Senaste nytt

Webbsidor för att se bokningar som inte är gjorda i Amadeus

erc

Medlem
Checkmytrip hanterar bokningskoder från Amadeus. Att klura ut huruvida en bokningskod är en amadeuskod är ju enkelt, bara att testa på ex checkmytrip. Men - det finns ju som bekant fler sorts bokningskoder. Har forumets rävar koll på komplement till checkmytrip för icke-amadeus?
 

Jacob

Medlem
Dessa fungerar förstås inte för bokningar som gjorts via flygbolagens interna system. Det är inte alla som väljer att utnyttja de stora systemen då de även medför en viss kostnad.

Så hade även SAS under en längre tid. Bokningar som gjordes på SAS hemsida bokades inte i Amadeus utan i SAS egna system Resaid. Blev billigare så. Resaid bokningarna hade fem siffror/bokstäver medan Amadeus bokningar har sex siffror/bokstäver. Nu kör man bara Amadeus.

Swiss bokningar kan man plocka fram på denna sida:
https://booking.swiss.com/web/manager.htm?page=MANAGER

Och US Airways bokningar kan man plocka fram på denna sida:
US Airways | Airline tickets, vacations & business flights
 

erc

Medlem
Ibland blir ens okunskap pinsamt uppenbar. Vad mitt aktuella lilla bekymmer handlar om, är just US Airways. Bokade hela familjen över telefon i våras för en resa nu i april. Då erhöll jag förutom bokningsnumren i US-systemet även motsvarande i LH's värld. Flyger på US-biljetter ARN-FRA-PHL där första sträckan naturligtvis är en LH-flight. Under sommaren/hösten kompletterades resesällskapet med ytterligare tre personer, på två bokningar - och här har vi bara US-nummer. Frågetecknen rör det faktum att det LH-flightnummer US anger inte existerar. Går jag in på LH med LH-nummer listas dock ett annat flightnummer, vilket såklart existerar. Såklart bara att ringa US och få LH-motsvarighet på de kompletterande bokningarna. Men en infonaut vill ju reda sig själv. Vilket ju går sådär... :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Ibland blir ens okunskap pinsamt uppenbar. Vad mitt aktuella lilla bekymmer är handlar om just US Airways. Bokade hela familjen över telefon i våras för en resa nu i april. Då erhöll jag förutom bokningsnumren i US-systemet även motsvarande i LH's värld. Flyger på US-biljetter ARN-FRA-PHL där första sträckan naturligtvis är en LH-flight. Under sommaren/hösten kompletterades resesällskapet med ytterligare tre personer, på två bokningar - och här har vi bara US-nummer. Frågetecknen rör det faktum att det LH-flightnummer US anger inte existerar. Går jag in på LH med LH-nummer listas dock ett annat flightnummer, vilket såklart existerar. Såklart bara att ringa US och få LH-motsvarighet på de kompletterande bokningarna. Men en infonaut vill ju reda sig själv. Vilket ju går sådär... :)

Du kan ringa till US Airways och be om Lufthansas bokningsnummer(Amadeus) om du har Lufthansa flygning i bokningen.
Det brukar inte vara något problem.
 

erc

Medlem
Du kan ringa till US Airways och be om Lufthansas bokningsnummer(Amadeus) om du har Lufthansa flygning i bokningen.
Det brukar inte vara något problem.

Och det gick naturligtvis finfint.

Noterat att US Airways-flighten US5843 ARN-FRA inte listas på många ställen. Inte heller alla de andra code share-flightnumret på andra flygningar. Har ju sett att några codeshares listas på avgångstavlorna, men långt ifrån alla. Finns här något system? :)
 

Jacob

Medlem
Jag har ju bokat en del IATA-biljetter, alltså biljetter/flygpriser som styrs av den centrala flygorganisationen.

När man bokat en IATA-biljett får man ett centralt bokningsnummer som gäller för hela bokningen, oftast ett Amadeus-nummer. Sedan tilldelas de flesta flygbolag som inkluderats i bokningen andra "lokala bokningsnummer" som gäller endast för dessa flygningar. Med dessa lokala bokningsnummer kan man gå in i endast den delen av resan och flygbolagen kan ändra i sin del utan att det påverkar den stora bokningen. Det kan ha sina fördelar och nackdelar.

Säkert är det samma sak i detta fall med US Airways och Lufthansa.

Noterat att US Airways-flighten US5843 ARN-FRA inte listas på många ställen. Inte heller alla de andra code share-flightnumret på andra flygningar. Har ju sett att några codeshares listas på avgångstavlorna, men långt ifrån alla. Finns här något system? :)
Ibland finns det regler kring codeshare flygningar som kan göra att de inte alltid kommer upp. Exempelvis har ett flertal flygningar Stockholm-Köpenhamn Lufthansa flygnummer men dessa kan endast bokas förutsatt att man flyger vidare med Lufthansa från Köpenhamn. Söker man bara efter flygningar Stockholm-Köpenhamn syns de inte, inte ens på sidor som Expertflyer, men söker man Stockholm-Frankfurt kommer de upp tillsammans med anslutande flyget från Köpenhamn.

Kan vara samma med US Airways.
 
Toppen