Senaste nytt

Silver till Guld

ahh

Medlem
Hej!

Funderar på att försöka skrapa ihop poäng till guld, tänkte därför be er kunniga om råd.

Har 20 250 baspoäng (7 flygresor) och har således silverstatus nu. Min kvalifikationsperiod är mellan 1 juli - 31 juni.

Min fundering är att säga upp mitt EB Master Card och istället skaffa Amex Elite för att på så vis komma åt 20 000 baspoäng (+ 15 000 extrapoäng gm referral) och samtidigt boka in en resa som ger minst 4 750 poäng.

Vad tror ni om upplägget, är det värt pengarna för att bli guld (och få ett amex elite)? Om det låter som en plan - förslag på resa (gärna week-end-resmål) som ger 4 750 poäng till ett rimligt pris? Efter att SAS gjorde om poängintjäningen är det många flygtimmar till få poäng på allt jag söker.. (?)
 

johhenrik

Medlem
Om det är värt pengarna? Är väl bara du som kan svara på. Hur många loungebesök kommer du göra under den period du har guld? Dela det med din kostnad, så får du sen avgöra. :) Sen kan du ju värdesätta fast track och prio-boarding etc också.
 
Om det är värt pengarna? Är väl bara du som kan svara på. Hur många loungebesök kommer du göra under den period du har guld? Dela det med din kostnad, så får du sen avgöra. :) Sen kan du ju värdesätta fast track och prio-boarding etc också.
Eller kigge på om det ikke er bedre at rejse i Plus/Business istedet for.

Hvis man ikke rejser så meget er det efter min bedste overbevisning bedre at smide penge efter en business billet istedet for en masse tosserier i economy for at få et guldkort man sjældent har brug for.
 

fcx

Medlem
Om du gjort 7 flygningar på ett drygt halvår skulle jag fundera på hur mycket ett guldkort verkligen är värt. Amex elite kostar 4000 kr och att flyga in resten av poängen kostar också en slant.

Vill du gå vidare för att få in guldkortet rekomenderar jag att kika lite i tråden om baspoäng www.businessclass.se/forum/threads/sas-eurobonus-mileage-run-baspoäng-tråd.4840/
Bästa alternativen från Sverige är att åka Plus via CPH till Tyskland eller Polen.
 

Homer

Medlem
Om det är värt pengarna? Är väl bara du som kan svara på. Hur många loungebesök kommer du göra under den period du har guld? Dela det med din kostnad, så får du sen avgöra. :) Sen kan du ju värdesätta fast track och prio-boarding etc också.

och lägg till värdet av 25% bonus
 

ahh

Medlem
Ok, tack för snabba svar och synpunkter!

Som ni säger, det är kanske inte ekonomiskt försvarbart till 100%. Tänker att extra bagage med SA (skidresa i mars..), ökad chans för operational upgrade, lounge och fast track tillsammans kan väg upp ngt. Ska kika på plus till Tyskland/Polen!
 

Glenn123

Medlem
Haha Amex elite måste vara rena kassakon för Amex :)

Personligen hade jag aldrig skaffat Amex elite I din situation för ett EB guld om du inte har en spend >300k/år.
Med MR blir det väll nästan 8k du betalar för ditt guld.
 

Carl

Medlem
Kolla i din bekantskapskrets om någon är EBD. Då får ju personen ge bort ett guldkort :)
Läs på allt vad Amex Elite innebär innan du bestämmer dig. Kan ju vara 4.000kr med lågt värde. Eller högt. Bara du som avgör
 
Toppen