Senaste nytt

Portugal vs Kroatien för bröllopsresa?

Sofia

Medlem
Tänker att jag frågar detta eminenta forum, här är det alltid någon som vet :)

Bröllopsresa en vecka i juni. Vi tänkte hålla det lite enkelt och ta oss runt på egen hand med hyrbil men vill ha bra, om än inte ultratjusigt, boende, god mat, gott att dricka, gärna små byar i bergen/vid havet.
Hur ser det ut med stadsliv i Kroatien? Eller är det bara småbyar vid havet?

Shopping är inget vi är sugna på utan mer upplevelser i form av ovan samt vyer och saker att göra.

Pro's and con's mottages tacksamt, samt även gärna info om prisnivåer generellt. Gracias!
 
Hvad er der nu galt med Bali? :D

Jeg tror Portugal kunne være et godt valg, fin natur, god atmosfære og glimrende mad. Prisniveauet husker jeg som meget rimeligt.
 

rvarttinen

Medlem
Själva har vi spenderat en hel del tid i Portugal och Lissabon i synnerhet. Har många trevliga minnen och upplevelser därifrån. Dock, har inte varit i Kroatien och kan således inte jämföra. Kan ge dig några tips på saker att göra och se i Lissabon... t.ex.;
- Portvinsinstitutet, väl värt ett besök, ta god tid på er och prova igenom några trevliga viner med tilltugg, passa på att prova något som har samma årgång som en själv ... :)
- Mitt emot ligger ett en liten "hål-i-väggen" restaurang som serverar fisk o skaldjursgrytor i s.k. Cataplan, lämpligt att ta sig över gatan för midaggen efter vinpovning, kanske?
- Många små trevliga restauranger Barrio Alto.
- Bästa restaurangen i stan'? Troligen Solar de Presuntos (RESTAURANTE SOLAR DOS PRESUNTOS - BEM-VINDO) bordsbokning krävs! Men, det är det verkligen värt ..
Detta var någa tips ... fler på g.
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Hvad er der nu galt med Bali? :D

Jeg tror Portugal kunne være et godt valg, fin natur, god atmosfære og glimrende mad. Prisniveauet husker jeg som meget rimeligt.

Haha jaa du, vi tänkte oss INTE en strandsemester, det har vi fått nog av sen tidigare. Vi funderade på Island men ser det som ett annat projekt, nu ska vi bara njuta!
 

Sofia

Medlem
@rvattinen jag väntar med spänning! Det låter som något vi kan tänka oss att göra, för att sen hyra en bil och köra upp i bergen några dagar innan vi avslutar med en natt eller två i Lissabon på vägen hem.
Det var Mr. Sofia som kom på att Kroatien kunde vara något värt att kolla upp :)
 

sembl

Medlem
Jag skall se om jag kan skriva ihop något om Kroatien, men där finns allt från mysiga vingårdar, vattenfall och antika teatrar om man vill åka upp till Pula tex. Stort grattis och jag fyller på här under morgondagen
 

Nemo

Medlem
En tänkbar rundtur kan vara Andalusien i Spanien. Flyg in till Malaga (eller Sevilla) åk till Granada och bo på Parador de Granada besök Alhambra of Granada gå ut och gå igenom olika sorters Sherry, tapas ingår i Granada (det var för länge sedan jag var där för att kunna ge restaurangtips), ta ett bad på Hammam Baños Árabes Gå på tjurfäkning i Toros Granada om ni vill ha en kulturupplevelse för livet. Ta hyrbilen och res upp i Sierra Nevada finns både bilväg + stolslift upp till toppen eller vandra från byar antingen norrifrån eller söderifrån Vandring i Andalusien utsikt över Medelhavet från toppen.
Fler tips på exempelvis www. temaresor.se/Resor/Europa/Spanien/Andalusien-runt/
Edit: Byarna på södra delen av bergen Las Alpujarras
Festligheter i de olika byarna och städerna i Andalucien (södra Spanien). June guide for Andalucian festivals fairs and ferias
 
Last edited:

Sofia

Medlem
En tänkbar rundtur kan vara Andalusien i Spanien. Flyg in till Malaga (eller Sevilla) åk till Granada och bo på Parador de Granada besök Alhambra of Granada gå ut och gå igenom olika sorters Sherry, tapas ingår i Granada (det var för länge sedan jag var där för att kunna ge restaurangtips), ta ett bad på Hammam Baños Árabes Gå på tjurfäkning i Toros Granada om ni vill ha en kulturupplevelse för livet. Ta hyrbilen och res upp i Sierra Nevada finns både bilväg + stolslift upp till toppen eller vandra från byar antingen norrifrån eller söderifrån Vandring i Andalusien utsikt över Medelhavet från toppen.
Fler tips på exempelvis www. temaresor.se/Resor/Europa/Spanien/Andalusien-runt/

Gillade allt utom tjurfäktningen. Ryys! Det är bland det mest onödiga man kan tänka sig :(

@sembl Jag har förstått att du har koll på Kroatien så alla tips och idéer uppskattas, så får vi välja sen :)
 

Thornado

Medlem
Jag låter @sembl stå för de mer detaljerade tipsen, men jag vill också slå ett slag för Kroatien, då jag varit där de senaste somrarna och trivts väldigt bra.

Rovinj ligger ganska nära Pula, och är en av de absolut mysigaste städer jag varit i - definitivt en stad jag skulle vilja promenera omkring i på min bröllopsresa. Dock måste jag väl varna att om ni tänkt åka under perioden 19-29 juni så är Rovinj kanske inte optimalt om ni vill ha lugn och ro då staden under denna period totalt invaderas av salsadansare för en stor festival (orsaken till att jag kommer dit varje år).

Är ni i de delarna av norra Kroatien så är det även väldigt nära att åka en sväng in i Slovenien och besöka Postonja-grottorna som är en häftig naturupplevelse.
 
Toppen