig bärgning + extra tank disel. Ändå lyckades jag bli övertalad av rekommendationer här på BC att gå direkt till en hyrbilsfirma istället för att gå genom mäklare. Så jag bestämde mig för att ge Sixt en ny chans och statusmatchade mitt SAS Diamantkort mot Sixt och fick ett Sixt Platinumkort.

I februari flög jag ner en långhelg till Alicante och hyrde en bil på Sixt. Istället för den vanliga ritningen med skador som man brukar få så fick jag bara en lista på alla skador vilket var en hel del.
5XDlIWKFdKRnEWrypnDaCcR2TJU_tFbUBzSOxt1nSn8

Redan där ringde första varningsklockan, så jag filmade hela bilen för att vara på säkra sidan, då listan var ganska svårtolkad. Sedan körde jag ca 5 mil till min lägenhet, parkerade bilen i garage, stod där i 3 dagar och åkte sedan ca 5 mil tillbaka till flygplatsen. Jag lämnade bilen i exakt samma skick som när jag hyrde den. Damen som tog emot bilen tog ett snabbt varv runt bilen, konstaterade många småskador, drog upp skadelistan och såg att den var lång varefter hon vänder sig till mig och säger att allt är OK och ber mer signera på handdatorn.

Ca 3 veckor senare får jag helt plötsligt ett email från Sixt där dom vill att jag ska betala 160 EUR för en skada som jag orsakat på bilen. Nu får jag även en ritning på alla skador som bilen haft + den nya som jag ska ha orsakat.
55rQSJ5JKvzPG02s45lozF6zk8kXVPuMuRAKQzYC_lY

Jag får även ett protokoll där alla skador finns markerade och sist i detta protokoll min elektroniska signatur från handdatorn att jag godkänner denna skada. Det är helt omöjligt att denna skada antecknats innan jag skrev under på handdatorn för jag stod bredvid under återlämnandet och hon gjorde inga anteckningar, utan sa enbart OK. Så Sixt har alltså ändrat i dokumentet efter att jag signerat.

Skadan är bak på bilen under bakre stötfångaren som för övrigt redan hade skador. Efter flera mail fick jag till slut två dåliga bilder där det mest ser ut som ett lätt grått streck på en grå bil som lätt ska gå putsa bort.
qNhyneSzszldWz7SBEu6O0eUG7tY85jW4Sbq9cRD5Wg

Dom oranga markeringarna har Sixt gjort med en penna för att markera skadan. Jag misstänker att skadan antagligen orsakats efter att jag hyrt bilen, eller så är den bara fejkad. Vad jag kan se så går detta lätt att putsa bort med lite vax.

Några funderingar som jag har efter händelsen
* Varför gav inte Sixt mig en ritning på skadorna när jag hyrde bilen utan enbart en lista om det uppenbarligen fanns en ritning? Var blåsnigen planerad i förväg?
* Varför säger dom OK vid återlämnandet och hör sedan av sig efter 3 veckor? Det är i stort sett omöjligt för mig som kund att bemöta anklagelserna i efterhand.
* Hur lång tid efter kan dom höra av sig? 10 veckor? 2 år? Kan man på nått sätt få ett OK som verkligen är ett OK?
* Elektroniska signaturer känns helt plötsligt väldigt skrämmande. Dom går klistra in i vilket dokument som helst. Har inte Sixt begått ett brott som ändrat i ett dokument som jag redan signerat?

Jag har klippt mitt Sixt Platinumkort och kommer aldrig, aldrig, aldrig hyra av Sixt igen. Samtidigt återgår till min rutin att köra genom mäklare, då det inte gav nått extra att gå direkt till hyrbilsfirman (förutom ett högre pris).
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Verkar helt otroligt :(

Jag har bara hyrt bil i USA och Sverige men hitills aldrig haft något problem av den typen du beskriver. Är detta något som är mer vanligt förekommande i Europa (läs södra Europa)?

Jag har klippt mitt Sixt Platinumkort och kommer aldrig, aldrig, aldrig hyra av Sixt igen. Samtidigt återgår till min rutin att köra genom mäklare, då det inte gav nått extra att gå direkt till hyrbilsfirman (förutom ett högre pris).

Hoppas du skickade in det sönderklippta kortet tillsammans med en förklaring/överklagan till Sixt.
 
Låter helt otroligt @fly4fun.. Jag känner igen din historia och de flesta hyrbilsfirmor på Solkusten, övriga delar av Spanien samt Italien kör med samma stil... Det 'nya' som de flesta firmor har börjat med är att utnyttja ett kryphål i både vanliga samt extra försäkringar. Dessa försäkringar täcker inte skador på interiören och belastas ofta kreditkortet i efterhand... Det finns så klart bra firmor också, har testat ett par varav jag nu enbart använder en på Solkusten, Brunos, som aldrig klagar på sådana här småsaker. Vet inte hur vi tänker kring reklam här men ville ändå dela med mig av erfarenheterna kring bilfirmor
 

Homer

Medlem
Ingen av bilderna syns, Sixt har en väldigt aktiv representant på Flyertalk testa att om du får någon respons på din historia där

Skulle aldrig betala. Fy vilka svin!

Vore intressant att veta hur du låter bli att betala när de har ditt kort som garanti.

Liten chans att få någon hjälp från kreditkortsbolagen, det är vanligt med bluffmakare och de litar hellre på de stora biluthyrararna.
 

Valley

Medlem
Ingen av bilderna syns, Sixt har en väldigt aktiv representant på Flyertalk testa att om du får någon respons på din historia där



Vore intressant att veta hur du låter bli att betala när de har ditt kort som garanti.

Liten chans att få någon hjälp från kreditkortsbolagen, det är vanligt med bluffmakare och de litar hellre på de stora biluthyrararna.

Har fått väldigt mycket hjälp av Amex och Eurocard när jag inte känt igen poster på räkningen.
Man har direkt spärrat dessa och gjort en egen liten utredning/kontroll. Så har man kommit tillbaka till mig med resultatet.
Det jag inte därefter höll med om slapp jag betala.
 

Homer

Medlem
Har fått väldigt mycket hjälp av Amex och Eurocard när jag inte känt igen poster på räkningen.
Man har direkt spärrat dessa och gjort en egen liten utredning/kontroll. Så har man kommit tillbaka till mig med resultatet.
Det jag inte därefter höll med om slapp jag betala.

Jomen jag pratar om fallet där motparten insisterar på att du ska betala och presenterar papper som styrker påståendet.
 
Toppen