Senaste nytt

Lyckad uppgradering till Business på Air France

jumbooze

Medlem
Hej,
Ville bara dela med mig hur jag gick till väga för att uppgradera med cash & miles från Economy till Business.

Förutsättningar:
Jag hade en H klass biljett på den delen av resan som jag ville uppgradera till biz (CDG - EZE). Min status är Silver hos FB.

H klass är inte uppgraderingsbar utan man måste köpa upp sig till K klass för Premium Economy och till minst U klass för Business.

Men från början fanns ingen tillgänglighet i Business med klass O dvs Award biljetter/Upgrade biljetter.
Så jag började bevaka tillgänglighet m ha flightstats.com.

J/8 C/7 D/7 I/6 Z/4 O/0 W/9 S/8 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/8 K/0 H/0 L/0 time of purchase
J/8 C/7 D/7 I/6 Z/4 O/0 W/9 S/9 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/9 H/9 L/0 post 29/01/2012
J/8 C/7 D/7 I/6 Z/4 O/0 W/9 S/9 A/1 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/9 H/9 L/0 post 30/01/2012
J/8 C/7 D/7 I/6 Z/4 O/0 W/9 S/9 A/1 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/9 H/9 L/0 post 31/01/2012
J/8 C/7 D/7 I/6 Z/4 O/0 W/8 S/4 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/9 H/9 L/0 post 01/02/2012
J/8 C/7 D/7 I/6 Z/4 O/0 W/8 S/4 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/8 H/5 L/0 post 03/02/2012
J/9 C/6 D/3 I/0 Z/0 O/0 W/6 S/2 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/9 H/7 L/0 post 06/02/2012
J/9 C/9 D/9 I/9 Z/7 O/0 W/9 S/6 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/8 K/5 H/2 L/0 post 07/02/2012
J/9 C/9 D/9 I/8 Z/6 O/2 W/9 S/6 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/8 H/6 L/0 post 08/02/2012
J/9 C/8 D/8 I/6 Z/4 O/2 W/8 S/5 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/8 H/6 L/0 post 09/02/2012
J/9 C/9 D/9 I/8 Z/6 O/1 W/8 S/5 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/5 H/3 L/0 post 10/02/2012
J/9 C/9 D/9 I/9 Z/8 O/6 W/9 S/6 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/9 H/8 L/0 post 13/02/2012
J/9 C/9 D/9 I/9 Z/9 O/9 W/9 S/7 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/9 H/9 L/7 post 14/02/2012
J/8 C/7 D/7 I/7 Z/6 O/6 W/9 S/8 A/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 K/9 H/9 L/5 post 15/02/2012

När jag hittade tillgänglighet i O så kontaktade jag Air France och fick priset för U klass (ca 2700).

Och jag behövde även lite mera miles så jag köpte lite miles för att kunna betala de 52000 miles som krävdes.
Jag fick flygbiljetten i present så jag hade råd med lite extravaganser här.

Det tar ca 48 timmar innan man fick milen!! Och man får ingen email-confirmation förrän köpet gått igenom.

Men nu på morgonen så lyckade med att uppgradera till U & sedan ta en upgrade med FB.

Så nu sitter jag på rad 9.
Ska se om jag inte kan ta lite Loungebilder från CDG Affairs för jag tror jag hamnar i en annan lounge än den som är rapporterad redan.

// Jumbooze
 

Jacob

Medlem
Intressant! Ser fram emot en reserapport.

Så fick du betala mellanskillnaden i biljettpriset mellan H och U eller fanns det något fast belopp?

Jag tycker Air France Affairs är bra, i synnerhet mat och dryck på långflygningar som håller hög standard. Gåslever och champagne till förrätt. Jag var väldigt positivt överraskad.

Flyget till Buenos Aires går från terminal 2E på CDG. Det finns två olika terminalbyggnader inom 2E (kolla gatenumret om det är högt eller lågt). Båda har Air France lounger och i båda loungerna finns det champagne för självservering.
 

agehall

Medlem
Man får betala mellanskillnaden i biljettpris + ev ändringsavgift. Jag blev rätt sur när jag bokat en biljett över telefon och påtalat att jag ville ha en uppgraderingsbar biljett, vilket jag inte fick. När jag sedan pratade med FB-disken i AMS visade det sig att biljettpriset skilde €10 och de skulle ha €100 för att ändra på biljetten...

Jag har fortfarande inte provat AF C, men det får väl bli till att göra i år. Oftast blir det bara flighter på max 6h med AF, så det känns inte så meningsfullt att uppgradera då. Men förhoppningsvis ska jag till Sydafrika snart och då skulle det ju sitta fint att spendera lite poäng för att hamna i C.
 

jumbooze

Medlem
Jag har åkt i C till EZE med AF tidigare och jag gillar det :D

Jag fick betala mellanskillnaden men de specificerade ingen ändringsavgift för min biljett var ändringsbar.
Priset var inte fast utan varierade typ 100 SEK från första gången jag frågade till att jag faktiskt utförde den. Eller så var det valutaskillnad...

Nu kan man bara drömma om en OpUp till Premiere men den har varit full sedan länge.
Vilket är konstigt tycker jag, jag har ej sett att de säljer 8 first på den sträckan över en månad innan avgång...

Men nu ska jag ut på en kort resa så jag ville sova gott då det är en flight som lyfter 23:20 typ.
 

Jacob

Medlem
Priset var inte fast utan varierade typ 100 SEK från första gången jag frågade till att jag faktiskt utförde den. Eller så var det valutaskillnad...

Nu kan man bara drömma om en OpUp till Premiere men den har varit full sedan länge.
Vilket är konstigt tycker jag, jag har ej sett att de säljer 8 first på den sträckan över en månad innan avgång...
Måste varit valutaskillnaden då priset förmodligen är i euro och måste räknas om.

Jag drömmer förresten också om att få testa Première någon gång. ;)

Jag har fortfarande inte provat AF C, men det får väl bli till att göra i år. Oftast blir det bara flighter på max 6h med AF, så det känns inte så meningsfullt att uppgradera då. Men förhoppningsvis ska jag till Sydafrika snart och då skulle det ju sitta fint att spendera lite poäng för att hamna i C.
Och jag har inte testat deras premium economy än. Sydafrika låter väl som ett bra tillfälle att satsa på en uppgradering.

Jag gillade Air France Affairs. Om fransmännen kanske inte är världsmästare på organisation (läs CDG) så kan de i alla fall det här med mat och dryck och dessutom att kunna få det gjort med lite klass och stil. Av de 20-30 någonting flygbolag jag testat i business på låndistansflygningar placerar jag nog utan tvekan Air France business på övre halvan.
 

henrik l

Medlem
Jag gillade Air France Affairs. Om fransmännen kanske inte är världsmästare på organisation (läs CDG) så kan de i alla fall det här med mat och dryck och dessutom att kunna få det gjort med lite klass och stil. Av de 20-30 någonting flygbolag jag testat i business på låndistansflygningar placerar jag nog utan tvekan Air France business på övre halvan.

Detta skulle väl kunna vara ett ämne för en ny tråd: Upplevelser av mat och dryck i olika klasser på långdistansflygningar. Vi kan ju även ranka t ex intra-Europa och intra-Asien. Eftersom jag uteslutande har flugit BA på långdistans de senaste 3-4 åren har jag inte så mycket input för en trådstart:(
 

Jacob

Medlem
77W (Boeing 777-300ER)

Hur är första raden (rad 3A) på denna?
SeatGuru Seat Map Air France Boeing 777-300 Version 1

Jag vet att det inte finns någon plats för att lägga väska framför men hur är benutrymmet?
Jag är 1.83 inte jättelång men skulle vilja sitta där om det är lugnt och rymligt fram till.
// Jumbooze
Om det är nya business class stolen så består utrymmet framför av en hylla som vid nedfällt läge blir en del av sängen. Men det finns plats under "hyllan" där jag antar att man kan placera handbagage.

Annars brukar bulkhead för det mesta vara bäst om man vill slippa sitta trångt, eller förstås att hamna så man inte har någon i stolen bredvid.
 

jumbooze

Medlem
Tyvärr tror jag inte de har nya stolen på CDG-EZE eller jag har grävt och ej kunnat se om så är fallet... Har någon update på det?

Nu är 3A ledig men inte 3B så det enda jag oroar mig över är om det är den gamla kabinen & man inte får något fotstöd.

Har någon input på om det är mycket störande ljud från galley i minikabinen?
Har någon input på benutrymme framför på Bulkhead?

Annars brukar bulkhead för det mesta vara bäst om man vill slippa sitta trångt...
Jacob, menar du att det är bra benutrymme?
 
Toppen