Senaste nytt

SQ25 Suites New York-Frankfurt (och Virgin Clubhouse JFK)

MarcusC

Medlem
Här kommer slutligen en "uppföljning" av min rapport GOT-EWR-MUC, denna gång med garanterat "nyaste" prdoukten, inget slumpartat Lufthansa F....( Tyvärr lite sämre bilder pga trötthet och kamerastrul!)
IMG_4916.jpg

JFK Terminal 4, inte direkt planetens smidigaste terminal, men hyggligt skyltat, inte jättesunkigt heller. SQs check in bredvid Swiss. 1line för suites, 2 för business och ett par för ekonomi. Inga köer vid någondera. Lite kul gå fram till suites såklart. Bemötandet var vänligt. Mannen hade dock lite problem printa boardingpass, men löste sig till slut. Fick även bagage checkat till ARN. Trots separat bokning FRA-ARN, löste SQ detta. Fick en tjusig bagage tag med Priority/suites. ( ni kan säkert lista ut hur bra det funkade på ARN )

IMG_4931.JPG

SQ F resenärer har tillgång till Virgin Clubhouse, innan säkerhetskontrollen JFK T4. Virgins Upper Class strävar vad jag förstår efter att ligga mellan business och first. Loungemässigt kändes det korrekt. Loungen har bemannad välsorterad bar. Personal som tar upp beställningar vid bord. Med en à la Carte meny

IMG_4924.jpg IMG_4927.jpg

Champagnen som serveras är Nicolas Feuilatte.
Beställde en clubhouse burger som smakade utmärkt. Samtidigt var inte planen äta sig för mätt med tanke på stundande F resa.

Det finns även en mindre tag själv buffé med kakor, chips, läsk och vatten.
Trevlig utsikt mot "airside"

IMG_4919.jpg IMG_4925.jpg

Efter en halvtimme i loungen, som ju ligger innan säkerhetskontrollerna ropar man upp boarding för SQ25. Kön till Priority lane är inte så lång, men ändå säkert 10 minuter. Kommer som en av de sista till gate 6 för boarding.

IMG_4932.jpg IMG_4934.jpg

Boarding till First och Business sker via brygga 1, där business resenärer får ta trappan upp en våning. Själv blir jag visad till min plats 2A. Kabinen är helt klart imponerande, och man sitter verkligen avskilt. Mittensviterna ser också trevliga ut om man reser med partner exempelvis. Får frågan om jag vill ha något att dricka innan start, tackar glatt ja till ett glas champagne (dom perignon). Hinner få det påfyllt en gång innan vi taxar ut för start. För övrigt är det jag och en passagerare till i F. Så det är en enkel match för kabinpersonalen, 2-3 personer som tar hand om oss 2.

IMG_4936.jpg IMG_4941.jpg

Får tilldelat en pyjamas, Bose hörlurar, och ett amenity kit. Singapore har följt "trenden" med lite "enklare kits, men det är kvalitetsprodukter från salvatore ferragano, body lotion, lip balm, en unisex parfym och en body mist. Väskan är en genomskinlig plastbag modell exklusivare.

Interiören på denna A380 ( 9v-ske) var lite småsliten inne i sviten på sina ställen, men stolen och kabinen är rymlig och bekväm. IFE med den stora skärmen är givetvis mycket bra, med ett gediget utbud. Saknar dock kamera möjligheterna exteriört (som LH&EK har)

IMG_4944.jpg IMG_4948.JPG

Lite nötter erbjuds, och får frågan om jag vill fortsätta med champagne, och vilken sort. Varför inte dricka lite krug också :). Detta är ett resande man helt klart skulle kunna vänja sig vid...

Med en flygtid under 7 timmar, så gäller det disponera sin tid. En ganska gedigen meny delas ut. Tyvärr började väl tröttheten sätta i varför jag inte noterade hela menyn i detalj. Men till att börja med erbjöds gåslever eller kaviar. Valde kaviaren vilket smakade ypperligt med lite kall champagne. Därefter bjuds en blomkålssoppa med krutonger. Innan huvudrätten får jag också en fräsch sallad. Till Huvudrätten fanns inte mindre än 5 val, jag valde
kalv med potenta ris och grönsaker och majs. Till det ett utmärkt fransk rött vin (missade märke & vinlista..får skylla på trötthet).

IMG_4950.jpg IMG_4954.jpg IMG_4957.jpg

Börjar känna mig rejält mätt. Lite dessert kunde jag ju dock inte missa, så slog till på glass Coupe Jaques med fruktsallad och grädde. Glassen var dock väldigt hård, och tog sin tid att tina. Till det lite whisky (JW Blue) och the.

IMG_4958.jpg

Avböjde ostar då jag kände det var dag att försöka sova några timmar. Ett besök i badrummen, som jag väl får säga var lite av en besvikelse för att vara F. Om man jämför med EK F så var inte SQs så vidare lyxiga. Visst är dom rymliga men kändes ändå ganska enkla i jämförelse.

IMG_4962.jpg

Under tiden fick jag min svit bäddad för natten. Helt klar bekvämt och lyxigt med utrymme även med en säng i sviten. För att jämföra med EK så saknade jag lite mer avancerad mood lighting (EK har en häftig stjärnhimmel) Flygningen över Atlanten var aningen turbulent varför jag inte kan säga jag sov jättebra. Men blev ett par timmars sömn.

IMG_4961.jpg

Hoppade frukost, tänkte att LHs SEN lounge frukost får duga, fick lite apelsinjuice en trekvart innan landning. Lite besviken man inte hade färskpressad juice, men men. Landar strax före tidtabell i FRA och det tar ytterligare en stund komma till en 380 gate vid B piren. Tyvärr har man ingen vidare lounge access som ankommande F med SQ i FRA, inte ens tillgång till Lufthansas Welcome lounge' man kan ju tycka SQ åtminstone kunde erbjuda suites/first resenärer detta? Men SEN loungen vid B42 erbjuder bra duschmöjligheter.

IMG_4963.jpg IMG_4965.jpg

Att gå ombord på en SAS B737-600 FRA-ARN, känns lite "futtigt" efter att ha flugit A380. Speciellt en domestic 736a, utan toalett fram, och utan gardin mellan klasserna :). Är det förresten ny design på champagne flaskorna ?

IMG_4981.jpg IMG_4982.jpg

Tycker dock servicen ombord var bra, och maten bra mycket bättre än vad LH erbjuder inom Europa i C.
Avslutar med en liten lounge avslutning från inrikes loungen på Arlanda T4, dax att åka hem med en Md80 till GOT, vi blev f.ö 45 minuter sena pga batteribyte i cockpit, planet hade uppenbarligen stått ett par timmar på ARN, och det var inte speciellt varmt ombord...lite seg avslutning men men, man blir väl lite bortskämd emellanåt, och bra komma tillbaka till vardagen. Glömde jag förresten nämna att bagaget, med SQ Priority Suites, ( samt anat priority bagage givetvis kom på slutet med bagaget, vad annars !! :rolleyes:

IMG_4991.jpg IMG_4993.jpg
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Tack för trevlig rapport och snygga bilder!

SQ Suites tillhör bland det lyxigaste jag testat, framförallt med den separata sängen.

Någon gång ska jag även försöka komma in i någon av Virgins lounger.

Japp det är ny design på SAS champagneflaskor, jag har också noterat detta. Den gamla flaskan var mycket ljusare med Nicolas Feuillate texten mot ljus bakgrund. Tycker den nya ser något elegantare ut faktiskt.

Här är den gamla flaskan för jämförelse:

IMG_4379.jpg
 

rob74

Medlem
Tack för en trevlig rapport! :)
SQ suites är ju något att se fram emot...

Angående champagnen på SAS, så är det väl så att de har bytt ut standardcuvéen Brut mot en Brut Réserve. Därav annan etikett. Smaken är också mycket angenämare enligt mitt tycke, vilket jag påtalade för besättningen. Den förra hade lite för mycket äpple och brödighet över sig. Den nya har lite mera syra och känns friskare i både doft och smak.
 

Jacob

Medlem
Angående champagnen på SAS, så är det väl så att de har bytt ut standardcuvéen Brut mot en Brut Réserve. Därav annan etikett. Smaken är också mycket angenämare enligt mitt tycke, vilket jag påtalade för besättningen. Den förra hade lite för mycket äpple och brödighet över sig. Den nya har lite mera syra och känns friskare i både doft och smak.
Så noga läste jag aldrig, men det förklarar saken. Jag kan faktiskt hålla med om att det var en något annorlunda smak, och åt det bättre hållet.

(Lite off-topic kuriosa på Marcus rapport)
 

MarcusC

Medlem
Där ser man ny smak på SAS skumpan alltså, håller med om det kändes som smaken var bättre..!

Kan f.ö rekommendera Virgins Lounge, kan tänka mig standard är ännu högre på LHR. Givetvis inte samma standard som riktiga First Lounger, men kan väl tänka mig det är precis som med Virgin Upper Class, ett mellanting mellan business och first?!
 

Senator

Moderator
Tack MarcusC för en mycket trevlig rapport från SQ25. Känns nästan som en kort resa att njuta av en produkt som denna :cool:

Virgin Clubhouse på LHR T3 räknas som bland dom bästa i världen. Det skall också bli intressant vad som händer med Virgin. SQ har forsökt hitta en köpare till majoriteten man äger (51%). Strategisk ligger jo VS lite udda till. Continental (United) har precis meddelat att relationen (codeshare + bonus program) avslutats under våren.
 

MarcusC

Medlem
Tack MarcusC för en mycket trevlig rapport från SQ25. Känns nästan som en kort resa att njuta av en produkt som denna :cool:

.
Jag vet, 7 timmar alltför kort, hade gärna åkt vidare till SIN, eller endbart gjort FRA-SIN. Inga satayspett på JFK-FRA, men såg i menyn att det bjöds på flighten till SIN (det är en favorit) Även den digra vin & drinkmenyn hade vart värd en dubbelt så lång resa. Hoppas få göra denna tur någon gång ;)
 
Toppen