Senaste nytt

Kreativ routing Stockholm-Seoul/Tokyo?

HenrikAI

Medlem
Hej,

Försöker hitta en biljett till Sydkorea och behöver lite tips. Vill gärna få in ett par olika flygbolag och några (fler än 2) mellanlandningar på olika flygplatser i Asien. Jag söker därför en kreativare routing än Stockholm-Peking-Seoul eller Stockholm-Frankfurt-Seoul.

Jag börjar få koll på ITA Matrix men mina kunskaper räcker inte till än så länge. Det blir inte mer avancerat än Stockholm-Moskva-Peking-Seoul, typ (vilket i och för sig skulle kunna fungera).

Allians: helst Star Alliance
Utresa: omkring 30 maj
Hemresa: omkring 6-8 juni
Bokningsklass: ekonomi (tyvärr)
Pris: "raka vägen" finns biljetter för ca 5700 kr, det gör inget om priset går upp någon tusenlapp.

Förslag?
 

Jacob

Medlem
Lufthansa biljetter brukar tillåta ett antal stopp i Europa som Stockholm-Köpenhamn-Zürich-Frankfurt-Seoul eller liknande. Går nog att få in både SAS, Lufthansa och Swiss. Men det kanske inte är det du är ute efter.

Annars är Turkish Airlines ett bra alternativ via Istanbul.
 

Dr. Miles

Expert
Hej,

Försöker hitta en biljett till Sydkorea och behöver lite tips. Vill gärna få in ett par olika flygbolag och några (fler än 2) mellanlandningar på olika flygplatser i Asien. Jag söker därför en kreativare routing än Stockholm-Peking-Seoul eller Stockholm-Frankfurt-Seoul.

Jag börjar få koll på ITA Matrix men mina kunskaper räcker inte till än så länge. Det blir inte mer avancerat än Stockholm-Moskva-Peking-Seoul, typ (vilket i och för sig skulle kunna fungera).

Allians: helst Star Alliance
Utresa: omkring 30 maj
Hemresa: omkring 6-8 juni
Bokningsklass: ekonomi (tyvärr)
Pris: "raka vägen" finns biljetter för ca 5700 kr, det gör inget om priset går upp någon tusenlapp.

Förslag?

Jag tror att det blir svårt att klämma in 3 och mer Star Alliance flygbolag med den budget som du skriver (upp till 7.000 SEK inkl. skatter).

Vanligt fall kostar returbiljetten mellan Stockholm och Seoul runt 7.000-8.000 SEK inkl. skatter och vid kampanj (som t ex Finnair, Lufthansa kör ibland) kan man få ner till runt 5.000-5.500 SEK inkl. skatter.

Men om det är med Skyteam flygbolag kan du nog flyga med kombination av t ex Aeroflot, KLM, Air France, Korean Air och om du har tur hamnar priset runt 6.000-7.000 SEK inkl. skatter.
 

HenrikAI

Medlem
Lutar lite åt denna, som jag fick till efter lite hackande på ITA Matrix (börjar lära mig hur det fungerar nu tack vare alla tips här på businessclass.se):

ARN-(SU)-SVO-(CA)-PEK-(CA)-ICN
ICN-(OZ)-PVG // stopp 48 timmar // PVG-(SK)-CPH-(SK)-ARN

7300 kr (plus avgifter från resebyrån).
 

HenrikAI

Medlem
Går att flyga ARN-(SU)-SVO-(CA)-PEK-(CA)-TAO-(SC)-ICN istället, priset blir då 7333 kr istället för 7280 kr. Skulle vara kul att passa på att prova Shandong Airlines också men det är nog ett byte för mycket för att jag skulle må riktigt bra när jag kommer fram..
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Går att flyga ARN-(SU)-SVO-(CA)-PEK-(CA)-TAO-(SC)-ICN istället för ca 50 kr extra. Skulle vara kul att passa på att prova Shandong Airlines också men misstänker att jag är rätt mör när jag kommer fram då.

Om du flyger routing ovan, behöver du kinesikst visum. (Mellan Beijing och Qingdao är inrikesflyg.)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Du kan också kombinera två tur och retur biljetter.

Biljett 1:
Stockholm-Hong Kong t/r med antingen Air China, Turkish Airlines eller SWISS
Pris: ca 4.500 - 5.200 SEK inkl. skatter

Biljett 2:
Hong Kong-Seoul t/r med Air China
Pris: ca 2.350 SEK inkl. skatter
 

mry

Medlem
Om du flyger routing ovan, behöver du kinesikst visum. (Mellan Beijing och Qingdao är inrikesflyg.)

Vill minans att en stor del av Qingdao är frihandelsområde, men det stämmer att vi flög inrikes dit från Peking när jag var där.

I Qingdao var det billigare att köpa en Long island ice tea (ett glas sprit och en bruk cola brevid) än en cola på hotellet, sen mindes jag även att tolken vi hade beklagade sig att hon var full på arbetstid (hon tålde minde alohol än oss tydligen..).
 
Toppen