Senaste nytt

Hur är det att flyga med Aeroflot?

HenkeD

Medlem
Hur är detta flygbolag nuförtiden?

Behöver ganska snart åka till Seoul och hittade en väldigt bra biljett från Köpenhamn till Seoul med Aeroflot i business class, drygt 20.000 kr inklusive skatter.
Nu är ju Aeroflot dessutom med i SkyTeam, där jag är guldmedlem.

Någon som har några erfarenheter av Aeroflot? Hur är servicen och maten ombord? Och stolarna?
 

Gnopps

Medlem
Jag har inte flugit dem själv men deras affärsklass (speciellt inom Europa) lär vara mycket bra. Till Seoul tror jag de flyger med Airbus 330 under sommaren i alla fall, då ska du få den senaste versionen av deras stolar. Ombord lär servicen vara ok men inte mycket bättre, på marken ännu sämre. Jag har hört rykten om att loungen i SVO har en tidsgräns på hur tidigt innan flyget du får komma in.

Trots detta, är priset lägre än konkurrenterna och jag ännu inte provat själv hade jag bokat det - speciellt som du får poäng på guldkortet.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Aldrig testat Aeroflot själv men hört att de numera är ganska bra, framförallt mat och service. Jag tror man jobbat hårt på att tvätta bort gamla Sovjet-stämpeln och att "nya och yngre Ryssland" börjar ta plats.
Men beror förstås också lite på vad man jämför med.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har flugit med Aeroflot i Business till HKG när de hade mistake fare från OSL några år sedan.

Servicenivån då var det OK tyckte jag. Men deras lounge i SVO var trångt och det fanns ingen WIFI(dock det fanns några stationära datorer).
Det var Boeing 767 då och de hade inte inbyggd TV utan det var portable media player.

Deras business class på A330 ser mycket bra ut.
Aeroflot%202-thumb-560x373-58270.jpg
 

HenkeD

Medlem
Det där ser ju riktigt bra ut! Håller servicen dessutom samma nivå borde det vara en ganska bra deal.
 

Dr. Miles

Expert
SU planerar att använda deras Ilyushin 96 på SVO-CMB rutt som återupptas fr o m 1 nov 2011.

Det var många herrans år sedan när jag flög md SUs IL96 sist...
 

Jacob

Medlem
Finns det några andra långlinjer där man använder ryska plan typ Ilyushin?

Skulle vara väldigt kul att få uppleva innan Aeroflot helt går över på moderna Boeing och Airbus plan.
 

Dr. Miles

Expert
Finns det några andra långlinjer där man använder ryska plan typ Ilyushin?

Skulle vara väldigt kul att få uppleva innan Aeroflot helt går över på moderna Boeing och Airbus plan.

Rossiya-Russian Airlines använder några äldre rysk tillverkade plan.
Aeroflot använder Sukhoi Superjet på Moskva(SVO) - St. Petersburg(LED).
 
Kan bara säga av min egen erfarenhet att servicen är bra dock inte bäst, för det är oförutsägbar. Beroende på vilken kabinpersonal du får kan servicenivån pendla mellan utomordentligt till hemskt. När vi flög sist med hela familjen i Y fick vi rekomendationen från kabinpersonalen att flytta längst back då där fanns lediga rader. Där kunde vi njuta av varsin rad av 3 stolar plus fick vi maten och extra dessert från business class. Barnen fick dricka hur mycket juice de ville.
Andra gången blev vi med hela familjen incheckade i BC trots at vi hade vanliga Y biljetter.
Som värsta minnet kan bara nämna att vissa stewarder är riktiga skitstövlar som kan neka dig byta säte även om planet är halvtomt.

Vad gäller lounger i SVO kan bara varmt rekomendera. Matutbudet är sådär, likaså drycker men mycket bättre än vad du hittar i Amsterdam eller hos Menzies i Stockholm och sist jag var där hade de inte bara WiFi utan även helt nya Samsung laptops att låna.
 
Toppen