Senaste nytt

Jul och Nyårsresa till Tokyo i SAS Business Class

Jonas C

Medlem
Bilderna i denna reserapport är tagna med min nyinköpta Nikon D610 med 28mm f/1.8 objektiv och iPhone 5S.


Introduktion


Få städer är lika intressanta och fascinerande som Tokyo – En av mina absoluta favoritstäder i världen. En resa till Tokyo kräver ett syfte och mål, då man annars riskerar att bli uttråkad efter bara några dagar. Detta är en läxa som jag har lärt mig vid mina två tidigare besök, som på många sätt kan likställas med vad en vanlig turist ser och gör i staden. Tokyo är en stad som bäst utforskas på djupet, och med ett tydligt mål på vad man vill utforska så kan man med lätthet spendera veckor utan att bli uttråkad. Tokyo är enligt många utsedd till en av världens bästa matstäder, och mitt mål för denna resa var att göra en djupdykning i vad staden har att erbjuda i matväg. Detta gäller givetvis inte bara utforskandet av någon av stadens 400 Michelin restauranger, men även gatukök, såväl som en och annan undangömd pärla.

Flygresan bokades i SAS Business Class, där jag hade turen att hitta bonusplatser på datum som sträckte sig över jul och nyårshelgen. Att hitta ett lämpligt boende visade sig vara desto svårare då många av hotellen var fullbokade över jul och nyårshelgen, och de få hotell med lediga rum sålde dessa för skamlösa överpriser. Valet på boende föll därför på AirBnB där jag hittade ett rimligt prissatt gästrum i en lägenhet vid utkanten av Tokyo. Läget visade sig inte vara något problem då centrala Tokyo kunde näs på 10 minuter med tunnelbana, där många av avgångarna gick som expresståg.


Måndag 22 December 2014


Det är en kall och ruggig morgon när jag lämnar huset utanför Västerås för den korta promenaden till centralstationen. Då SJ under inga omständigheter kan litas på under vintern så föll valet av transportmedel på Swebus, som trots den något höga prislappen erbjuder en 98-procentig punktlighetsstatistik vilket även på vintern innebar att ankomst skedde enligt tidtabell. Jag anländer till avgångshallen på Arlanda Terminal 5 strax efter klockan åtta på måndagsmorgonen, och då julsemestern var i full gång så var avgångshallen fullpackad med folk. Då jag endast reste med handbagage och Passbook boardingkort kunde jag med lätthet gå till Fasttrack säkerhetskontrollen. Då SAS EuroBonus Silvermedlemmar sedan en vecka tillbaka gavs möjlighet att använda Fasttrack så hade en lång kö bildats, men tack och lov flöt denna på snabbt. Därefter bar det som vanligt av till SAS Gold Lounge för lite frukost i väntan på flyget.

Business Loungen var i det närmaste fullsatt med Silvermedlemmar och tillhörande familjer, medan Gold Lounge var folktom. Grötfrukosten intogs på min vanliga plats vid marmorbordet, där jag fick sällskap av @NotRyan som var påväg på äventyr i Asien. Efter en trevlig pratstund och mättande frukost var det dags att säga adjö och röra sig mot gaten.


16043369180_ea745f580a_z.jpg


Rågmackor, havregrynsgröt, apelsinjuice och kaffe till frukost.


SAS Flight SK1419 Stockholm – Köpenhamn

Avgång: 10.00
Ankomst: 11.10
Flygtid: 1h 10m
Säte & Klass: 2A>3B SAS Plus
Flygplanstyp: Boeing 737-800


Gaten var i det närmaste fullsatt och i typisk SAS-manér erbjöds ingen form av prioriterad ombordstigning för SAS Plus eller statuspassagerare, vilket för övrigt kan kännas logiskt med tanke på den höga andelen statuspassagerare på dessa flygningar. Väl ombord noterar jag att flygplanet saknar rad 1 på vänster sida, vilket gjorde det väldigt trångt då väggen saknade utskärning för benen. En stund in i ombordstigning sätter sig en ung flicka i mittensätet, med mamman på raden bakom. Att låta en ung flicka sitta ensam mellan två främmande snubbar kändes inte helt rätt, så jag erbjöd att byta sittplats med mamman vilket uppskattades starkt. Detta innebar förstås att jag tvingades byta till ett mittensäte, men det var en kompromiss jag var villig att ta för att slippa trängas på första raden. Bortsett från dagens goda gärning var detta en högst omärkvärdig flygning som passerade väldigt snabbt.


16044712459_ae936c3286_z.jpg


Trångt i mittensätet, men jag uppskattar benutrymmet…


SAS servicekoncept i PLUS inom Skandinavien är inte mycket att hurra för, och då jag fortfarande var mätt från frukost så nöjde jag mig med två smoothie och en flaska vatten. Ankomst i Köpenhamn skedde enligt tidtabell och på väg ut från flygplanet passade mamman på att tacka mig en extra gång.



16044705389_9281feeb69_z.jpg


Serveringen på denna flygning bestod av två Froosh smoothie och en flaska vatten.


SAS Gold Lounge Kastrup


Efter en kort promenad genom ett fullsatt Kastrup anländer jag till SAS Lounge komplex, där ordinarie entrén har öppnat efter den omfattande renoveringen som pågick under mitt senaste besök. Vid receptionen insisterar värdinnan i att knappa in mitt Turkish Airlines kort i systemet innan jag gavs tillträde till Guld Loungen, något som man tidigare sällan har reagerat på då det oftast räcker med att vifta med kortet. Förklaringen till detta var att man ville debitera Turkish för ett lounge besök, vilket jag tyckte var lite konstigt med tanke på att jag redan hade en Business biljett… Jag passar även på att be om en Cabana, där jag fick lämna ifrån mitt guldkort i utbyte mot en nyckel.

Loungen var i det närmaste folktom denna förmiddag, medan nedervåningen såg betydligt fullare ut. Då jag inte hunnit få en ordentlig natts sömn, så passar jag på att ta en tupplur i Cabanan.


14994807654_8f612d9553_z.jpg


Min Cabana i SAS Gold Lounge på Kastrup.


Efter en skön tvåtimmars tupplur, ägnar jag återstående tid åt at surfa på internet, och dricka te. Maten som erbjöds idag var bortom all kritik, och jag får nästan intrycket av att maten i denna lounge bara blir sämre och sämre. Denna eftermiddag bjöds det på någon form av sill, potatissallad och överstekta korvar badandes i flott. Då en ordentlig middag väntade ombord på flygplanet så avstod jag från att ta del av maten, och nöjde mig istället med en skål ris a la mandel som för ovanlighetens skull serverades.


16043315958_6e71b4a0e9_z.jpg


IKEA sofforna har ännu inte försvunnit från Loungen i Köpenhamn, vilket jag uppskattar då dessa är betydligt bekvämare än de nya fåtöljerna.


15608415594_8d5902d225_z.jpg


Intressant lektyr från bokhyllan.


Strax innan klockan tre på eftermiddagen bestämmer jag mig för att lämna loungen och röra mig bort mot passkontrollen för vidare färd till Gate C32. Passkontrollen var överraskande nog folktom och jag tar mig igenom på mindre än en minut.



SAS Flight SK983 Köpenhamn – Tokyo

Avgång: 15.45
Ankomst: 10.40
Flygtid: 10h 55m
Säte & Klass: 2H SAS Business
Flygplanstyp: Airbus A340-300


Gaterna i C-Piren på Kastrup har ett något udda upplägg där man scannar boardingkortet och kontrollerar pass innan man ges tillträde till gaten. Övervägande delen av passageraran har redan hunnit göra sig hemmastadda vid gaten när jag dyker upp, men jag lyckas snabbt hitta en sittplats nära gate podiet. Större delen av passagerarna på denna flygning var japaner, vilket innebar en snabb och civiliserad ombordstigningsprocess. Prioriterad ombordstigning gavs för passagerare i Business Class och Star Alliance Guldmedlemmar, som överraskande nog efterlevdes till punkt och pricka.

Jag steg ombord flygplanet som tredje person genom dörr 2L där jag genast hälsades välkommen av den danske kabinchefen. Efter en snabb titt på boardingkortet tog jag den eftertraktade vänstersvängen till min sittplats 2H i den främre Business Class kabinen.


16044976597_680dcef3d9_z.jpg


Den främre Business Class kabinen på SAS Airbus A340-300.


SAS Business Class på Airbus A340-300 består av 46 stolar indelade på två sektioner. Huvudsektionen belägen mellan dörr 1L och 2L består av 34 stolar på sex rader i en 2-2-2 konfiguration, medan den mindre sektionen belägen efter dörr 2L består av 12 stolar på två rader. Den nuvarande Business Class stolen av angle-flat typ har funnits i bruk sedan ett decennium tillbaka och trots den något föråldrade hårdvaran så var kabinen i mycket rent och fräscht skick.


15608414174_810e52e01f_z.jpg


SAS nuvarande Business Class stol, plats 2H.


Den nuvarande stolen kritiseras ofta som obekväm och icke-ergonomisk, vilket jag personligen aldrig har upplevt. Stolen må visserligen inte fällas helt platt i sängläget, men i lounge läget upplever jag stolen som betydligt mer bekväm än de nyare varianten av stolar hos exempelvis SWISS och Turkish Airlines.

Kort efter att handbagaget är undanstuvat i hatthyllan och jag gjort mig bekväm, dröjer det inte länge innan jackan hängs undan och Champagnen är serverad. SAS återinförde nyligen Champagne innan start efter en våg av klagomål från kunder, och då jag personligen kan klara mig utan Champagne på marken så höjer det kvalitetskänslan markant på produkten.


16230015942_fd48b1653c_z.jpg


Välkomstdryck i form av ett glas Henriot Champagne av årgång 2007.


Kabinbesättningen på denna flygning bestod till största del av danskar, med undantag för en japansk steward som arbetade på min sida av kabinen. Mina erfarenheter av SAS danska besättningar har varit långt ifrån de bästa, då jag under åren har råkat ut för en del otrevliga incidenter ombord. Tack och lov levde denna besättning inte upp till den stereotypa skräckbilden, då alla var mycket tillmötesgående och trevliga, där det inte snålades med leenden. På flygningar till och från Japan har SAS minst en japansk besättningsmedlem i kabinen, vilket gav en något annorlunda service än den man är van vid.

Ombordstigningen avslutas i samma ögonblick som Champagneglaset är uppdrucket och enligt vår svenske kapten fanns det 211 passagerare ombord på dagens flygning. I Business Class kabinen var endast en tredjedel av stolarna upptagna, medan PLUS och GO kabinerna var fullsatta. På grund av en trasig lastdörr blir vi stående en halvtimme på marken innan vi gavs klartecken för avgång. Cargo är tydligen en av SAS främsta intäktskällor på long haul, vilket bör kompensera för den låga beläggningen i Business.

Avgång sker i solnedgången där vi passerar rakt över centrala Malmö, för vidare färd österut mot Baltikum och Ryssland. Skylten för säkerhetsbältet släcks en kvart in i flygningen och jag springer snabbt in på toaletten för att byta om till min EVA Air pyjamas. Serveringen påbörjas drygt en halvtimme in i flygningen med utdelning av bordsdukar och för-drink. Valet av dryck föll givetvis på Champagne som serverades med ett glas stillvatten och en påse nötmix.


16204928476_bfe8bb6b94_z.jpg


Middagen inleds med ett glas Champagne och en påse nötter.


Tillskillnad från ett visst dysfunktionellt turkiskt flygbolag lyckas SAS servera Champagnen väl kyld, vilket kan betraktas som ett måste när man serveras årgångs Champagne av den finare sorten. SAS ingår sedan flera år tillbaka i ett ingående förhållande med Champagnehuset Henriot, och som ett resultat är SAS Business ett av få ställen där man kan avnjuta 2007 års årgång. Torr och brödig, med fruktiga inslag av citrus… Överlag en mycket njutbar Champagne.

I väntan på förrätten passar jag på att läsa igenom vinlistan, som är komponerad av den kände sommelieren Ozz Clarke. Bortsett från Champagnen och dessertvinet Sauternes så serveras SAS enbart viner från den nya världen. Personligen är jag mer förtjust i viner från dem gamla världen där en god Chablis är att föredra över Champagne, men då jag noterade att en Pinot Noir fanns med på listan, så valde jag att prova den till varmrätten.

Förrätten serveras halvvägs igenom det första Champagneglaset och på denna flygning serverades rökt rådjurssadel, frissésallad, lingon och yoghurtdressing, syltad lök, samt inlagd gurka. Till denna serverades en grönsallad med riven daikon, balsamico dressing och nybakat bröd.


16230824195_e62b7c69f8_z.jpg


Förrättsbricka med salladsskål och brödtallrik.


Faktumet att SAS väljer att servera en Skandinavisk inspirerad meny ombord på sina flygningar från Skandinavien är något som uppskattas starkt, då detta är en matkultur som enligt mig bör tas tillvara på mer väl. Rådjurssadeln var mycket smakrik, mör och med en tydlig viltsmak. Sötheten hos de syltade grönsakerna kompletterade köttet mycket väl, såväl som syrligheten i yoghurtdressingen. Det bästa med måltiden må dock ha varit brödet som överlägset var det bästa bröd jag någonsin fått serverat ombord på ett flygplan. SAS hävdade själva i en artikel i ombordmagasinet Scandinavian Traveler att det fetischeras mycket med bröd, vilket synnerligen märks när man lyckas servera en skiva rustikt lantbröd som om det nästan kommit direkt ut ur ugnen. Det konsumerades för ovanlighetens skull stora mängder bröd under denna måltid av just detta skäl.

Efter en påfyllning av Champagneglaset var det dags för varmrätten, där valet i linje med det skandinaviska temat föll på rensteken.


16043440950_acc0a3b201_z.jpg


Varmrätt bestående av renstek med klyftpotatis, brysselkål, tranbär, morötter och rödvinssås.


I dessa juletider kan jag av ren gissning tänka mig att SAS avstår från att servera renkött på flygningar till USA, med tanke på amerikanernas näst intill tabubelagda betingning mot att äta renkött. Jag brukar i normala fall avstå från att beställa rött kött ombord på flygplan, men då SAS oftast tillagar sina kötträtter indränkta i sås så valde jag att göra ett undantag denna gång. Renköttet var mycket mört och smakrikt, grönsakerna väl tillagade och potatisarna mjuka. Rödvinssåsen må dock ha varit något smaklös, men sötheten från tranbären hjälpte till att lyfta maträtten. Överlag var detta en mycket god varmrätt…

Pinot Noir vinet som valdes till varmrätten föll mig tyvärr inte i smaken då det inte hade den lätta och fruktiga smak som man normalt förväntar sig av en Pinot Noir. Vinet hade starka inslag av ek, kaffe och läder vilket i min mening inte gjorde det speciellt lämpat för varmrätten. Valet av dryck föll istället på Champagnen som tycks passa utmärkt till nästan vad som helst.

Efter att brickorna plockats undan var det dags för efterrättsservering bestående av ost, dessert, glass och frukt. Ostarna som erbjöds var Comté (eftertraktad fransk ost gjord på opastöriserad mjölk. Olaglig i USA) och Tomme De Montage, dessa serverades med en jordgubb och fikonmarmelad. Till dessert serverades en aprikospaj med vaniljkvark, samt chokladglass från Valrhona.


15608419654_47e6b1e646_z.jpg


Ost, grönt te och chokladglass fick inleda dessertserveringen.


Det kraftiga rödvinet passade utmärkt till de vällagrade franska ostarna, vars kraftiga smak kompletterade vinet mycket väl. Marmeladen hjälpte givetvis till att lyfta smaken från ostarna och jag avstod därmed från ett dessertvin då sötheten annars hade blivit för stark. Chokladglassen från Valrhona hade en len och tydlig chokladsmak, om än var den kanske något tunn i konsistensen.

Ostarna och glassen var inte tillräckligt för att stilla mitt dessertbehov, så jag bestämde mig för att prova aprikospajen och ett glas Sauternes vilket den japanske stewarden genast försåg mig med.


16044975027_e36152e6f2_z.jpg


Middagen rundas av med en bit aprikospaj och ett glas Sauternes.


SAS är ett av få flygbolag som serverar detta eftertraktade dessertvin på regelbunden basis, vars färg smak näst intill kan likställas med att dricka flytande guld. Vinet serverades lätt kylt och hade tydliga inslag av honung och persika. Sötheten var nästan för stark för att vinet skulle passa med desserten, så jag valde istället att avnjuta dessa separat. Aprikospajen vad även denna mycket god, där syrligheten från vaniljkvarken hjälpte till att tona ner delar av sötheten.

Middagsserveringen avslutas drygt två timmar in i flygningen, i höjd med att vi passerat Moskva. Mätt och belåten fäller jag ner stolen i sängläge för en skön tretimmars tupplur. Då avgångstiden från Köpenhamn var för tidig så hade jag svårigheter att somna om, och då filmutbudet inte såg speciellt lockande ut så spenderades återstående delen av flygningen åt att filosofera, dricka Champagne och beskåda gryningen över det vackra sibiriska vinterlandskapet.

Med nittio minuter kvar av flygningen tänds lamporna i kabinen och frukostserveringen påbörjas. Till frukost på Asienlinjerna erbjuder SAS ett bufféliknande upplägg där all servering av varmrätt sker från en vagn, där man kan välja vilka frukosträtter man vill ha på sin tallrik. Varmrätterna som erbjöds denna morgon var crepes med champinjoner, Quiche med ägg och purjolök, stekt bacon, potatis och korv. På frukostbrickan fanns även en tallrik med kallskuret, yoghurt med müsli, en fruktskål, smör, marmelad, samt nybakade bröd och croissanter.


16230014392_d5bc46cb7b_z.jpg


En mycket generös och mättande frukost i SAS Business.


Jag är i normala fall ingen större fanatiker av frukostar ombord på flygplan då dessa i de flesta fall kan likställas med en trist och smaklös omelett. Frukosten i SAS Business var däremot utan tvekan en av de bästa frukostar jag någonsin fått ombord på ett flygplan, då mängden mat och variationen av rätter är näst intill oöverträffbar i förhållande till vad andra flygbolag erbjuder. Pannkakorna var sensationellt goda och baconet perfekt stekt, samt utan att vara översaltat. Varmrätterna nog var tillräckliga för att göra mig mätt, men då jag inte ville låta maten gå tillspillo så tvingade jag i mig resten av maten på brickan. Mina medpassagerare var redan färdiga med sin frukost, medan jag knappt ens kommit halvvägs. Frukosten avrundades med en kopp illy Espresso, innan det var dags att göra sig redo för landning med en uppfräschning och klädombyte.


16204928196_0b7ac33761_z.jpg


På inflygning mot Tokyo Narita.


16044974947_d2f61322bc_z.jpg


Jackan plockades fram en kvart innan landning.


Inflygningen tog oss över utkanterna av Tokyo och Stillahavskusten innan kapten gjorde en mjuk landning på Tokyo Narita International Airport. Trots förseningen från Köpenhamn anländer vi en kvart innan ordinarie tidtabell och vi blir stående en stund i väntan på att gaten skulle bli ledig. För Business Class passagerare skedde avstigningen från dörr 1L och med ifyllda blanketter kunde jag som tredje passagerare snabbt röra mig mot passkontrollen. Då Japan tillhör den civiliserade världen tog det mindre än en minut att ta sig igenom passkontrollen, och då jag endast reste med handbagage kunde jag snabbt ta mig förbi tullen och ut i ankomsthallen.

Då Japan inte har samma liberala attityd mot betalkort som här i Sverige, beslutade jag mig för att ta ut all resevaluta från en bankomat då flygplatsens bankomater är några av de få som accepterar utländska kort. Därefter stannade jag snabbt förbi Kei’Sei Bus disken för att plocka några tunnelbanekort, innan det snabbt bar av mot Narita Express in till centrala Tokyo. Total tid från flygplansdörr till tåg var 25 minuter vilket är min överlägset bästa tid på Narita. Tågresan in till centrala Tokyo tog drygt en timme och därefter följde ett kort byte till tunnelbanan mot lägenheten där jag var framme strax efter klockan tolv på dagen. Då värdarna var bortresta över julhelgen så låg nyckeln i brevlådan, och jag kunde med lätthet göra mig tillrätta i vad som skulle bli mitt hem under de kommande elva dagarna.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Elva Dagar i Tokyo


Det var en minst sagt härlig känsla att vara tillbaka i min favoritstad Tokyo, och min elva dagar långa vistelse i staden ägnades åt att utforska staden, äta god mat, shopping, samt umgås med mina vänner från Singapore som hade vägarna förbi över jul och nyårshelgen… Här följer några höjdpunkter från min resa!


15602977443_7bd4414ba9_c.jpg


Mitt ”first order of business” är ett besök på favorit sushi baren Chiyoda Sushi i Tsukiji. Makalöst god sushi med bland annat sea urchin och O-Toro.


16222074402_5ebc711e50_c.jpg


16222075192_626446c6e2_c.jpg


15600431174_395c2d5cf2_c.jpg


Folkhavet Shibuya…


16037007707_6a66c31a14_c.jpg


Några av lyxbutikerna på shoppinggatan Omotesando.


15602982383_b57d419976_c.jpg


Den ikoniska Prada butiken, som är ett arkitekturiskt mästervärk i sig.


15602985693_0ee3fdaa6b_c.jpg


Harajuku är ett utmärkt ställe för people watching.


16222832725_f65c79ffc3_c.jpg


Väldigt god Ramen och Gyoza till lunch…


16222833555_d66dd03b72_c.jpg


16035329318_9e572159e5_c.jpg


16222834925_7226e6c687_c.jpg


16196948536_87dab9ffc2_c.jpg


16035331818_aeb02e7b3b_c.jpg


15602991653_0d851d046b_c.jpg


En skön eftermiddag spenderades i Yoyogi Park och Meiji Templet.


15600444244_dbbefe0cac_c.jpg


Som ett fan av Lost In Translation spenderades en kväll på det ikoniska Park Hyatt Tokyo.


16035486890_a903dbd3ca_c.jpg


16220977801_2f156aa934_c.jpg


Mycket vackra utsikter över Tokyo i solnedgången…


16222039992_773a9397b7_c.jpg


Den berömda New York Bar, där Bill Murray satt i filmen.


16036736019_05fffa40b7_c.jpg


Då jag inte är så förtjust i Whiskey, nöjde jag mig med en öl istället.


16036736829_e3e44607c6_c.jpg


Kvällen fortsatte med ett besök i ”Piss Alley” Shinjuku som är känt för sin Yakitori. Gatan sägs även vara en av de främsta inspirationskällorna i filmen Blade Runner.


16222843695_dd1d9218ab_c.jpg


Många av barerna är bokstavligen hål i väggen, som sällan har plats för mer än fem personer.


15602998513_0e05454df4_c.jpg


Grillade köttspett av okänt ursprung, men gott var det!


16035494640_0921fdca25_c.jpg


16220983891_6ce50a2748_c.jpg


Valet av middag föll på Okonomiyaki, en typ av välsåsad japansk omelett med ursprung från Osaka.


15603002453_de126549a4_c.jpg


En stor del av charmen med Tokyo ligger i bakgatorna där man kan får en bra inblick av livet i staden… Och man kommer med sannolik även stöta på en del konstiga och häftiga hus: som detta.


16222049102_e32d0d42ee_c.jpg


16035347868_a47edd33e2_c.jpg


En av de många vackra möbelaffärerna i Meguro. Denna agerar även som ett café där man kan avnjuta en kopp kaffe eller te i sin soffa, innan man bestämmer sig för att köpa den.


16037032907_b1f21e88e1_c.jpg


Baren på det ikoniska designhotellet CLASKA i Meguro, som inhyser en av Tokyos enda frisörsalonger för hundar.


15603010183_f0e62e1c7c_c.jpg


På hotellet finns även utställningshallar för Japansk design, samt butiker där man kan inhandla diverse designgods.


15600459354_4f9b208e79_c.jpg


Lunchen intogs i restaurangen på CLASKA. Fransk risgryta med grönsallad och pumpsoppa. Mycket gott!


16222052112_52ed2971f5_c.jpg


All done…


16035350098_68e27ea380_c.jpg


… Och förstås en kaffe på maten.


16035505710_cecb96689a_c.jpg


Hotellet har även en vacker takterass med spektakulära vyer över Tokyo. Under årets varmare årstider finns även en bar här uppe.


15603013563_ea348d712d_c.jpg


Timelapse in progress…


15600463484_dc2e98576b_c.jpg


Som sagt, en mycket vacker utsikt över Tokyo.


15603014483_03d746b124_c.jpg


Kvällen spenderades i nöjesdistriktet Roppongi.


16220999701_07c3880574_c.jpg


On the subway…


16043442550_2beb84849c_z.jpg


Ett tips för en som besöker Tokyo är att plocka upp ett Subway Card på flygplatsen. Det ger er obegränsad tillgång till alla tunnelbanelinjer i Tokyo i 3 dagar för 1500 Yen. Oslagbart pris och otroligt användbart.


15600470844_32334b3ef0_c.jpg


16035510540_eca8445d5d_c.jpg


16196975526_b7c556b986_c.jpg


Söndagen ägnades åt ett besök till Asakusa och Tokyo SkyTree.


16036758409_6bf14d18c0_c.jpg


16035361838_fc052cd713_c.jpg


16196978796_fe29703956_c.jpg


Rickshawförare med tillhörande passagerare. De såg ut att ha det kul!


16222867875_7b4f848269_c.jpg


16221006451_5849b92f8e_c.jpg


16222066962_3c654ddda2_c.jpg


16222068272_6e2db4826c_c.jpg


På söndagar är det alltid extra mycket folk i Asakusa då de flesta har ledigt från jobbet, och folk passar på att besöka templet.


16036764409_c0d2c6c068_c.jpg


15600478524_97153dd0a9_c.jpg


Asakusa Temple.


16036766479_40b96ab187_c.jpg


15603027933_704f965e25_c.jpg


Buddha staty med tillhörande blommor.


16196986946_e62941cbd5_c.jpg


Geisha… Tror jag.



16222875925_53d9f581b4_c.jpg


16036777049_ba040edc3d_c.jpg


Eftermiddagen och början på kvällen ägnades åt shopping i Ginza.


15600482064_b85649499b_c.jpg


Tokyo International Forum.


16037056547_e45e8970e2_c.jpg


På kvällen mötte jag upp mina Singaporeanska vänner för middag och god dessert. Japanerna tar bevisligen detta med dessert på största allvar.


15603033863_87bee269cd_c.jpg


En av Tokyos taxibilar… Avstod helt från dessa då jag inte var sugen på att ruineras.


16035376298_d0138fd048_c.jpg


16037059327_151c75ba28_c.jpg


Det ikoniska Tokyo Tower i Minato.


15600490214_6db02b29ee_c.jpg


16196997666_7d65c9565c_c.jpg


Nyårsafton spenderades med mina Airbnb värdar i Odaiba, en del av Tokyo som jag tidigare inte besökt.


16222886655_640baab3d1_c.jpg


Sashimi till lunch i en av restaurangerna… Fisken var tyvärr för färsk för min smak.


16222084352_c6496d469a_c.jpg


Denna bro förde minnen tillbaka till min gamla hemstad Rotterdam, där jag bodde granne med Erasmusbron.


15600493434_0a036cc32a_c.jpg


Odaiba består mestadels av diverse shoppinggallerior, nöjesfält och kontorsbyggnader.


15610974023_f0a2b9610d_z.jpg


Kvällen på nyårsafton spenderades med mina kompisar från Singapore. Årets sista måltid intogs på ett Steakhouse…


16043316198_93a5ce3b77_z.jpg


Japansk Wagyubiff till middag… Satan så gott! Utan tvekan den bästa köttbit jag ätit i hela mitt liv.


16230012852_88bf0842b9_z.jpg


Tolvslaget firades med Sundaes på en restaurang i Shibuya. Tyvärr var det inga fyrverkerier, men vi kunde underhålla oss med att beskåda kaoset på gatorna.


16221027191_8dcfab6d7c_c.jpg


Nyårsdagen spenderades i Akasaka Mitsuke. Japanerna har som tradition att besöka tempel runt nyår.


16221028471_f7decba9a8_c.jpg


16035539330_0bf8c39eb8_c.jpg


15603044993_68da14ac78_c.jpg


16197005066_f190304988_c.jpg


Då i stort sett alla butiker och restauranger var stängda på nyårsdagen, så var ett tempelbesök det enda man kunde roa sig med under dagen.


16228955471_7dd65b5e8e_z.jpg


16044972387_4ce155e183_z.jpg


På juldagen åt jag lunch på enstjärniga Nakajima i Shinjuku. Tempura av sardin med daikon, miso soppa och ångkokt ris. Väldigt gott, och bäst av allt var priset: De erbjuder den överlägset billigaste Michelin lunchen i världen för endast 800 Yen eller 50 SEK.


16228958401_9cbfaa3e20_z.jpg


16204926336_64c723596a_z.jpg


Tonkotsuramen i Akihabara och Harajuku. Den som tror att japansk mat bara är hälsokost får tänka om då dessa nudelsoppor var bland det godaste men fetaste jag åt på resan. Soppan i sig framställs genom att utvinna benmärg, vilket ger den gräddiga färgen, smaken och konsistensen.


15600430354_b3c1379409_c.jpg


15600429314_53faf314e3_c.jpg


Sukiyaki: En gryta med strimlat fett nötkött, tofu, nudlar och grönsaker i en söt sås. Köttet doppas i rått ägg innan det ätes med ångkokt ris. Väldigt gott!


15608418304_5251c4fff4_z.jpg


Resans sista måltid intogs på Tonkatsu Maisen i Omotesando, som är Tokyos bästa Tonkatsu restaurang. Tonkatsu är en form av japansk schnitzel friterad i panko och serverad med diverse såser, miso soppa och ris. Vi köade i nästan två timmar för att komma in, men det var värt väntan.
 

Jonas C

Medlem
Lördag 03 Januari 2015


Efter elva fantastiska dagar i Tokyo så var det med viss ledsamhet dags att börja röra sig hem mot Sverige. Med väskan packad sedan kvällen innan hälsar jag mina värdar adjö innan jag går bort mot tunnelbanestationen. Valet av transportmedel till Narita föll denna morgon på direktbussen som avgick precis utanför tunnelbanestationen. I typiskt japanskt perfektionist maner anlände bussen prick på minuten och resan till Narita tog strax under en timme. Ankomst till Terminal 1 på Narita skedde strax innan klockan nio på morgonen och det dröjer ytterligare en halvtimme innan SAS incheckningsdiskar öppnar. I väntan på att incheckningen öppnar så passar jag på att besöka ett växlingskontor för att återväxla lite kvarvarande resevaluta.


16037071267_a41d5f2d26_c.jpg


Avgångshallen på Narita Terminal 1 South, som används av ANA och Star Alliance flygbolag.


SAS använder tillskillnad från övriga Star Alliance bolag inte de gemensamma incheckningsdiskarna, utan har istället ett separat incheckningsområde vid rad H. Diskarna för SAS Business och Star Alliance Guld var tomma och jag kunde snabbt plocka ut mitt boardingkort med min Turkish Airlines status inlagd. Därefter bar det av mot säkerhetskontroll och passkontroll. Som Business Class resenär med SAS kunde jag tyvärr inte använda Fasttrack kanalen och hänvisades istället till ordinarie säkerhetskontroll. Köerna var relativt korta och det tog mig mindre än tre minuter att ta mig igenom. Passkontrollen var även den en problemfri och avslappnande process och innan jag ens hunnit blinka var jag på god väg mot loungen.


ANA Lounge Satellite 5 Narita


Dagens första lounge besök skedde på ANA Business Class Lounge i Satellite 5, som låg belägen i närheten av Gate 52. ANA driver två lounger på Narita och skälet till att valet föll just på denna var då loungen i Satellite 4 är belägen på källarplan och saknar fönster. Vid receptionen hälsas jag välkommen av värdinnan som snabbt scannar mitt boardingkort innan tillträde ges. Loungen i sig var relativt fullsatt under morgonen då många av USA avgångarna är schemalagda till denna tid på dygnet. Det fanns dock gott om sittplatser för alla besökare och loungen erbjöd en fin utsikt över landningsbanan där jag kunde se SAS-planet ankomma.


16037072927_35d5c06760_c.jpg


16197008376_8474acfb9f_c.jpg


Lounge är indelad i två sektioner, en yttre och en inre. Den inre sektionen hade något bekvämare soffor och bättre matutbud.


16221032971_95b7028950_c.jpg


En av loungens två matsektioner.

Matutbudet bestod denna morgon av diverse smörgåsar, sushi bitar, yoghurt, samt sallader. Ett mer omfattande utbud av mat fanns i den inre matsektionen och en nudelbar fanns även tillgänglig. Utbudet av dryck bestod av flera juice och läskmaskiner, de berömda Asahi ölmaskinerna, rödvin, vitt vin och sake, ett utbud av starksprit, samt en kaffemaskin. Jag hann tyvärr inte utforska utbuden ordentligt då jag bara hade en halvtimme att spendera i loungen.


15600503024_a29c64122c_c.jpg


Jag plockade ihop en lättare frukost bestående av sushibitar, smörgåsar, yoghurt och juice.


Med lite drygt en timme kvar innan boarding lämnar jag ANA Loungen och beger mig bort mot United Loungen som ligger jämsides med SAS-gaten. På vägen dit stannar jag förbi en av butikerna för att plocka upp lite Mochi godisar åt min syster.


United Club Narita Terminal 1


Denna lounge må vara en av de sämre loungerna på Narita, men tack vare det bekväma läget visade den sig vara förstahandsvalet bland många SAS-resenärer då många av mina medpassagerare redan gjort sig hemmastadda när jag kom dit. Loungen erbjuder gott om sittplats möjligheter och en fin utsikt över startbanan. Inredningen var något föråldrad och många av möblerna visade stora tecken på slitage, likaså kunde jag inte undgå att förundras över vissa onödiga detaljer så som telefonerna som satt fastskruvade mellan varje stolspar. Dessa må visserligen vara en kvarleva från en svunnen tid och jag betvivlar starkt att någon ens använder dem idag.


16035395528_3d9dbd8010_c.jpg


16222899705_29f92ef106_c.jpg


Den något föråldrade men mysiga inredningen i United Club Narita.


15600506724_1849a28138_c.jpg


Mat och dryckessektionen på nedervåningen.


Utbudet av mat i denna United Club tycks vara detsamma som på deras lounger i USA, där det enda tillgängliga i matväg var snacks, morötter, bananer och bagels. Enligt uppgift ska det finnas ordentlig mat i loungen, men då jag redan ätit frukost i ANA Loungen såg jag inget skäl att utforska detta. Jag nöjde mig istället med en öl och några bagels.


16035549590_b3bd449bc4_c.jpg


En iskall Asahi och Bagel med ost räckte gott och väl denna förmiddag.



SAS Flight SK984 Tokyo – Köpenhamn

Avgång: 12.30
Ankomst: 16.05
Flygtid: 11h 35m
Säte & Klass: 4H SAS Business
Flygplanstyp: Airbus A340-300


Efter drygt en halvtimme i loungen går jag bort mot gaten som låg belägen strax utanför. Merparten av passagerarna på denna flygning är Skandinaver och som ett resultat var ombordstigningen inte lika organiserad som på Kastrup. En separat kö står framställd för passagerare i SAS Business, SAS Plus och Star Alliance Guldmedlemmar. Passagerarna stod givetvis huller om buller, och när den prioriterade ombordstigningen ropades upp var det till att tränga sig för att komma fram till podiet. Vid gaten kontrollerades passet en ytterligare gång innan tillträde gavs att stiga ombord på flygplanet.

Ombordstigningen för SAS Business skedde genom dörr 1L där jag hälsades välkommen av den danske kabinchefen. Detta innebar förstås att vänstersvängen uteblev, men att kunna gå ombord genom en dedicerad ingång kan nog ses som minst lika eftertraktat. I likhet med utresan jobbade en manlig besättning i Business kabinen, som till största delen bestod av danskar, med undantag för den svenske stewarden Mattias som jobbade på min sida av kabinen.

Han hälsar mig genast välkommen vid min sittplats 4H och erbjuder att hänga undan jackan innan jag ens hunnit sätta sig. En av de främsta tjusningarna med att flyga SAS på long haul är att man praktiskt taget är hemma i samma ögonblick som man kliver ombord på flygplanet och efter att ha spenderat de senaste elva dagarna i Japan är det skönt att kunna bli tilltalad på sitt eget språk.


16222903035_a0e5c9b8f1_c.jpg


Business Class kabinen är redo att ta emot passagerarna.


Beläggningen i SAS Business på denna flygning visade sig vara något högre än på utresan där två tredjedelar av stolarna i kabinen blev upptagna. Lyckligtvis nog förblev gångsätet tomt, vilket gav mig lite extra plats att sprida ut mina tillhörigheter. Kort efter att jag stuvat undan mitt bagage och gjort mig hemmastadd i stolen, kommer Mattias förbi med välkomstdrinkar där valet givetvis föll på Champagne.


16221041371_1049345db1_c.jpg


Det finns ju få bättre sätt att inleda en flygning på, än med ett glas välkyld Champagne.


16222904595_7ac010fe39_c.jpg


Kabinen under ombordstigningen…


16221043101_6a499ba213_c.jpg


Stolen erbjuder gott om benutrymme för mig som är 1,82 lång.


Ombordstigningen avslutas efter mindre än en kvart och med lastutrymmet fyllt, sker avgång drygt 10 minuter innan ordinarie tidtabell. Startbanan ligger en kort väl från terminalen och det dröjer en liten stund innan det blir vår tur att lyfta.


16197017636_4a54f1a4b4_c.jpg


I väntan på takeoff.


Det blir så småningom vår tur att lyfta och trots att flygplanet är fullastat med passagerare, bränsle och last så hade det inga problem att snabbt ta sig upp i luften. A340-300 är i normala fall väldigt långsam vid takeoff, vilket för ovanlighetens skull inte märktes här. Skylten för säkerhetsbältet släcktes en kvart in i flygningen och jag passade på att snabbt byta om från jeans till pyjamasbyxor för att göra det mer bekvämt under denna 11-timmars flygning.


15603060823_5f7138ae53_c.jpg


SAS har några av de överlägset trevligaste toaletterna på sina långdistansflygplan.


15603061493_257d1928a6_c.jpg


Den främre Business Class kabinen på SAS Airbus A340-300.


16221047981_f1280f8eaf_c.jpg


De något föråldrade men bekväma stolarna i SAS Business.


16036804799_3fdcefeea6_c.jpg


Marschhöjd nås drygt en halvtimme in i flygningen.


Lunchserveringen påbörjas drygt en halvtimme in i flygningen med utdelning av bordsdukar och servering av dryck. Även denna gång föll valet på Champagne, som serverades väl kyld.


16036805639_7406b23160_c.jpg


Lunchen inleds med ett glas Henriot 2007, samt en påse nöt och bärmix.


Kort efter att det första Champagneglaset druckits upp delas brickorna med förrätt, salladsskål och brödtallrik ut. Förrätten bestod idag av pilgrimsmussla, mangosalsa, frissésallad, samt syltad rödlök. Till denna serverades en grönsallad med riven morot, balsamicodressing och färskt bröd. Valet av dryck föll utöver en påfyllning av Champagneglaset på ett glas Sauvignon Blanc, som visade sig vara mycket fruktigt och smakrikt. Brödet höll tyvärr inte samma toppstandard som från Köpenhamn, men det smakade fortfarande mycket färskt och gott.


16222108802_972323aa4d_c.jpg


Förrätt, salladsskål och brödtallrik.


Pilgrimsmussla anser jag på många sätt vara havets oxfilé, vilket inte nödvändigtvis behöver ha en positiv bemärkelse då de ofta kan vara något tråkiga i smak och konsistens. Denna pilgrimsmussla visade sig dock vara väldigt god, där sojamarineringen hjälpte till att höga umamismaken, som kompletterades väl med sötheten från mangosalsan och rödlöken. Allt som allt en god förrätt, med pluspoäng på den fina presentationen.

Tre val av varmrätt fanns tillgängliga: Japansk fläskfilé med ris och bok choy, Wallenbergare med potatismos och en torskrätt. Valet föll på Wallenbergaren.


16037089507_4e3a0ab32d_c.jpg


Wallenbergare på kalvfärs och panerad i Japanskt ströbröd, serverad med potatismos, ångkokta morötter, ärtor, gräddsås och lingonsylt.


Efter nästan två veckor med enbart Japansk mat satt det riktigt gött med en Wallenbergare till lunch. Denna bestod av en väl tilltagen klump kalvfärs, panerad i Japanskt panko ströbröd och serverad med luftigt potatismos, perfekt ångkokade morötter och gröna ärtor, samt gräddsås och lingonsylt. Ännu en gång tycks Japanerna ha bemästrat den Skandinaviska kokkonsten och lagat till en perfekt Wallenbergare där både köttet, såsen och potatismoset smakade precis som man kan förvänta sig hemma i Sverige. Pluspoäng på användandet av Panko istället för vanligt ströbröd vilket gav en mer krispig och välsmakande konsistens.

Då jag inte kände mig helt mätt passade jag på att be om en ytterligare varmrätt vilket inte var några problem alls. Då torskrätten inte lät speciellt lockande, så föll valet på fläskfilen.


15603066303_aea1a6498a_c.jpg


Varmrätt nummer två, bestående av fläskfilé i en söt sås av soja och mirin, med ångat ris, bok choy och morötter.


Rätten bestod utav två generöst proportionerade bitar fläskfilé, Japanskt ris, samt ångkokt bok choy och morötter, med sås på botten. Fläskfilén var något torr i konsistensen, men passade utmärkt ihop med den söta såsen. Grönsakerna och riset var väl tillagade, och överlag var detta en god varmrätt som lämnade mig väldigt mätt.

När brickorna plockats undan var det dags för servering av efterrätter. Då jag vid detta läge var väldigt mätt så valde jag att hoppa över osten tillförmån för glass och dessert.


16221052591_95a3d66f0e_c.jpg


Efterrätt bestående av Fondente Chocolat med citruskompott och Häagen Dazs Cookies&Cream, samt ett glas Sauternes.


Varma efterrätter hör till ovanligheterna bland flygbolag och jag blev något överraskad av faktumet att denna chokladbomb fylld med smält choklad serverades varm. Utsidan var krispig medan insidan kladdig och mjuk, där den starka chokladsmaken parade sig väl med syrligheten från citruskompotten. Sauternesvinet avnjöts separat och Häagen Dazs glassen gick utmärkt ihop med en kopp kaffe. Ett mycket gott avslut på en bra lunchservering…


16222915495_88b64d38fd_c.jpg


Vacker solnedgång över Sibirien i höjd med att lunchserveringen avslutats.


Mätt och belåten efter en god lunch plockar Mattias fram en filt från hatthyllan utan att jag ens frågat, och stolen försätts i en skön loungeposition innan det är dags att utforska underhållningssystemet. Utbudet av filmer var något begränsat då endast ett 20-tal filmer av både nyare och äldre titlar erbjöds. Jag lyckades dock välja ut fem relativt aktuella filmer som höll mig underhållen under större delen av flygningen.


15600522894_0c2c212700_c.jpg


Filmmys på 10 000 meter…


Mattias övriga i besättningen gjorde ett utmärkt jobb i att hålla ett öga på kabinen och halvvägs genom den första filmen beställer jag in en extra Häagen Dazs och en kopp illy Espresso.


16037094017_1ca1b5f4e3_c.jpg


Få saker går upp mot en bra film och god glass på en flygning.


Runt halvvägs in i flygningen tar jag en bensträckare till galley för att utforska självserveringsbuffén, som jag inte har hunnit ta del av på tidigare flygningar. I buffén finns bland annat frukt, chokladbitar, kakor, snacks, espressomaskin med kaffe från illy, vin såväl som läsk, vatten och öl.


16037095577_0a7a519e2b_c.jpg


Självserveringsbuffén i SAS Business.


Mattias lägger märke till att jag tar bilder av kabinen och undrar ifall jag är flygintresserad vilket givetvis är fallet, och vi engagerar oss i en intressant konversation där jag blir stående i galley under nästan en timme. Under tidens gång rekommenderar han att jag provar på SAS öl från Mikkeller, vilket jag inte hann med på utresan. Jag är i normala fall ingen större öldrickare och beställer i stort sett aldrig öl ombord på flygplan, men efter lite övertalande fick han mig tillslut att prova på bägge varianterna.


16222117712_cdc06e43d8_c.jpg


Mikkeller Red och Wit Sky High Lager. Dessa finns endast i SAS Business på long haul och kan än så länge inte köpas eller avnjutas någon annanstans.


16197033086_bed2bdd8aa_c.jpg


Mikkeller Red.


16222119442_65e1a34aba_c.jpg


Mikkeller Wit.


Bägge öl visar sig vara förvånansvärt goda och när man som jag endast är van vid skräpöl som Carlsberg och Heineken kan man genast förstå varför människor på senare tid har blivit näst intill besatta av dessa finare ölsorter. Faktum är att Skandinavien är världens näst största konsument av Craft Beer efter New York, vilket med andra ord är ett logiskt skäl till varför SAS beslutade sig för att inleda samarbetet med Mikkeller. Då jag normalt är mer förtjust i mörka öl så blev Red favoriten, med sin tydliga smak av citrus. Även Wit var mycket god och smakade per Mattias rekommendation utmärkt med en skiva citron. Efter denna uppenbarelse hoppas jag innerligt på att SAS bestämmer sig för att rulla ut dessa öl på Europaflygen, då jag gärna dricker ett bättre öl än de halvtaskiga viner som serveras idag…

Efter ölprovningen insisterade Mattias i att jag skulle prova SAS signaturcocktails från drinklistan Air Mixology. Även denna gång lyckades han få mig att kliva ur min komfort zon då jag i normala fall sällan beställer drinkar ombord. Drinklistan inkluderar bland annat drinkarna SASMopolitan, Orange Blossom, Take Off, Cranapple Fizz, och Air Born. Efter att ha konsumerat näst intill skamlösa mängder Champagne, vin, Sauternes och öl behövde jag givetvis inte dricka upp allt, såvida jag inte kände för det.


16036817609_b313f85a0b_c.jpg


Hela drinklistan från SAS Air Mixology.


Drinkarna var något för starka för min smak, vilket visserligen kan ha berott på mängden Champagne som redan konsumerats. Favoriterna föll däremot på signaturdrinken SASmopolitan och den alkoholfria Cranapple Fizz, som jag mycket väl kan tänka mig beställa på en framtida flygning. Efter öl och drinkprovningen var jag i behov av en tupplur, så jag tackade Mattias för att han tog sig besväret att blanda ihop drinkarna innan jag gick och lade mig på min stol.

Resterande delen av flygningen sker i nattmörker över Sibirien, vilket även gav möjligheten för en kort tupplur. Jag vaknar upp efter en timme och flygningens tre resterande timmar ägnas åt ytterligare en film.


16222924275_2a08f1f5e3_c.jpg


Soluppgång över Norra Finland.


Med drygt nittio minuter kvar innan ankomst till Köpenhamn påbörjas den andra måltidsserveringen. I likhet med frukostserveringen på utresan så används ett bufféliknande upplägg vid serveringen av den andra måltiden och idag stod vallen mellan laxpudding eller kycklingfilé med klyftpotatis, grillad sparris och tomatsalsa. På brickan fanns även en förrätt bestående av parmaskinka med sallad, soltorkad tomat och svart oliv, en fruktskål, samt en petit four till efterrätt.


16035566810_a3e47dafe2_c.jpg


Pre-arrival meal.


Jag valde att prova både laxpuddingen och kycklingen, vilket den danske stewarden inte hade några problem med. Laxpuddingen må ha varit något fattig på lax då den varken innehöll eller smakade speciellt mycket lax, men i övrigt var den någorlunda god. Kycklingfilén var mör och smakrik, och sparrisen såväl som resten av grönsakerna var lagom tillagade. Måltiden var mättande och lämplig till mängden, men jag vill nog inte påstå att det var bland det bättre jag har ätit ombord på ett flygplan.

Serveringen avslutas i höjd med att vi passerar Stockholm och med drygt fyrtiofem minuter kvar av flygningen är det dags göra sig i ordning för landning med en snabb uppfräschning och byte till jeansbyxor. Med drygt en kvart kvar innan landning kommer kabinchefen fram för att hälsa mig adjö, vilket uppskattades starkt då det endast var jag och Pandion snubben i stolen framför som fick hälsningen. Efter en mjuk landning i solnedgången på Kastrups flygplats anländer vi till gaten tio minuter före tidtabell, och jag hälsar adjö till besättningen en sista gång innan jag lämnar flygplanet från dörr 2L. Ankommande passagerare från långdistansflyg måste passera en säkerhetskontroll vid transit på Kastrup, men trots en full A340 tar jag mig igenom på ett par minuter. Passkontrollen är avklarad på bara ett par sekunder, innan det bar av raka vägen mot loungen som låg ett stenkast bort.


SAS Gold Lounge Kastrup


Det sista lounge besöket på resan innan ”bussen” till Stockholm kan ses som något av ett antiklimax. Jag var åter tillbaka till loungen där jag flera gånger har suttit och hört Tokyo flighten ropas ut, men även om det kändes trist att resan var över så var jag ändå glad att jag äntligen fick chansen att flyga SAS till Tokyo.

I receptionen scannas boardingkortet av värdinnan innan jag hälsas välkommen att gå upp för trappan. Precis som på utresan var Guld Loungen relativt folktom medan nedervåningen såg desto fullare ut, och då jag redan ätit mig mätt på flygningen så höll jag mig till att endast dricka vatten för att hålla vätskebalansen uppe.


16035573060_c861ef0b2f_c.jpg


16036820879_d420e5c58c_c.jpg


SAS Gold Lounge på Kastrup.


15603080543_f6d8569f4e_c.jpg


Mat och dryckessektionen, med samma dåliga matutbud som alltid.


16035425788_fc9361e6a4_c.jpg


BusinessClass.se hörnan.


Tröttheten efter flygningen började kännas av och det slutar med att jag tar en timmes tupplur i en av stolarna i BusinessClass.se hörnan… Medvetslös resenär. Därefter bar det av till gaten i B-piren för kvällens sista flygning upp till Stockholm.


Slutsatser

SAS levererade två fantastiskt trevliga flygningar i sin Business Class på långdistansflyg, en produkt som i min mening har fått utstå en hel del ogrundad kritik. Stolarna må inte vara av den nyaste varianten, men bortsett från sovläget där de inte fälls platta så tycker jag att de är väldigt bekväma i både sitt och lounge läget. Underhållningssystemet är något begränsat med endast ett 20-tal filmer, men många av dessa var av nyare titlar och då SAS erbjuder möjligheten att ladda ner underhållningsguiden SAS Play via appen så kan man redan i förväg välja ut vilka filmer man planerar att se under flygningen, så att man av misstag inte råkar se dem på marken innan flygningen. Den strosat svagheten i produkten är dock underhållningsskärmen på 10 tum. Storleken spelar visserligen inga större problem för min del, men skärmen i sig har väldigt dålig ljusstyrka och svärta vilket leder till att filmscener som utspelar sig i mörka miljöer inte kan visas på skärmen.

Utbudet av både mat och vin var över förväntan och klart bättre än vad många andra flygbolag erbjuder i Business Class. Vinlistan som innehåller både årgångs Champagne och Sauternes är ett stort plus, och likaså SAS specialöl från Mikkeller som kanske var den största överraskningen på hela resan. Maten höll god standard till både kvalitét och kvantitet och man märker dessutom att SAS har kostat på sitt utbud av ostar till att inkludera mer ovanliga sorter så som Comte, istället för den trista Brieosten som många flygbolag serverar.

Besättningarna i SAS Business har i min mening varit något av en ”hit or miss” där jag råkade ut för en riktigt dålig besättning på min första resa i Februari förra året. Däremot briljerade besättningarna på bägge flygningar denna gång, i synnerhet vår steward Mattias som gjorde ett helt makalöst jobb på hemresan.

Med den nya kabinen och servicekonceptet som kommer att tas i bruk från början av februari vill jag nog påstå att SAS kommer att ha en av de bästa Business Class produkterna i Star Alliance, och om tillfälle ges vill jag gärna prova på den nya Business Class stolen.


Tack för att ni läste! Har ni några frågor eller kommentarer, så skriv dem gärna i tråden.


Hälsningar
Jonas
 

Marcus_R

Medlem
Helt klart imponerande recension du fått till. Tack! Aldrig varit i Asien, men funderat på Tokyo. Detta gjorde inte direkt suget mindre :)
 

johhenrik

Medlem
Fantastisk reserapport som vanligt! Du inser att du kommer bli terroriserad av mig i maj, när jag förbereder min tripp till Tokyo med familjen. ;)
 
Toppen