A
Aurora
Guest
Jeg er ikke alene på dette forumet om å ha en forkjærlighet for turboprop'en (@Kastrup hej hej!!!). Propellfly gir meg en flyglede som ikke kan sammenliknes med noe annet, kanskje aller mest fordi man da føler at man virkelig er ombord i et fly (til sterk kontrast med f.eks The Residence hos Etihad, hvor man så langt som mulig ønsker å komme bort fra flyopplevelsen på sett og vis? ). Det at det er en glede å føle det pur, raw, ekte ved flyvning henger nok sammen med at dette var et "tabubelagt" og "farlig" tema i min barndom, mens jeg ble foret med historier om propeller som snudde seg i lufta og små fly som måtte fly nede i dalene i Norge når det var dårlig vær.
Så med den korte innledningen: i 2015 har jeg lyst å fly mye turboprop. Kan hende det går, kan hende det ikke går. Vi får se. Men intensjonen er der. Og viljen er der Så står det bare på tid og penger, som så mye annet i livet. Men YOLO, right?! (hehe. grusomt ord i grunn )
Sverige er heldigvis et helt YPPERLIG utgangspunkt for dette!! ATP er f.eks uhyre sjeldent i verden. At det flyr rutetrafikk ut fra Arlanda er jo intet annet enn perfekt.
Så langt har man laget seg denne oversikten over fly jeg inte har flydd enda:
ATR42 - ??
ATR72 - SAS (operated by JetTime & FlyBe), diverse ruter.
SAAB 340 - Nextjet.
SAAB 2000 - SAS (operated by Braathens Regional) + Sverigeflyg?
BAe ATP - Nextjet. ASAP - pga fare for utfasing.
Fokker 50 - Air Iceland. AmaPola (men det er kun charter?)
Beech 200 King Air - Bergen Air Transport (Bergen-Shetland)
Swearingen Metroliner - Air Norway (Oslo-Fagernes)
Jetstream 32 - Direktflyg? Avies, men .... NOPE. Noen andre operatører?
Jetstream 41 - Eastern Airways (UK)
Beechcraft 1900 - Man må til USA...
Dornier 328 (prop version) - ???
Flygplan jeg allerede har flydd:
Twin Otter - Nordlandair AEY-GRY
Dornier Do 228 - Lufttransport LYR-SVEA
Dornier Do 228NG - Lufttransport LYR-SVEA
Dash 8-100 - Widerøe
Dash 8-200 - Widerøe
Dash 8-300 - Widerøe
Dash 8-400 - Widerøe
Noen som kommer på flere flygplan? Ruter? Eller bare er enig i at propellflyg er HIMLA ARTIG!
Så med den korte innledningen: i 2015 har jeg lyst å fly mye turboprop. Kan hende det går, kan hende det ikke går. Vi får se. Men intensjonen er der. Og viljen er der Så står det bare på tid og penger, som så mye annet i livet. Men YOLO, right?! (hehe. grusomt ord i grunn )
Sverige er heldigvis et helt YPPERLIG utgangspunkt for dette!! ATP er f.eks uhyre sjeldent i verden. At det flyr rutetrafikk ut fra Arlanda er jo intet annet enn perfekt.
Så langt har man laget seg denne oversikten over fly jeg inte har flydd enda:
ATR42 - ??
ATR72 - SAS (operated by JetTime & FlyBe), diverse ruter.
SAAB 340 - Nextjet.
SAAB 2000 - SAS (operated by Braathens Regional) + Sverigeflyg?
BAe ATP - Nextjet. ASAP - pga fare for utfasing.
Fokker 50 - Air Iceland. AmaPola (men det er kun charter?)
Beech 200 King Air - Bergen Air Transport (Bergen-Shetland)
Swearingen Metroliner - Air Norway (Oslo-Fagernes)
Jetstream 32 - Direktflyg? Avies, men .... NOPE. Noen andre operatører?
Jetstream 41 - Eastern Airways (UK)
Beechcraft 1900 - Man må til USA...
Dornier 328 (prop version) - ???
Flygplan jeg allerede har flydd:
Twin Otter - Nordlandair AEY-GRY
Dornier Do 228 - Lufttransport LYR-SVEA
Dornier Do 228NG - Lufttransport LYR-SVEA
Dash 8-100 - Widerøe
Dash 8-200 - Widerøe
Dash 8-300 - Widerøe
Dash 8-400 - Widerøe
Noen som kommer på flere flygplan? Ruter? Eller bare er enig i at propellflyg er HIMLA ARTIG!