Senaste nytt

Tullproblem vid inresa till Thailand

TreD

Medlem
Thailand har snäva kvoter för skattefri införsel av tobak, speciellt för alkohol ("200 cigarettes or 250 grams of cigars or smoking tobacco; and 1 litre of alcoholic beverages"). Med dryck avses all form för alkoholhaltig dryck oavsett halt.

Om man torskar i tullen så kan tydligen mer eller mindre vadsomhelst ske, från 'have a nice day' till 'vely selious mister' med dryga böter att betalas på plats. Utöver det florerar de sedvanliga, och antagligen inte ogrundade ryktena kring betalning av 'tjänstemannen' personligen. Har någon på BC råkat illa ut i Thailändsk tull eller hört talas om någon som gjort det?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har haft motsatt problem.
När jag tog med mig en demo-maskin till Thailand, så hade jag ATA Carnet med mig.

Jag gick till tullposten märkerad med röd för att deklarera och få stämpel på pappret, men tulltjänstmän där sa "no stamp, please go".
Jag insisterade och försökte förklara att jag behöver stämpel. Men de fortsatt att sa "no problem" och viftade mig bort från tullen. Vad skulle man göra? :eek:

Det var dock som de sa, inget problem att komma ut med demo-maskin otullad.
Ja, det är Thailand. :)
 

pst

Medlem
När jag reste med mina föräldrar för några år sedan hade han tydligen för mycket alkohol med sig (1,5 liter vin) Han fick erlägga "tullavgift" kontant till tulltjänstemannen.

Det var en thailändsk företagsledare som till en forskare i utvecklingsekonomi uttryckte sig: "In my next life, I wish I'll be born a customs officer".
 

henrik l

Medlem
Oh, f-n. Jag som hade med två flaskor Italienskt röd senast som var avsedda som presenter. Gick iofs genom fast track. Frågan är om jag nästa gång ska ta med sig visitkorten från två högre tjänstemän vid ett statligt universitet, klädda i militäruniform, och hävda att gåvorna är till dom och att dom blir sura om dom får reda på att tullen konfiskerat vinet:)
 

MarcusC

Medlem
Jag har haft motsatt problem.
När jag tog med mig en demo-maskin till Thailand, så hade jag ATA Carnet med mig.

Jag gick till tullposten märkerad med röd för att deklarera och få stämpel på pappret, men tulltjänstmän där sa "no stamp, please go".
Jag insisterade och försökte förklara att jag behöver stämpel. Men de fortsatt att sa "no problem" och viftade mig bort från tullen. Vad skulle man göra? :eek:

Det var dock som de sa, inget problem att komma ut med demo-maskin otullad.
Ja, det är Thailand. :)

Kan ibland vara problem få ut/hem gods på carnet som ej är korrekt stämplat. Bra det funkade för dig. Svenska tullen är inte alltid heller så glad om stämplar saknas...
 
Toppen