Senaste nytt

Arctic Airlink operated by Nextjet flown by SkyTaxi...

A

Aurora

Guest
Major disappointment. Skulle flyga med Nextjet på den nye ruten TOS-LLA-OUL i morgen, men til min forskrekkelse kunne flightplan si at det inte var Nextjet som flyger for det nya virituelle flygbolaget "arctic airlink". Det var et polsk selskap wetleaset (polsk fly, polsk crew) av Nextjet. Slik skal det altså flyges helt til Mars, evt lenger, når Nextjet får kapasitet til å flyge ruten selv. Fikk ingen info om dette, det ble avdekket og fortalt av en venn.

Greit å vite for de som evt tenker på å bruke ruten. SkyTaxi flyger med en SAAB340 som er 28år gammel.

Jeg kansellerte billetten og booket meg om til SAS istedet.
 
A

Aurora

Guest
Jepp, hadde tenkt å lage en liten rapport. Men så fort Nextjet begynner att flyga ruten med svensk crew och svensk flyg skal jag testa den :) Dessverre altså inte før Mars...
 

Bryant

Medlem
SkyTaxi har flugit i Sverige tidigare. De flög åt Flyglinjen bl.a. till Jönköping.

Ska inte vara några konstigheter. (Nu vet jag dock att du är flygrädd).
 
A

Aurora

Guest
SkyTaxi har flugit i Sverige tidigare. De flög åt Flyglinjen bl.a. till Jönköping.

Ska inte vara några konstigheter. (Nu vet jag dock att du är flygrädd).

Måtte jobbe med mig selv bara för at si "ja, greit, jag skal flyga SAAB340", och jag var mycket opptatt av vädret skulle vära bra. Hadde varit helt fel å bemøtes av et polsk selskap når man forventet nextjet da :( De kunne jo åtminstone ha "varslet" om wetleasen, är så himla glad min kompis fant ut av dette för jag stod på flygplatsen.
 

Bryant

Medlem
Måtte jobbe med mig selv bara för at si "ja, greit, jag skal flyga SAAB340", och jag var mycket opptatt av vädret skulle vära bra. Hadde varit helt fel å bemøtes av et polsk selskap når man forventet nextjet da :( De kunne jo åtminstone ha "varslet" om wetleasen, är så himla glad min kompis fant ut av dette för jag stod på flygplatsen.

Nytt bolag är ju alltid kul och det är ju ett svenskt flygplan. :)

Min mor hade tänkt som du. Hon är extremt flygrädd.
 

TreTrappor

Ny medlem
Hej.

Har flygit Luleå-Tromsö två gånger nu med detta polska bolag, båda gångerna tur och retur och kan inte annat än säga Mycket bra. Fem utav fem möjliga flygplan. Dom erbjuder olika drycker, såsom kaffe, te, vatten etc som dessutom är Gratis! Piloten som pratat dom fyra gånger jag då flygit sammanlagt, är svensk och låter sådär typiskt "pilotisk" om man få skriva så? Givetvis på ett positivt sätt. Lite skönt avslappnad på rösten. Var som vilken annan pilot som helst oavsett nationalitet. Varnade för lite turbulens och gav lite info om var planet var någonstans, höjd o fart o liknande. Alltså som vilken annan pilot som helst. Kabinpersonalen som i mina fall vart en tjej är engelsktalande och mycket trevlig o bemötande, går igenom säkerheten med en ljuduppspelning där hon visar som alla flyglinjer bland annat flytvästen och liknande, samtidigt som ljudet spelar och berättar.(Kommer nu inte ihåg om säkerhetsuppläsningen som spelas upp är på svenska eller engelska tyvärr). Säkerhetsbroschyr finns för varje plats att läsa. Finns absolut inget att klaga på denna rutt eller att det är ett polskt bolag. Dom defrostade planet båda gångerna, vilken jag Tror är en utgift för flygbolaget men att dom gör det för säkerheten vilket är mycket positivt. Handbagage är gratis också för den delen. Kommer till veckan att flyga upp igen med detta bolag och är evigt tacksam för att det öppnade en linje mellan dessa städer.
 
A

Aurora

Guest
@TreTrappor selvsagt inget at utsette på ruten, men så lenge den trafikkeres av et polsk bolag är det ingen interesse att flyga den.
De tingene du ramser opp er - uten å mene å være frekk - selvfølgeligheter. Det er ingen beviser på at det er noe mer eller mindre sikkerhetsfokusert enn andre flygbolag at de bruker deice eller har en helt standard sikkerhetspresentasjon. Det skulle da bare mangle ;)

Hva jag har hørt skal arctic airlink tilby mat på ruten, men det er flere som har flydd den som inte har fått ngt från SkyTaxi. At kaffe, vatten etc er gratis skulle jo bare mangle, det står på arctic airlink sine hjemmesider.

For meg er problemet at Nextjet tar på seg att flyga et virituelt flygbolag uten att ha kapasitet til det, og skaper den vanvittig absurde situasjonen "arctic airlink operated by nextjet flown by skytaxi". Pappersarbeidet har x antall ledd, och generelt är jag i mot alt som innebærer at man skaper så mange "hull i sveitserosten". Det skal helst flyges av moderbolaget.
 

TreTrappor

Ny medlem
Är nog rätt säker att ett EU land som Polen, hur än historien om detta land lyder, har myndigheter som kontrollerar sina flygbolag som finns i landet. Finns vissa krav hos bolag som ska flyga in, ut och inom Europa och EU som ska uppfyllas. Uppfyller man då inte dessa krav så blir man svartlistad. Men jag litar på EU, Polen, Sverige, Arctic Airlink, Nextjet att dom har så bra information och förtroende för detta bolag Skytaxi att dom anlitar dessa för denna rutt. Dom blundar inte för säkerheten bara för att dom har fyra st plan i flottan eller för den delen är polskt.

Med all respekt, men jag tror du har alldeles för många fördomar mot gamla Sovjetblock och deras skräckinjagande flyghistorier. Nu är piloterna som flyger denna rutt svenskar och polsk kabinpersonal om det nu känns tryggare. I en paniksituation tror jag mer på piloter från öst faktiskt då många av dessa är gamla stridspiloter som ja tror har mer erfarenhet än en svensk pilot i lite mer "stressade" lägen. Sen är de kanske lite negativt för Nextjet att inte kunna bistå med egna plan på en rutt dom tagit på sig, nu va de ju bara under en begränsad tid. Men att ge Skytaxi en känga för att de är polskt o använder Saab 340 som är 28 år tycker då ja är fel. Det är ju Nextjet som ska få den negativa kritiken.

Sen ber jag om ursäkt om ja gav lite för mycket feedback sist men ja tänkte att de kanske finns nån som är intresserad att flyga denna linje utan skräck för polska bolag o deras crew.

Trevlig kväll, heeej
 
Toppen