Senaste nytt

Vad händer med Swiss priser?

011430121

Medlem
I veckan revalverade Schweiz sin valuta CHF med ca 30%
Schweizarna fruktar att turisterna kommer att "fly landet" på grund av högre priser i förhållande till andra valutor.
Någon som har noterat om Swiss har hunnit att justera sina priser mot SEK/NOK/DKR ännu.

Detta kampanj pris har funnits på Swiss hemsida ett tag, jag vet dock inte om det går att finna, har inte sökt heller om jag skall vara ärlig

Swiss.JPG
 

Senator

Moderator
Ja du... en bra fråga... hade ett antal transaktioner jag är glad var gjorda, och några som hade haft en stor effekt att vänta 48 timmar :(

Jag tror vi redan har sätt ett antal prisändringar mot SEK och NOK som beror på allmänt lägre valutakurser. Doktorns dealar har ökat markant, jag tror på grund av de sämre valutaläget.

Frågan är också hur man redovisar försäljningen. Jag undrar på om inte flyget bokar intäkten när flygningen sker, och inte när resan köptes. Sedan säkrar man nog då valutan med någon form av "pricing rate". De flesta större bolag låser valutakurser kvartalsvis för att undvika dessa svängningar.

Kom ihåg att mycket av kostnadssidan är USD baserat: bränsle och leasing skulle jag tror är i USD. Så det slår även positivt på stora kostnadsposter.

Jag tror vi kommer se en effekt av detta snart. Tråkigt att inte ha inkomsten i CHF längre ;)
 
CHF var ju stark mot EUR innan också, varför revalvera den? De vill inte vara låsta mot den Amerikanska dollarn? Så landet som var dyrt innan kommer att bli ännu dyrare nu, trist. Det blir kanske en klassfråga snart, vem som har råd att besöka och bo i Schweiz ;)
 

Senator

Moderator
CHF var ju stark mot EUR innan också, varför revalvera den? De vill inte vara låsta mot den Amerikanska dollarn? Så landet som var dyrt innan kommer att bli ännu dyrare nu, trist. Det blir kanske en klassfråga snart, vem som har råd att besöka och bo i Schweiz ;)

Liten enkel "Economics 101" från en amatör :)

Det jag uppfattar är att:
Vi lever fortfarande i en tid med mycket volatilitet. Marknaden söker då "säkerhet". Schweiz och CHF anses vara "säker". Det gjorde att CHF blev särskilt dyrt mot EUR. Så för 3 år sedan började den schweiziska riksbanken (SNB) stödköpa CHF för att hålla relationen mellan EUR och CHF till 1.20. Mycket för att supportera schweizisk industri och lite artificiellt hålla nere värde av CHF.

Vad jag förstår så är SNB övertygat om att den europeiska riksbanken kommer börja med s.k. "Quantitative easing" (QE) denna veckan:
Quantitative easing - Wikipedia, the free encyclopedia

Det innebär att nu sätts EUR under press, och det skulle bli dyrare att stödköpa CHF.. Därmed valde SNB agera först, och skakade om hela världen..

Om vi skall visa empati till någon: fundera på de miljontals i Ungern och Polen som har bolån i CHF... Inte så roligt just nu...
 

jth

Medlem
Tror de "stödköpte" EUR för att hålla CHF nere. De sitter på en hög med Euro nu.

Inte bara "tror", det var exakt centralbankens uttalade avsikt, att hålla CHF/EUR-kursen under 1.2. Detta för att behålla landets konkurrenskraft gentemot euro-området.
Så sent som för några veckor sedan gick de ut och uttalade att de fortsatt kommer hålla denna policy, som givetvis kostar dem mycket pengar.
Så i veckan släppte de "bomben" utan förvarning, men det fanns väl egentligen inte mycket annat att göra än att rycka av plåstret direkt.
Som senatorn säger, att artificiellt hålla kursen låg har kostat dom mycket pengar och om nu EUR börjar pressas ännu mer så kommer det kosta mer. De visste givetvis vad som skulle hända ansåg väl helt enkelt att Schweiz ändå klarar sig förhållandevis bra.
Tråkigt dock för de som "trodde" på banken och tagit lån i CHF, det bekräftar min regel är att man aldrig ska ta valutarisker som privatperson. Man har helt enkelt inte möjlighet att överblicka riskerna och agera i tid. När det väl rör sig, rör det sig blixtsnabbt.
Nu när CHF "flyter" igen så tror jag inte så mycket mer händer på kort sikt.
 
Toppen