Senaste nytt

Vet ni om hur andra Legacy carriers har lyckats med IT integration?

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: SAS.se världens sämsta flygbolagssida? | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Tänk på att it inte är deras core business och utan man är en "peoples carrier". IT kostar pengar och genererar inga intäkter eller hur var det. För att tjäna pengar så måste man spendera pengar, väldigt enkelt. Vill man tjäna mer så måste man spendera mer. Spendera = investera

Det kommer många kommentar om SAS dåligt IT system (mig inkluderad) och det lilla som jag har förstått är att det är svårt att integrera ett gammalt system som var designat ursprungligen 70-/80-talet till dagens system.
Det är därför stor fördel för nystartade flygbolag bl a många LCC som inte har gamla systemet med sig från förflutna, utan de kan använda dagens teknik fullt ut.

Därför jag är intresserad att veta om hur andra legacy carriers har lyckats att integrera gamla IT systemet med nytt IT system. Vet ni något om detta?
 

johhenrik

Medlem
Jag kan inte svara på din fråga, men jag kan ju tala om hur det ser ut i telekom. Där lider ju alla gamla carriers av att de sitter på massvis med legacy. Så problemen finns i alla branscher som har funnits länge.

De flesta telcos har väl sagt i mer än 10 års tid att de ska ersätta allt gammalt junk, men jag vet nog ingen som tagit steget fullt ut.
 

mha321

Medlem
Eller varför inte titta på storbanker...


Jag vet inte om det faktiskt är någon legacy carrier som faktiskt lyckats? Tycker de allra flesta verkar ha ganska rejält med problem till och från, som oftast kan härledas till något sådant.
 

eramag

Medlem
Eller varför inte titta på storbanker...

Storbanker jobbar ofta med årsringar (typ av onion architecture). I kort byggs ny teknik ovanpå befintlig, att byta ut det heligaste görs inte. En svensk storbank försökte sig på ett sådan byte 2007, några år senare lades projektet i malpåse till en uppskattad kostnad på 5 miljarder kronor.
 

johhenrik

Medlem
Storbanker jobbar ofta med årsringar (typ av onion architecture). I kort byggs ny teknik ovanpå befintlig, att byta ut det heligaste görs inte. En svensk storbank försökte sig på ett sådan byte 2007, några år senare lades projektet i malpåse till en uppskattad kostnad på 5 miljarder kronor.
Med tanke på hur välanvänd faxen är fortfarande när man skickar pengar mellan banker så förvånar det mig inte... :)
 

Dr. Miles

Expert
Storbanker jobbar ofta med årsringar (typ av onion architecture). I kort byggs ny teknik ovanpå befintlig, att byta ut det heligaste görs inte. En svensk storbank försökte sig på ett sådan byte 2007, några år senare lades projektet i malpåse till en uppskattad kostnad på 5 miljarder kronor.
Lägg till alla tidigare sammanslagning av olika banker för att komplicera saken ytterligare.
Legacy från olika små banker gör att systemet kan se ut som en Chimera.

Det här är ett exempel av antal japanska banker som har haft sammanslagning.
touhai_a.gif
 

Johan_G

Medlem
Samma problem finns i alla branscher där man måste möta högt ställda krav på ordning och reda. Har man väl lyckats validera ett system så ska det oerhört mycket till innan man väljer att ersätta det, då bygger man hellre nya tillkommande system så att dessa passar in mot det befintliga och så cementerar man fast sitt legacy junk ännu hårdare.

Läkemedel är ett annat exempel på en industri som man som utomstående betraktar som väldigt high tech medan verkligheten bakom kulisserna är en helt annan. 20 år gamla system som snurrar på 20 år gammal hårdvara är inget ovanligt där och bjuder på en minst sagt utmanande situation både vad gäller support på mjukvara och reservdelar till hårdvara.
 

johhenrik

Medlem
Samma problem finns i alla branscher där man måste möta högt ställda krav på ordning och reda. Har man väl lyckats validera ett system så ska det oerhört mycket till innan man väljer att ersätta det, då bygger man hellre nya tillkommande system så att dessa passar in mot det befintliga och så cementerar man fast sitt legacy junk ännu hårdare.

Läkemedel är ett annat exempel på en industri som man som utomstående betraktar som väldigt high tech medan verkligheten bakom kulisserna är en helt annan. 20 år gamla system som snurrar på 20 år gammal hårdvara är inget ovanligt där och bjuder på en minst sagt utmanande situation både vad gäller support på mjukvara och reservdelar till hårdvara.
Haha, ja, jag hade en polare som jobbar inom läkemedelsindustrin som slängde ut en blänkare till en del i bekantsskapskretsen och frågade efter 20 år gamla hårddiskar. Minns inte hur det slutade, men han var tvungen för att få en gammal maskin med NT 3.51(?) att fungera. :)
 

NotRyan

Medlem
Haha, ja, jag hade en polare som jobbar inom läkemedelsindustrin som slängde ut en blänkare till en del i bekantsskapskretsen och frågade efter 20 år gamla hårddiskar. Minns inte hur det slutade, men han var tvungen för att få en gammal maskin med NT 3.51(?) att fungera. :)

Haha, ja om man har ett system som fungerar fint och som inte behöver någon vidare utveckling och man inte har risk för virus, så kan man ju köra det på NT 3.51. Det är ett riktigt bra och stabilt OS. Problemet blir bara just vid hårdvarufel...

Men rent generellt.... If it aint broken, don´t fix it.... :)
 

OnlyAFool

Medlem
Känner så väl igen det här. Borde helt klart finnas en marknad för företag som enbart säljer gamla reservdelar till gamla datorer. Vet ju att några it-tekniker i min närhet fått leta diskar på ebay. Är som sagt väldigt svårt att bli av med gamla system.
 
Toppen