Senaste nytt

Tight separat-biljett-byte på Arlanda terminal 5, Ethiopian Airlines -> SAS

Jag landar på Arlanda terminal 5 med Ethiopian klockan 06:40 en vardag och 09:10 samma dag flyger jag vidare med SAS från samma terminal på separat biljett. Jag kommer att checka in online på förhand på båda flygningarna och be om att få bagaget interlinat till min slutgiltiga destination. Detta kommer att gå bra, eller vad tror ni?
 
Landar Du enligt tidtabell så är det inga problem, eller vad är den egentliga frågan?
Jag undrar vad ni tror chanserna är och om ni har några tips? T ex i Frankfurt kan man ta hissen i stället för rulltrappan och komma upp snabbare till terminalen om man har åkt buss från flygplanet. Missar jag flyget är det inte värre än att jag får boka en eurobonusresa någon timme senare.

Vet någon ifall Ethiopian och SAS har interliningavtal?
 

Dr. Miles

Expert
Vet någon ifall Ethiopian och SAS har interliningavtal?
Avtal, ja. Alla Star Alliance medlemsflygbolag har interline agreement med varandra. Men det är inget med det att göra. Vänligen läs den tråden som jag har länkat till.
Du har INTE någon rättighet att få väskan levererad till t ex Köpenhamn om du har två separata biljetter 1) Addis Abeba-Stockholm och 2) Stockholm-Köpenhamn.

Måste man bränna sig en gång för att förstå problemet? | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

Senator

Moderator
Vi har sagt otaliga gånger att det (Checka in väskan till slutdestination vid två separata bokningar) är inte något man räknar med. Fungerar det då är det bonus.
Interline agreements, Checka in bagage vid två separata bokningar ? | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Jag har nu lite mera detaljer gällande American:
Interline agreements, Checka in bagage vid två separata bokningar ? | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Jag ser en del härinne som ibland funderar på att använda AA i kombination med SAS 2-for-1 till USA. Värt att notera..

Jag undrar vad ni tror chanserna är och om ni har några tips? T ex i Frankfurt kan man ta hissen i stället för rulltrappan och komma upp snabbare till terminalen om man har åkt buss från flygplanet. Missar jag flyget är det inte värre än att jag får boka en eurobonusresa någon timme senare.

Vet någon ifall Ethiopian och SAS har interliningavtal?

Är din resa inrikes i Sverige? I så fall, jag tror att du måste plocka ut bagaget i alla fall då det måste genom tullfiltret på Arlanda
 
Är din resa inrikes i Sverige? I så fall, jag tror att du måste plocka ut bagaget i alla fall då det måste genom tullfiltret på Arlanda
Jag ankommer från Addis Abeba och min slutdestination är Köpenhamn. Om väskan då skall förtullas i Stockholm, betyder det att jag ändå blir tvungen att bära den till baggage drop vid incheckningsdiskarna även om bagaget är interlinat? I så fall är det inte ens lönt att be om att få det interlinat.

Hur är gaterna på terminal 5, är de "dubbeldörriga" så att man kan gå på/av planet genom både planets främre dörr och bakre dörr samtidigt? I så fall kanske jag bör byta plats till allra bakersta raden så jag är först ur planet (just nu har jag plats 15L i en Boing 757 Jet)? Råder det någon speciell ebola-kontroll av passagerare från Afrika som kommer att fördröja det hela?
 

Stefan62

Medlem
Nja, nu skriver Du ju att slutdestinationen är Köpenhamn - och det ligger ju i Danmark så då behövs ingen förtullning om "interliningen" fungerat vid incheckningen.

Om det inte gjort det så blir det till att hämta bagaget och sedan lämna in det igen och därefter passera säkerhetskontrollen.
 
Toppen