Senaste nytt

Vad gäller med miles på codeshare?

Magino

Medlem
Jag har lite dålig koll på hur codeshare fungerar inom OneWorld så därför undrar jag om ni kan hjälpa mig få bättre förståelse för hur många miles jag kommer få.

Säg att jag har bokat ARN-DOH-HKG. Biljetten är utställt av CX men alla flygen utförs av QR.

Har jag förstått det hela rätt om man ska titta på hur mycket miles CX ger hos programmet jag vill samla i. Eller ska man titta på QR tabellen?
 

Dr. Miles

Expert
Antingen BA eller AA beroende på om jag får poäng från CX eller QR
På American Airlines AAdvantage webbsida står det så här:
American Airlines AAdvantage skrev:
Cathay Pacific

Earn Miles

Earn miles when flying on Cathay Pacific marketed and operated flights for travel on an eligible published fare ticket. Miles are also earned on Cathay Pacific codeshare flights operated by oneworld carriers and oneworld affiliates.
American Airlines oneworld partner – Cathay Pacific

Därför gissar jag att följande flygningar räknas som Cathay Pacific flight på American Airlines AAdvantage.
  • CX9243/9244/9245/9246 mellan Stockholm-Doha v.v flygs av Qatar Airways
  • CX9200/9201 mellan Doha-Hong Kong v.v. flygs av Qatar Airways
Vilket också innebär att du tjänar inga miles på lägre bokningsklasser. American Airlines AAdvantage ger 100% miles på Cathay Pacific/Dragonair Y, B och H klasser. Andra bokningsklasser i Economy ger 0% miles.
 

Magino

Medlem
På American Airlines AAdvantage webbsida står det så här:

American Airlines oneworld partner – Cathay Pacific

Därför gissar jag att följande flygningar räknas som Cathay Pacific flight på American Airlines AAdvantage.
  • CX9243/9244/9245/9246 mellan Stockholm-Doha v.v flygs av Qatar Airways
  • CX9200/9201 mellan Doha-Hong Kong v.v. flygs av Qatar Airways
Vilket också innebär att du tjänar inga miles på lägre bokningsklasser. American Airlines AAdvantage ger 100% miles på Cathay Pacific/Dragonair Y, B och H klasser. Andra bokningsklasser i Economy ger 0% miles.

Tack för hjälpen. Det var det jag var rädd för. Blir att samla dem på BA så jag i alla fall får några miles.
 

pep

Medlem
Jeg har tilsvarende problem som Magino: flyver CX (med billetnr. 160...og 4-cifrede codehare flightnumbers, f.eks. CX5204) 6 legs i economy med hvs. Dragonair (2 legs) og Qatar (4 legs). Ikke et eneste leg med CX... Få timer efter bookningen på CX hjemmeside lagde de den smukt over i mit QR Privilige system. De har ændret PNR koderne fra Amadeus/CX koder til QR-koder, som ligner meget.

Jeg vil kreditere til QR men kan ikke finde ud af hvad der sker når man flyver codeshare med tredjepart (CX) og krediterer til det program for det "metal" man faktisk flyver med... Pointudregningen er meget forskellig: hvis man flyver CX med CX metal og krediterer til QR giver det næsten ingenting. Flyver man CX codeshare med non-OW airline giver det 0. Men nu, da jeg krediterer til det metal jeg faktisk flyver med (nemlig QR), turde jeg håbe på at få fuld bonus som var det en QR-billet..? Jeg har brug for en læge @Dr. Miles
 

Dr. Miles

Expert
Jeg har tilsvarende problem som Magino: flyver CX (med billetnr. 160...og 4-cifrede codehare flightnumbers, f.eks. CX5204) 6 legs i economy med hvs. Dragonair (2 legs) og Qatar (4 legs). Ikke et eneste leg med CX... Få timer efter bookningen på CX hjemmeside lagde de den smukt over i mit QR Privilige system. De har ændret PNR koderne fra Amadeus/CX koder til QR-koder, som ligner meget.

Jeg vil kreditere til QR men kan ikke finde ud af hvad der sker når man flyver codeshare med tredjepart (CX) og krediterer til det program for det "metal" man faktisk flyver med... Pointudregningen er meget forskellig: hvis man flyver CX med CX metal og krediterer til QR giver det næsten ingenting. Flyver man CX codeshare med non-OW airline giver det 0. Men nu, da jeg krediterer til det metal jeg faktisk flyver med (nemlig QR), turde jeg håbe på at få fuld bonus som var det en QR-billet..? Jeg har brug for en læge @Dr. Miles
Som jag har förstått, oneworld bonusprogram brukar att kreditera flygning enligt marketing carriers (det flightnummer du är bokat i) intjäning, inte enligt operating carrier intjäning.
 
  • Gilla
Reactions: pep

agehall

Medlem
Det är korrekt. Inom oneworld är det selling/marketing carrier som räknas.

Just inom oneworld finns det ofta anledning att överväga codeshare. Det finns fortfarande problem med det, men det är betydligt mindre farligt än att göra det i Star Alliance och SkyTeam.
 

rvarttinen

Medlem
Det är korrekt. Inom oneworld är det selling/marketing carrier som räknas.

....
Det finns fortfarande problem med det, men det är betydligt mindre farligt än att göra det i Star Alliance och SkyTeam.

Kanske risk för lite OT (kan flytta just denna diskussion till ny tråd), men: åkte code share i vintras/våras ARN - CDG - AUH - MLE o retur; det var Air France flight nummer på samtliga segment, men Etihad som operator på CDG - AUH- MLE, funkade fin fint och gav bra med FB-miles.
Elaborera gärna "farligheten" så jag, och andra, vet vad jag/vi ska hålla utkik efter i fortsättningen.
 
Last edited:

pep

Medlem
Tak til Doktorn og agehall for hurtig udrykning og god viden. Jeg har lært førhen fra andre alliancer (SkyTeam og Star) at det er "metallet" som er gældende.

Som rvarttinen skriver ovenfor går det åbenbart fremad fordi det nu ser ud som om, at man får points, som man "i gamle dage" (og nu?) ikke kunne gøre krav på...fordi Etihad ikke har en brik at gøre med Skyteam...
 
Last edited:
Toppen