Senaste nytt

Finnair Plus Platinum

gusten

Medlem
Jaha, om en vecka kommer jag att genomföra min 92a flygning med Finnair/OW under 2014. Sålunda upphöjs man till Platinum nivå med tillhörande OneWorld Emerald. Räknar inte med att skillnaden blir enorm till vardags jämfört med Gold: några fler upgrademöjligheter (bl a 2 long-haul), tillträde till OneWorld First lounger etc. Men, alltid trevligt att nå toppen i ett program. Hoppas för deras skull att de ger mig ett varmt välkomnande.. :cool:

Når denna status lättare med mitt resemönster än hos tex SAS - dock förefaller poänguttaget hos Finnair vara mindre gynnsamt.

Platinum tips/erfarenheter någon?

Trevlig helg!
 

JonW

Medlem
Räkna inte med något välkomnande alls, med undantag för standardbrevet...
I praktiken får du tre l/h-upgrades iom att de 4 s/h kan växlas t en l/h.
Och första året i praktiken 6 iom att du får 3 vouchers när du uppnår plat + 3 nya vid varje plat-års ingång.
(Om man nu inte som jag sumpar det genom att lösa upp mig till plat gm poängväxling fred 28/11, när min period gick ut 30/11. Det såg först ut att gå vägen, men efter en halvtimme kom ett samtal att man "tyvärr" inte skulle hinna registrera plat-nivån förrän på måndagen, och därmed blev det bara enkelskörd...:( Jag fick tillbringa helgen med att förbanna min senfärdighet. Androm till varnagel..)

En stor fördel är att man har betydligt bättre prioritet i upgrade-väntelistningar. Rätt viktigt iom att upgradeplatserna blivit både färre samt bekräftas allt senare sedan i somras.
En annan fördel är tillgången till OW:s First-lounger i världen oavsett resklass.

Men inte är det något som kommer att förändra ditt liv...
 

FFlash

Medlem
Håller 100% med JonW. Jag fick ingen välkomstgåva (fanns tidigare) i september då när jag nådde Plat. Poäng/voucher upgrade på longhaul är not den bästa hos AY, men blivit lite sämre tillgänglighet på sistone, dock har alla mina waitlistingar klarat på kort tid. AY poäng awards är ju annars inget att skriva hem.
AY's starka sida är ju LH upgrades, prissättning ex-ARN/OSL samt det nya economy comfort (gratis åt guld/plat) återstår att se men verkar lovande (om man är tvungen att resa longhaul Y pga company policy)
 

JonW

Medlem
Kom bara ihåg att nya Economy Comfort inte alls motsvarar Premium Economy/Economy Extra, som alltså är ett mellanting mellan Economy och Business inom andra bolag.
AY EC ger normalt 34" pitch, alltså inte mer benutrymme än vad TG hade på 747:eek:rna, och långt sämre än ett vanligt nödutgångssäte på AY.
Mat o dryck o poäng är desamma, vad som sedan återstår är ett nackstöd som ska vara något bättre, lite bättre hörlurar och den berömda bruna pappåsen med eye-shades och öronproppar....
 

gusten

Medlem
Håller 100% med JonW. Jag fick ingen välkomstgåva (fanns tidigare) i september då när jag nådde Plat. Poäng/voucher upgrade på longhaul är not den bästa hos AY, men blivit lite sämre tillgänglighet på sistone, dock har alla mina waitlistingar klarat på kort tid. AY poäng awards är ju annars inget att skriva hem.
AY's starka sida är ju LH upgrades, prissättning ex-ARN/OSL samt det nya economy comfort (gratis åt guld/plat) återstår att se men verkar lovande (om man är tvungen att resa longhaul Y pga company policy)

Jag har blivit AY trogen det senaste året främst pga prissättningen till ARN, som av någon anledning är avsevärt mycket bättre än SK's. Och jag råkar föredra Star Alliance framför de flesta av OW medlemmarna. Det är lite avsaknad av guldkant over elitnivåerna i Finnair Plus, jag håller med om det. Når man den högsta nivån i ett program skall man kunna förvänta sig något extra, åtminstone ett riktigt trevligt welcome kit och/eller personligt brev från VD etc. Long haul upgrades är egentligen mindre relevant för mig, då company policy tillåter Business på long haul flyg, tack och lov. Och det är tveksamt om jag kommer göra långa privatresor på AY i närtid. Jag gillar ändå bolaget och tycker att produkten är helt ok. Men Finnair har en del att hinna ikapp med t e x på IT området (ingen App och ofta seg hemsida).
 

gusten

Medlem
En sak är klar, de gör sig ingen brådska med att uppmärksamma sina Platinums - jag kvalificerade för snart en månad sedan och inte ett ljud eller brev från Finnair ännu.
 

FFlash

Medlem
En sak är klar, de gör sig ingen brådska med att uppmärksamma sina Platinums - jag kvalificerade för snart en månad sedan och inte ett ljud eller brev från Finnair ännu.

Då när jag kvalade Gold tog det mer än 3 månader innan jag fick kortet och välkomstpaketet. Vid Plat tog det några 3 veckor. Det kanske berodde på att jag har co-branded DC kort.
 

gusten

Medlem
Då när jag kvalade Gold tog det mer än 3 månader innan jag fick kortet och välkomstpaketet. Vid Plat tog det några 3 veckor. Det kanske berodde på att jag har co-branded DC kort.

Nog är det lite smådåligt. Och inte ett ljud ombord heller, trots flitigt flygande redan. Håjaja.. Man får väl helt enkelt vänja sig med att AY är ett bolag som inte pjåskar i onödan.
 

JonW

Medlem
Läste någonstans att kundundersökningar visat att vi skandinaver, ödmjuka som vi är, inte uppskattar sånt fjäsk, namntilltal etc.
Och att det är därför SK och AY medvetet håller igen på sånt.
Själv tror jag närmast att vårt kynne gör att vi inte vill medge det i undersökningar, men att vi tycker det är minst lika trevligt som andra när det faktiskt händer...
 

gusten

Medlem
Ja @JonW instämmer.. Men så är ju inte så många av medlemmarna här som skandinaver är mest, utan ofta ovanligt bortskämda och krävande i resesammanhang. :cool:
 
Toppen