Senaste nytt

Första reserapporten från SAS nya business class

Sitter nu i loungen på T5 och väntar på nästa plan som tar oss hem så jag passer på att skriva några rader. Vi fick som sagt äran att åka med Erik Viking på SK904 i natt till ARN från EWR i C-klass.

Boardingen började ca 30 min innan med prioboarding, i skärmarna i gaten välkomnades vi till SAS nya kabin och texten "travel with style with SAS" :) Väl ombord serverades Henriot 2007 innan takeoff i sedvanlig ordning, safety började rulla i skärmarna och vi var snart i luften.

Kabinen känns sober men fräsch, men nästan så man upplever det lite trångt trots 1-2-1 config då stolarna i sig tar en hel del plats. Stolarna är bekväma och man har gott om plats att förvara ipad, telefon, hörlurar etc.

Idag var det mestadels norsk personal, man möttes av leenden och det märks att man är stolt över nya kabinen. Väl uppe i luften påbörjas serveringen, denna tar idag ca 2,5 timme då man verkar ha lite intrimmning kvar iom den nya kabinen, dessutom så missade man att ge oss dryck till huvudrätten vilket man såklart bad om ursäkt för då misstaget uppdagades. (Den nya menyn är för övrigt riktigt bra).

Under maten drar jag igång IFE som till en början ser riktigt bra ut, man kan styra med bade fjärrkontroll och touch, dock när jag sätter igång några filmer så är de i ganska låg upplösning och dessutom i 4:3-format istället för 16:9 som skärmen är i.Antar filmerna kommer att anpassas med tiden, vore ju synd att inte untyttja skärmarna till fullo. Testar några spel och försöker sen få igång kamerorna på planet som inte vill funka så tillbaka till film (blev Ice Age, få tillfällen jag har möjlighet att titta på den typen av film på originalspråk, annars är det ungarna som styr :)).

Efter maten dimmades kabinen ned i ett mysigt lila-aktigt sken, fällde ner stolen helt och bäddar ner mig i Hastens-täcket, ganska varmt ombord men somnar stra in. Sängen var ganska hård och smal men längden räckte bra (jag är 193 cm). Hade bett om att inte bli väckt till frukost så jag fick sova en liten stund till medan några andra åt frukosten.

Ska väl erkänna att förväntningarna hade skruvats upp en del men det var en trevlig flygning, som sagt har de lite intrimmning att jobba med så allt flyter på bättre!

Trycker in lite bilder, ledsen för om några är suddiga (tagna med en trött mobilkamera)!

 

Attachments

  • erik.png
    erik.png
    {memory} MB · Visningar: 425
  • 2.png
    2.png
    {memory} MB · Visningar: 505
  • 3.png
    3.png
    {memory} MB · Visningar: 452
  • 4.png
    4.png
    {memory} MB · Visningar: 471
  • 5.png
    5.png
    {memory} MB · Visningar: 367
  • 6.png
    6.png
    907,1 KB · Visningar: 446
  • 7.png
    7.png
    {memory} MB · Visningar: 458
  • 8.jpg
    8.jpg
    43,8 KB · Visningar: 425
  • 9.png
    9.png
    {memory} MB · Visningar: 435

Jacob

Medlem
Kabinen känns sober men fräsch, men nästan så man upplever det lite trångt trots 1-2-1 config då stolarna i sig tar en hel del plats.
Så är det och så är fallet hos de flesta flygbolag som har liknande konfiguration. Har man exempelvis en stol vid fönstret (som verkligen är vid fönstret) är det ett ganska smalt utrymme för att komma från mittgången in till stolen, trots allt är det åtta rader som ska få plats mellan första och andra dörren (mot tidigare 5-6 rader). Det är en viss omställning om man varit van vid SAS gamla business class där benutrymmet är mer synligt och jämt fördelat i kabinen. Allt har sina för och nackdelar.

Idag var det mestadels norsk personal, man möttes av leenden och det märks att man är stolt över nya kabinen.
De hade demonstration av nya flygplanet för kabinpersonalen i Köpenhamn måndag förmiddag och vad jag förstod blev det en emotionell visning (vilket jag uppriktigt tror på). Det hade tydligen varit en och annan tår hos personalen med många som känt sig stolta över att få en ny arbetsplats.

Sängen var ganska hård och smal men längden räckte bra (jag är 193 cm). Hade bett om att inte bli väckt till frukost så jag fick sova en liten stund till medan några andra åt frukosten.
Du vet att du kan reglera stolens hårdhet via panelen? Förändrar inte allt, men en viss skillnad tyckte jag man kunde märka.
 
Tjusigt!

@Martin Torstensson Tar mig friheten att flytta inlägget till en egen tråd, säkert många som är intresserade av dina kommentarer och dessa försvinner så lätt i en lång samlingstråd.

Så sant, tack!

Så är det och så är fallet hos de flesta flygbolag som har liknande konfiguration. Har man exempelvis en stol vid fönstret (som verkligen är vid fönstret) är det ett ganska smalt utrymme för att komma från mittgången in till stolen, trots allt är det åtta rader som ska få plats mellan första och andra dörren (mot tidigare 5-6 rader). Det är en viss omställning om man varit van vid SAS gamla business class där benutrymmet är mer synligt och jämt fördelat i kabinen. Allt har sina för och nackdelar.


De hade demonstration av nya flygplanet för kabinpersonalen i Köpenhamn måndag förmiddag och vad jag förstod blev det en emotionell visning (vilket jag uppriktigt tror på). Det hade tydligen varit en och annan tår hos personalen och många som känt sig stolta över att få en ny arbetsplats.


Du vet att du kan reglera stolens hårdhet via panelen? Förändrar inte allt, men en viss skillnad tyckte jag man kunde märka.

Missade den detaljen men när du nämner det så fans där knappar för det ja. :)
 

RickardG

Medlem
Hur fungerar det med spännet till trepunktsbältet när man sitter i stolen och inte är fastspänd? Det ser ut som att det blir obekvämt på en av bilderna, att man har det bakom ryggen?
 
Toppen