Senaste nytt

Loungetillgång med EBS på fredag?

Mika1984

Medlem
Hej!
Åker med ett gäng till Florida (via FRA) på fredag och funderar på om man har tillgång till Loungen även fast flygningen är utförd av Lufthansa. Samma flyg har ju även SK-flightnr. Men enligt bokningen flyger vi LH. Är dom stenhårda med att flighten har SK på boardningkortet?
Jag har ju EBG men får ju knappast ta in hela sällskapet på 5 pers och hoppas på att vännerna med EBS också har access :)

Tacksam för alla svar
 

SNIFF

Medlem
Sällar mig till övriga skribenter. Man kan ju alltid försöka, beror väl lite på vem som kollar korten och hur mycket folk som är i loungen också. Det värsta som kan hända är att du får välja vilken av dina vänner du gillar mest och gå till SAS Gold lounge istället.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Sist var SAS stenhårda med att debitera mina loungebesök till Turkish Airlines, om jag ville använda Guld Loungen trots PLUS-biljett. Innan har det bara räckt med att vifta med kortet i receptionen. Å andra sidan brukar det ibland stå EBS/EBG på boardingkorten trots att det är Lufthansa, så då kanske de inte bryr sig så mycket om vilket flygbolag ni åker.
 

Jonas C

Medlem
Det är helt rätt av personalen. Resa i SAS Plus ger tillgång till SAS Lounge, inte SAS Gold Lounge.
Det är rätt agerat, men dock tycks reglerna tillämpas lite till och från. När jag har rest med TK i Business från ARN har de inte behövt knappa in något kort för att kunna använda Guld Loungen, men jag antar att de redan får betalt för lounge besöket av TK i och med Business biljett. Hade det däremot varit en EBG som rest i TK Business, så bör SAS enligt reglerna inte få någon betalning av TK för loungebesöket om denne bestämmer sig för att besöka Guld Loungen. Frågan är ju hur ofta det följs… Så man undrar ju lite om det fifflas ibland.
 

Chrille

Medlem
Sällar mig till övriga skribenter. Man kan ju alltid försöka, beror väl lite på vem som kollar korten och hur mycket folk som är i loungen också. Det värsta som kan hända är att du får välja vilken av dina vänner du gillar mest och gå till SAS Gold lounge istället.

Nä, så gör man väl inte?
Om man är ett sällskap där alla inte har lounge access så går man i stället till Starbucks, O'Learys, Tapas bar eller vad som helst. Så jäkla märkvärdigt är det inte med lounge så att man splittrar sällskapet....
 
Sist var SAS stenhårda med att debitera mina loungebesök till Turkish Airlines, om jag ville använda Guld Loungen trots PLUS-biljett. Innan har det bara räckt med att vifta med kortet i receptionen. Å andra sidan brukar det ibland stå EBS/EBG på boardingkorten trots att det är Lufthansa, så då kanske de inte bryr sig så mycket om vilket flygbolag ni åker.
Det er jo "gratis penge" - koster ikke andet end 30 sekunder af din tid ;)
 
Toppen