Senaste nytt

Tillgänglighet i business Köpenhamn-San Francisco vs Stockholm-Chicago

Molle

Medlem
Har läst lite och har inte hittat någon tråd där detta har diskuterats. Sorry om det redan finns och jag bara är dålig på att leta.

Jag ska ta mig från ARN till LAX och tillbaka igen i April. Jag vill så klart ha så mycket som möjligt av resan i business. Min arbetsgivare kan tänka sig att betala för plus så resten måste uppgraderas.

Tänker att det får bli optiontown. Annars har jag ca 300k EB-poäng använda. Och jag är EBD.

Det som måste undvikas är att hamna på en flight där Business är fullt redan.

Så jag funderar på vart jag har bäst möjligheter.

ARN-CPH-SFO-LAX, ARN-ORD-LAX eller ARN-EWR-LAX? De små hoppen gör inte så mycket men det är ju den eller de långa flighterna man vill ha det bra på.

Jag har flugit både ARN-EWR, ARN-ORD och ARN-SFO i business och det har alltid funkat fint att uppgradera med optiontown eller poäng. Har dock flugit de sträckorna för lite för att ha en uppfattning om hur det brukar se ut med tillgänglighet.

Datumen är ut cirka 6/4 och hem 13/4.
 

Totopez

Medlem
EWR-LAX är väl knappast att betrakta som ett "litet hopp"? Tar drygt sex timmar. ORD-LAX tar 4,5.

Jag har för lite erfarenhet av uppgraderingar på dessa sträckor för att kunna ge råd, men CPH-SFO påstås ofta vara full i C.

Men det är ett intressant dilemma. EWR och ORD som flygs med A330 har teoretisk chans till ny kabin. Å andra sidan får du en lång inrikesflight i UA economy, som inte är det roligaste. SFO ger dig ett kort hopp i ekonomi, men sämre uppgraderingschans och garanterat rätt trist plus.

Finns det andra alternativ? Kan din arbetsgivare betala Lufthansas Premium Economy och du flyga ARN-FRA-LAX? Vet inte hur det funkar med uppgraderingar där dock, har aldrig provat.
 

Molle

Medlem
Yes jag har flugit EWR-SFO någon gång. Blir ganska segt i ekonomi. ORD-LAX åkte jag med united förra året i ekonomi. De försökte dock sätta mig på en AA-flight då när jag missat min connection. Jag kör ju hellre ARN-ORD i Business och ORD-LAX i ekonomi än ARN-CPH-SFO-LAX i plus. Kanske skönast att flyga över ORD ändå.

Vi har 12 000 i SAS-checkar som jag tänkte använda (kommer lägga till cash) men det kanske går att köpa Lufthansa-biljetter för dem? Är inte intjäningen sämre på Lufthansa? Jag borde ju kunna uppgradera för poäng på FRA-LAX om det finns plats.

@Nystrom förlåt om jag är färsk. Men vad menar du med kolla "best availability"? Be någon kolla ExpertFlyer och sedan boka den med bäst tillgänglighet i business?
 

Totopez

Medlem
SAS-vouchers kan bara användas på SAS-metall. Tyvärr går de inte ens att använda som delbetalning om någon sträcka flygs av annat bolag. Så du kan boka ARN-SFO men inte ARN-SFO-LAX. Eller är det någon annan form av SAS-checkar?

Best availability innebär att man kan boka alla biljetter för poäng eller poäng+pengar, dock många fler poäng än en vanlig award. Jag tror att @Nystrom menade att du ska kolla på en sån biljett där din arbetsgivare betalar cash-delen motsvarande en Plus-biljett och du tar resten med poäng.
 

Nystrom

Medlem
@Molle , Logga in på sas.se och kolla bonusresor. Där ges du två möjligheter varav den ena är "best availability". Den vägen innebär att du kan boka business till ett angivet pris+poäng. Du får lite rabatt beroende på din status inom lojalitetsprogrammet. Du offrar lite poäng men samtidigt så tjänar du lite poäng ( du ser i bokningsdialogen vad kostnad och intjäning är). Fördelen med denna variant är att du kan resa på de dagar du verkligen vill och att du får den serviceklass du önskar (business)
 
Ska också till LAX under samma period och har bokat ARN-CPH-ORD-LAX som bonusresa (C). ARN/CPH-SFO-LAX var omöjligt att hitta bonusplatser till. Jag vet att detta inte gäller en bonusresa, men antal platser tillgängliga för bonusresor indikerar väl hur bokningsläget ser ut i business.
 

palmen

Moderator
Utan att veta till 100% men jag är rätt säker på att C-kabinen är betydligt fullare till SFO än till ORD (osäker på EWR).
Störst chans att kunna uppgradera till Business tror jag är på ARN-ORD (av de du listade), beror självklart på vilken dag man åker men min polare som åker den sträckan "realtivt ofta" brukar kunna uppgradera.
Jag har bara åkt till SFO med SAS 1 gång tidigare och då var planen fulla båda vägarna, jag fick dock igenom Optiontown både dit och hem.
 
Toppen