Senaste nytt

Val av flygbolag till Miami

toer00

Medlem
Jag och min fru tänkte resa till Miami och Keywest i höst mellan den 23 Nov och 8 Dec.
Eftersom jag värdesätter att åka bra, så blir det en resa i business class.
Har hittat bra riktigt priser på S*, Swiss, Lufthansa och United och med ett pris på 14 508 ex skatt och faarebasis PLNCSEW.

Men frågan är vilken rutt skall jag välja och vilket flygbolag?
Jag står nu inför valet att åka med Lufthansa med deras A380, ankomst MIA 14:50 eller att att flyga med Swiss och deras A330 ankomst 18:00.

Gållande returen så väljer jag mellan Lufthansa som avgår 17:00 (via FRA) och Swiss som avgår 19:50 (via ZRH).

Kanske någon BC medlem kan tipsa mig vad jag skall välja både avs. hård produkt (bekvämaste stolar att relaxa på utresan/ sova på hemresan), mjuka delen (lounge, service och mat ombord) samt
EB poäng och jetlag?

Verkar som det rent generellt är lättare att få P - platser på i alla fall Lufthansa om man bokar deras flighter som United? Swiss lite mer generösa ;-) Man kan då också välja att ansluta dagen innan för att slippa fakirflygning 06:25 till Frankfurt.. Dock verkar LH ha "svårt" för att släppa anslutningspltsser i P dagen innan? Man kan ansluta med SK också (om man väljer UA prefix på LH:s A380) men placeras anslutningen i Y klass och inte P vilket innebär lite smärre "skavanker"...

Så jag skulle bli innerligt glad för alla tips hur man bör routa vår resa och gärna tipps på hotell på flygplatsen i FRA (BRA hotel).

Hälsningar

Tomas
 

fcx

Medlem
Verkar som det rent generellt är lättare att få P - platser på i alla fall Lufthansa om man bokar deras flighter som United? Swiss lite mer generösa ;-) Man kan då också välja att ansluta dagen innan för att slippa fakirflygning 06:25 till Frankfurt.. Dock verkar LH ha "svårt" för att släppa anslutningspltsser i P dagen innan? Man kan ansluta med SK också (om man väljer UA prefix på LH:s A380) men placeras anslutningen i Y klass och inte P vilket innebär lite smärre "skavanker"...

Y-klass på SAS är Plus.

Jag föredrar Swiss före Lufthansa rent generellt. Många som har åkt Lufthansa A380 tycker att business-kabinen har för många passagerare.
 

ErikLi

Medlem
Kul fråga Tomas, har funderat på exakt samma sak. Jag åker om ca en månad och det blev swiss ditt och LH a380 hem, båda i business. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mera nu men jag lovar att dela med mig när jag kommit hem
 

mjulven

Medlem
Jag flög i economy via FRA dit och ZRH tillbaka för någon månad sedan. Själv hade jag inga som helst problem med det tidiga flyget 0625 till FRA, det är ju en stor fördel att det knappt är någon annan på Arlanda då samt att det går snabbt och smidigt att ta sig dit med TAXI. Jag uppfattade bytet på ZRH på vägen hem som väldigt irriterande då jag hade 4 timmar mellan flygen (då fanns ett SWISS flyg som avgick 1750), men då hade jag ju inte tillgång till Lounge.

En generell observation är att businessclass verkar väl stor i A380, så är man intresserad av bättre service så finns bättre förutsättningar hos SWISS. En anna fördel på vägen hem via SWISS är att man borde vara lite längre i luften vilket ger möjlighet till längre sömn på planet.

Rent generellt så
rekommenderas så sena flyg som möjligt från USA till Europa. Detta så att du förbättra möjligheterna för sömn på vägen tillbaka.
 

agehall

Medlem
Har hittat bra riktigt priser på S*, Swiss, Lufthansa och United och med ett pris på 14 508 ex skatt och faarebasis PLNCSEW.

Vad är S*? Det är iaf en förkortning som jag inte kan... Ett tips är att inte använda förkortningar om du inte är säker på dessa.

Ett annat tips är att läsa en bunt reserapporter. Tror inte vi har så många på exakt den sträckan du tittar på, men det bör finnas några om de produkter du frågar om. Det är troligen det bästa sättet att bilda sig en uppfattning om hur produkterna är.
 
Jeg har kun erfaringer med Lufthansa og det har alle gange været godt uden at være flatterende. Samtidigt har jeg kun hørt positivt om SWISS og det vil være mit første valg næste gang jeg skal flyve business med Star Alliance.

Lidt afhængigt af dine erfaringe kan du jo prøve et selskab den ene vej og et andet selskab den anden vej - så får du egne erfaringer til næste gang :)
 

Dr. Miles

Expert
@toer00 tänker att resa med sin fru i så fall Lufthansas nya Business class är inte så dåligt val heller.

lufthansa-business-new-pek-fra-11-jpg.25639

lufthansa-business-new-pek-fra-02-jpg.25640


Du kan läsa den här tråden så du får lite hum om skillnaden mellan Lufthansa och SWISS.
Lufthansa & SWISS, dag & natt... | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

toer00

Medlem
Vad är S*? Det är iaf en förkortning som jag inte kan... Ett tips är att inte använda förkortningar om du inte är säker på dessa.

Ett annat tips är att läsa en bunt reserapporter. Tror inte vi har så många på exakt den sträckan du tittar på, men det bör finnas några om de produkter du frågar om. Det är troligen det bästa sättet att bilda sig en uppfattning om hur produkterna är.

Sorry "Fat Finger Error"... S* = Star Alliance ☺️

Och jo jag har läst en massa rapporter, men de flesta är skrivna av jänkare som har lite andra preferensramar än vi.. så därav denna diskussion...
 
Och jo jag har läst en massa rapporter, men de flesta är skrivna av jänkare som har lite andra preferensramar än vi.. så därav denna diskussion...
Så vil jeg anbefale nogle der er skrevet af "Svenssons" ;)

Lufthansa:
A380 af @Tulli, @Taboro og @bossefin: Flygrecensioner: Lufthansa Business Class Airbus A380 - BusinessClass.se
(B747) af BusinessClass Chefredaktør @Jacob Molin - test af den nye kabine: Test: Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt - Nya business class på Boeing 747-8 - BusinessClass.se

Swiss:
A330/A340 af @rsimon, @Tulli og @bossefin: Flygrecensioner: Swiss Business Class Airbus A330/A340 - BusinessClass.se
 
Toppen