Senaste nytt

Shanghai-Seoul: Tips på något annorlunda mottages tacksamt!

Axelzon

Medlem
Goodafternoon BC Lovers,

Är det någon som kan rekommendera något kul för flighter PVG-HKG-ICN alt PVG-BKK-ICN. Utresa en fredag eftermiddag och möte i Seoul måndag vid lunch. Har provat CX, TG men vill gärna göra något nytt, 1 stop hit eller dit påväg till målet är inga problem. First eller Business Class är det tänkt att resa.

Har sökt lite på olika sätt under dagen, men hittar inget kul, ganska konstiga flygtider dessutom på de flesta.

Tack för tips för de som har tid och lust att hjälpa till

/Ax
 

Jacob

Medlem
Jag vet inte om du tittat på någon karta på sistone men det är en ganska stor omväg att flyga Shanghai-Seoul via Hong Kong och en våldsam omväg via Bangkok.

Nu har jag visserligen gjort en del sånt själv så ska väl kanske knipa, tänkte mest kolla att du verkligen vet vad du frågar efter...;)

En kul sak du kan göra är att flyga Korean Air Hong Kong-Seoul. En av de dagliga avgångarna flygs med en Airbus A380, det enda flygplan i världen som har en taxfree butik i luften.

En lite mindre omväg är att flyga via Taipei. Det finns ett flertal bolag som flyger både Shanghai-Taipei och Taipei-Seoul. Både Eva Air och China Airlines har i min mening helt OK business produkter, även på kortare flygningar som dessa.

Jag har ganska många reportage skrivna om flygningar inom Asien i business class som bör kunna ge lite inspiration.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har för mig att Air India flyger mellan Hong Kong och Seoul med nya Boeing B777-300ER, om du vill prova något nytt. :)

12.45..
AI320
Hong Kong 07:30 - Seoul/ICN 11:45

Annars Korean Air använder Airbus A380 på en av de avgångarna mellan Hong Kong och Seoul.
 

Dr. Miles

Expert
Annat udda val är Delta mellan Shanghai-Tokyo-Seoul.
Dock det är ganska dålig tid i båda riktningar och mellan Tokyo-Seoul körs av Boeing B757.
 

Jacob

Medlem
Jag har för mig att Air India flyger mellan Hong Kong och Seoul med nya Boeing B777-300ER, om du vill prova något nytt. :)
Stämmer! Air India flyger även Hong Kong-Osaka. I princip fortsätter flyget antingen till Seoul eller Osaka beroende på dag på veckan. Funkar Osaka bättre (dit går flyget lördag och söndag) är det ju lätt att flyga vidare därifrån till Seoul.

Jag har två somrar i rad försökt klämma in Air India första klass Seoul-Hong Kong, men det har varit närmast hopplöst att få ihop det.
 

Jacob

Medlem
Annat udda val är Delta mellan Shanghai-Tokyo-Seoul.
Dock det är ganska dålig tid i båda riktningar och mellan Tokyo-Seoul körs av Boeing B757.
Fast ett amerikanskt bolag är väl inte speciellt spännande när det finns så många bra asiatiska. Visst hade väl förresten United Airlines även en linje Hong Kong-Tokyo tidigare?

Fast tar man sig till Tokyo finns ytterligare en Korean Air linje med Airbus A380 mellan Tokyo och Seoul. En daglig tur per dag i varje riktning.

Sedan kör väl China Southern Airbus A380 mellan Shanghai och Beijing om jag minns rätt. Fast då är det från Hongqiao och inte Pudong.
 

Axelzon

Medlem
Tanken är att jag skall lämna Shanghai och spendera en del av helgen i BKK eller HKG (eftersom det ligger mig varmast om hjärtat), och sedan fortsätta kommande ecka med jobb i Korea...

Korean flighten i A380 låter lockande, skall kolla upp den.. Då har man ju provat 50% av marknadens bolag med A380 :)
 

Dr. Miles

Expert
Fast ett amerikanskt bolag är väl inte speciellt spännande när det finns så många bra asiatiska. ?
Jag håller med. Men min poäng var att prova lite annolunda flygbolag, i alla fall i Asien.

Visst hade väl förresten United Airlines även en linje Hong Kong-Tokyo tidigare
Stämmer bra det.
United flög tidigare Tokyo-Beijing, Shanghai och Hong Kong, men de la ner efter de ansökte Chapter 11, tror jag.

Tanken är att jag skall lämna Shanghai och spendera en del av helgen i BKK eller HKG (eftersom det ligger mig varmast om hjärtat), och sedan fortsätta kommande ecka med jobb i Korea...

Srilankan Airlines flyger mellan Shanghai och Bangkok på vissa dagar i veckan om du vill prova något udda flygbolag.

12.4.6.
UL887
Shanghai/PVG 14:05 - Bangkok 17:55
 

Axelzon

Medlem
Då skulle man kunna ta Sri Lanka PVG - BKK fredag em.. sola och slappa lite i BKK på lördagen - Söndag prova en andra gång EK i A380 BKK-HKG - och avsluta med en natt flight HKG-ICN med Korean i A380 first... med lite shopping... Låter för mig som en kul och ny upplevelse, eller hur?
 
Toppen