Senaste nytt

Flygskatter inom Europa med Flying Blue

EBGGOT

Medlem
God kväll.

Jag har 55,000p som brinner inne i Flying Blue i Maj därav behöver jag boka en resa.

Någon som har idé vad flygskatterna ligger för en resa i Europa (via AMS) från GOT?

Jag tror jag har läst någonstans att det är ganska dyra?!

KLM "book award sida" sida ligger nere därav jag inte finna info där.

Tusen tack!
 

Homer

Medlem
Skatter? Du menar skatter, bränsleavgifter och annat tjafs de tar betalt för?
går säkert på bra mycket över €100 bara t.o.r till AMS.
Smartare att betala för en biljett någonstans och förlänga livslängden på poängen 20 månader,.
FB är svåra att tjäna men det är gott om platser och promo awards är super value,
50.000 räcker ju för fn till Aruba i Business just nu :)
 

EBGGOT

Medlem
Skatter? Du menar skatter, bränsleavgifter och annat tjafs de tar betalt för?
går säkert på bra mycket över €100 bara t.o.r till AMS.
Smartare att betala för en biljett någonstans och förlänga livslängden på poängen 20 månader,.
FB är svåra att tjäna men det är gott om platser och promo awards är super value,
50.000 räcker ju för fn till Aruba i Business just nu :)

Sagt och gjort! Fick bli en tur med KLM i April ...
 

Dr. Miles

Expert
Skatter? Du menar skatter, bränsleavgifter och annat tjafs de tar betalt för?
går säkert på bra mycket över €100 bara t.o.r till AMS.
Smartare att betala för en biljett någonstans och förlänga livslängden på poängen 20 månader,.
FB är svåra att tjäna men det är gott om platser och promo awards är super value,
50.000 räcker ju för fn till Aruba i Business just nu :)

Jag håller fullständigt med Homer. Man ska aldrig använda Flying Blue(FB) poäng till Air France/KLM ekonomiklass award.
Det kan sluta så illa så att du betalar 80.000 FB poäng för t ex Stockholm-Paris/Amsterdam-Beijing t/r i ekonomiklass + ytterligare 3.800 SEK för skatter&bränsletillägg. :eek:

Då är det bättre, som Homer skrev, att använda poäng till Business class när de kör Promo Awards.
 

Homer

Medlem
Man ska absolut spy galla över FB, men om man nu faktiskt har poängen på kontot och dessutom mer än 50k, så är det ju faktiskt ganska bra.

Longhaul + Business class(Affairs) + Promoawards [här - > Flying Blue News] är ett tungt stalltips, i synnerhet som det ingår flyg från GOT

Dessutom så är avgifterna oftast lägre än BA och platstillgången i longhaul business ganska god, till skillnad mot SAS.
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Man ska absolut spy galla över FB, men om man nu faktiskt har poängen på kontot och dessutom mer än 50k, så är det ju faktiskt ganska bra.

Longhaul + Business class(Affairs) + Promoawards [här - > Flying Blue News] är ett tungt stalltips, i synnerhet som det ingår flyg från GOT

Dessutom så är avgifterna oftast lägre än BA och platstillgången i longhaul business ganska god, till skillnad mot SAS.

Förstår jag dig rätt när du skriver att avgifterna är oftast lägre än i OW och att det finns fler platser än i Star Alliance?
Hur svårt kan det vara att skriva just det då utan att gå till angrepp på något speciellt bolag när det faktiskt gäller en allians?
 

Homer

Medlem
Förstår jag dig rätt när du skriver att avgifterna är oftast lägre än i OW och att det finns fler platser än i Star Alliance?
Hur svårt kan det vara att skriva just det då utan att gå till angrepp på något speciellt bolag när det faktiskt gäller en allians?

Absolut inte, jag jämförde specifikt AF/KL, BA och SAS inte olika allianser.

Dessutom bara användandet av poäng, intjänandet med FB är ju numera uruselt
då de flesta biljetterna bara ger 25% och många faktiskt 0%
 
Last edited:
Toppen