Senaste nytt

Söker: Malmö -> Nairobi, Zanzibar -> Malmö under juli-augusti

  1. Varifrån vill du börja din resa? Malmö (MMX) eller Köpenhamn (CPH). Positioneringsflyg ok.
  2. Var vill du flyga till? Nairobi (NBO).
  3. Var vill du flyga hem ifrån? Zanzibar (ZNZ). Positioneringsflyg ok, i synnerhet Dar es-Salaam (DAR) som ligger väldigt nära Zanzibar.
  4. När behöver du resa ut? Tidigast torsdagen den 23 juli klockan 14:00.
  5. När behöver du komma fram? Senast fredagen 24 juli klockan 13:00.
  6. När behöver du komma hem? Senast måndagen den 10 augusti klockan 10:00. Jag vill spendera så mycket tid som möjligt på Zanzibar.
  7. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen.
  8. I vilken kabinklass? Om betald biljett, ekonomi. Annars business eller första klass.
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Star Alliance med mycket Aegean Miles & Bonus-intjäning, men om priset är betydligt lägre med annat flygbolag väljer jag det istället.
  10. Vad är din budget? (per person) Det skall vara prisvärt och jag behöver er hjälp med att avgöra vad som är prisvärt. Jag tror mig minnas att jag såg priser för runt 4500 SEK i början på året, men jag kan ha förväxlat det med en annan resa. Nu hittar jag bara reser för runt 7000 SEK. Om det inte finns något som bedöms vara prisvärt kanske det är läge att välja en Star Alliance award istället (i skrivande stund finns det i business class med Turkish dit och hemresa från Dar es-Salaam med Turkish eller Egypt).
  11. Vad är det viktigaste för dig? Prisvärt.
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej.
 
Last edited:
Jag förväntade mig att Turkish Airlines skulle vara ett bra alternativ, men något verkar ha hänt med deras priser. Om jag söker på helt vanliga t o r-biljetter med Turkish till antingen Nairobi eller Dar es-Salaam på ovanstående datum får jag fram biljetter på över 10 000 SEK! Det är inte likt Turkish, var den där snöstormen så illa att de nu behöver dubblera sina priser eller vad är det frågan om?
 

Totopez

Medlem
Du har ett extremt smalt resefönster för att kunna hitta biljetter till lågt pris. Utresa efter kl 14 och ankomst senast kl 13 är 22 timmar. Tiderna gör att många bolag går bort helt, och andra blir väldigt dyra. Likadant hemresan, du får antingen åka hem redan den8 augusti eller så är det nog bara Ethiopian och Kenya Airways som kan funka.

Är dina tider så extremt fasta som du skriver?
 
Är dina tider så extremt fasta som du skriver?
Ja, tyvärr. Jag möter upp med andra människor i Nairobi och jag vill inte ta ut en extra semesterdag.

Jag funderar på att boka en Star Alliance award-biljett för Eurobonuspoäng som jag kan avboka ifall jag hittar en mer prisvärd köpebiljett. För visst är det så att en Star Alliance award-biljett är avbokningsbar för 150 SEK fram till 24 timmar före avgång? Och det tillkommer väl ingen telefonbokningsavgift fastän att jag saknar status hos SAS?
 

NotRyan

Medlem
Ja, tyvärr. Jag möter upp med andra människor i Nairobi och jag vill inte ta ut en extra semesterdag.

Jag funderar på att boka en Star Alliance award-biljett för Eurobonuspoäng som jag kan avboka ifall jag hittar en mer prisvärd köpebiljett. För visst är det så att en Star Alliance award-biljett är avbokningsbar för 150 SEK fram till 24 timmar före avgång? Och det tillkommer väl ingen telefonbokningsavgift fastän att jag saknar status hos SAS?

Bokningsavgift på 150 kr åker du på som kastlös, men avbokningen är gratis...
 
I förra veckan fick jag ett nyhetsbrev från Flygstolen.se där de uppgav att Turkish Airlines har en kampanj på resor till Afrika (bl a under 4000 SEK till Nairobi i september) men ändå hittar jag bara resor för ca 10000 SEK under den perioden jag avser att åka. Jag tror att det är så dyrt eftersom det är mitt i industrisemestern. Har någon koll på vad som är rimligt pris för min resa? Har sökt ett tag nu och det är knappt jag hittar något för under 8000 SEK och det låter dyrt tycker jag...
 

Dr. Miles

Expert
I förra veckan fick jag ett nyhetsbrev från Flygstolen.se där de uppgav att Turkish Airlines har en kampanj på resor till Afrika (bl a under 4000 SEK till Nairobi i september) men ändå hittar jag bara resor för ca 10000 SEK under den perioden jag avser att åka. Jag tror att det är så dyrt eftersom det är mitt i industrisemestern. Har någon koll på vad som är rimligt pris för min resa?
I Economy class är semesterperiod högsäsong och i Business class är det motsatt.
Du har specifikt krav inte bara på dagar utan också på tid, därför kan det bli svårt att hitta något med ett rimligt pris.
 
Toppen