Senaste nytt

Märkliga skillnader i service i Emirates First

HON-II

Medlem
Jag flög förra året under hösten ARN-DXB-PVG t.o.r. och senare i december ARN-DXB-HKG t.o.r. i EK F. Jag skrev några kommentarer rörande Shanghai-flygningen i ett tidigare BC inlägg ( http://www.businessclass.se/forum/threads/några-reflektioner-över-emirates-stockholm-dubai-shanghai-i-first-class.18835/ ).

ARN-DXB i F i december var ingenting "to write home about": en flygning med två äldre brittiska damer som levererade en totalt oinspirerad service till de två passagerare (inklusive mig själv) som fanns i F-kabinen, Blev bl.a. inte tilltalad med namn någon gång under hela flygningen.

Vad som verkligen överraskade var skillnaderna i kvalitet på service mellan DXB-PVG och DXB-HKG flygen. Jag jämför DXB-PVG flyget (EK 302) som avgick 02:50 från DXB med DXB-HKG flyget (EK 382) som avgick 02:55 från DXB. Således samma avgångstid mitt i natten och ungefär samma restid (PVG flyget ca 45 minuter längre). Som jag skrev i mitt tidigare inlägg var servicen i Shanghai-flyget utmärkt med en snabb och uppmärksam service och med en full meny. Naturligtvis delades det ut pyjamas och amenity kit, då det var ett nattflyg. Nu till HKG flyget: en mycket kraftigt reducerad meny (bl.a. ingen kaviar) och bisarrt nog ingen pyjamas (och följaktligen inget amenity kit). Skillnaderna var så påtagliga att EK i HKG flyget t.o.m. hade sparat in på godisskålen som brukar stå framför TV skärmen i sviterna (jag personligen brukar ta för mig av mintpastillerna). Jämfört med vad EK kan leverera i F är HKG flyget ingen vidare upplevelse. Jag har bifogat bilder på menyerna för DXB-PVG och DXB-HKG för jämförelse.

IMG_4672.jpg
DXB-PVG, sida 1 på menyn

IMG_4673.jpg
DXB-PVG, sida 2 på menyn

IMG_4674.jpg
DXB-HKG, sida 1 på menyn

IMG_4675.jpg
DXB-HKG, sida 2 på menyn

Jag undrar hur EK resonerar? Det rör sig om två ungefär likvärdiga flygningar från DXB vid samma tid på dygnet med så stora skillnader i service. Jag frågade pursern på HKG flyget, och han bara skakade på huvudet och sade att han var pinsamt medveten om skillnaderna men hade ingen förklaring. Uppenbarligen har personalen själva påtalat skillnaderna utan att det blivit någon förändring. Jag blir ärligt talat paff över att det kan vara så stora skillnader i service på likvärdiga flyg. Slutsats: jag kan rekommendera EK nattflyget DXB-PVG i F, men inte nattflyget DXB-HKG i F.
 

FF#1

Medlem
Mycket märkligt, en av anledningen att flyga F med välrenommerade bolag är väl förutsägbar service och mat av hög klass. Undrar hur det här har gått till. Om du orkar så tycker jag att du ska skriva till dem och påtala skillnaderna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Mycket märkligt, en av anledningen att flyga F med välrenommerade bolag är väl förutsägbar service och mat av hög klass. Undrar hur det här har gått till. Om du orkar så tycker jag att du ska skriva till dem och påtala skillnaderna.

Du har missat hur Emirates hanterar kunder efter att något gått snett eller? :) Tror inte det tjänar något till alls faktiskt. Tyvärr.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

carmindz

Ny medlem
Ny på detta forum... :)
Gjort samma resa i F till PVG och HGK.
Till HKG ingen kaviar, dock all annan service som de normalt har i F. Dvs för många saker som bara ska kastas....
Det är den enda skillnaden jag märkt mellan dessa två flighter.
 
Åkte emirates i economy från stockholm till dubai. personalen var inge vidare trevliga. dålig service. åkte sedan några timmar senare från dubai till bangkok i ett annat plan I economy helt annan stämning trevlig personal och service. de beror nog mest på vilka som jobbar å deras humör å intresse. Men synd att de vart så där för dig i first class då man förväntar sig bättre service.
 

johhenrik

Medlem
Hade inte Emirates och Cathay ett samarbete på sträckan DXB-HKG? Kan det ha påverkat serviceutbudet?
Hmmm... Cathay och Qatar hade JV (tror jag) på DOH-HKG som avslutades för nått år sen. Vill minnas även code-share försvann, men såg häromdan på HKG att det var en Qatar-kärra med CX-codeshare vid en gate, så jag hajade till lite. Jag köpte nämligen några resor till Shanghai från Stockholm med routing ARN-DOH-HKG-PVG från Cathay, vilket var väldans schysst utifrån TP- och loungemaximering. :) Man fick Al Mourjan-tillträde trots att det var Cathay-biljett (vilket också förvånade mig första ggn) samt lite härlig hängtid i The Pier.

Jag kan inte minnas Emirates och Cathay samarbetat dock, men det betyder ju absolut inte att det inte har hänt. :)
 

JacobGBG

Medlem
Gulfbolagen har i min (smala) erfarenhet mycket bra hårda produkter men inte alltid lyckats med att förankra en helhjärtad servicekultur, detta mynnar ut i variationer och ojämn dagsform.
 
Toppen