Senaste nytt

Köpa en klocka utan eller med MOMS i Schweiz

Hej alla,
undrar om någon kan ge tips hur skall jag göra. Är på väg till Zürich under sommar för en helg. Ska jag köpa klockan i Schweiz utan eller med MOMS? Löner det sig att köra momsfritt och sen betala tullen/momsen i ARN.
Tacksam för tips.
 
Last edited:

TreD

Medlem
Tja vad svarar man på en sådan fråga?
CH tar ut 8.0% i skatt. De kan du få tillbaka vid export (men retroaktivt).
Om du därefter vill låta dinkan beskattas med 25% vid införseln till Sverige så är det ju helt lagligt.
Det finns dock goda skäl till att så många fina ur promenerar in odeklarerade världen över på folks armvrister.
Min egen favoritdinka PP 3939H kostar kring 5 MSEK. Plus 1.25 MSEK i moms.... Det blir pengar det.
 

Tjaeng

Medlem
Det kommer jag ha men tanken är att köpa en Rolex som 35års present till mig själv. Undrar nu om det löner sig att köpa den utan eller med MOMS i Schweiz?

Om du ändå tänker smyga igenom green lane i tullen finns det ju ingen anledning att inte köpa med moms för att sedan få refund på flygplatsen?`Detta förutsatt att de inte är så utstuderade att de faktiskt underrättar tullen på arlanda om att en snubbe med nyinköpt och oskattad Rolex kommer farandes.
 
Tja vad svarar man på en sådan fråga?
CH tar ut 8.0% i skatt. De kan du få tillbaka vid export (men retroaktivt).
Om du därefter vill låta dinkan beskattas med 25% vid införseln till Sverige så är det ju helt lagligt.
Det finns dock goda skäl till att så många fina ur promenerar in odeklarerade världen över på folks armvrister.
Min egen favoritdinka PP 3939H kostar kring 5 MSEK. Plus 1.25 MSEK i moms.... Det blir pengar det.

Tack för tipset. Min väninna gjorde så att hon köpte sin Rolex exl. MOMS och när hon landade till CPH var det polisen och tullen utanför SK planet och väntade henne. Det var så att Rolex butiken hade informerat hennes info till Tullen i CPH. För henne blev trots detta ca 25% billigare än att köpt i CPH. Hon betalade tullen + MOMS med sitt SAS Diners så fick några tusen extra poäng till SAS EB konto också.
 

TreD

Medlem
Tack för tipset. Min väninna gjorde så att hon köpte sin Rolex exl. MOMS och när hon landade till CPH var det polisen och tullen utanför SK planet och väntade henne. Det var så att Rolex butiken hade informerat hennes info till Tullen i CPH. För henne blev trots detta ca 25% billigare än att köpt i CPH. Hon betalade tullen + MOMS med sitt SAS Diners så fick några tusen extra poäng till SAS EB konto också.
En bisarr historia det där.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ARN-MIA

Medlem
Aldrig hör något liknande och då har jag handlat med klockor i 10 års tid över hela världen. Inte en chans att om du köper en klocka i Schweiz om att de tipsar tullen. Jag säger inte att du ljuger, men jag har aldrig råkat ut för det efter att ha handlat ca 80 klockor från Schweiz. :)
 

Concorde

Founding Member
Med det svaga pundet gör man riktigt bra affärer på Mappin & Webb LHR T5. Tax Free också. Ca. 25% lägre mot butiker i Sverige. Köpte en IWC där förra året. Dom har dom flesta premium klockorna som IWC, Rolex, AP etc. utom Patek Philippe.

Att tullen skulle stå och vänta måste vara Norge du hört talas om! En kompis köpte en PP Nautilus i NY och fick vackert tulla den i Norge där dom faktiskt står och tittar på folks klockor. Papers or pay.
 
Toppen