Senaste nytt

Amex platinum reseförsäkring

Falcon71

Medlem
Skall åka med fru och 4åringen till Florida imorgon - magsjuka härjade på dagis och nu börjar han få ont i magen, det står att kostnader upp till 50.000 kr för resa, logi och andra typ förbokade kostnader. Några funderingar 1) kan vi båda skjuta upp resan eller behöver en av oss åka imorgon bitti? 2) kan vi boka nya businessbiljetter eller är det ekonomi som gäller då , vi har awardbiljetter nu, någon som har koll ? Stort tack
 

agehall

Medlem
Lite sent för att hjälpa dig, men du kanske kan återraportera hur det gick. Kan vara intressant för andra i framtiden...
 

Falcon71

Medlem
Det gick väldigt bra - han blev inte sjuk :) vi är kvar i Florida fortfarande men tänkte ta kontakt med Amex försäkringen vid hemkomst och lovar att rapportera
 

Falcon71

Medlem
nu tillbaka efter härlig december semester:)
liten rapport från samtal med solid försäkring kring sjukdom vid avfärd

Jag hade vid avfärd Amex Platinum men nu bytt till SAS Elite - på solid verkade det som på dom frågor jag hade inte spela någon roll viket av dom 2 korten jag hade

Fråga 1: vid barnsjukdom inför avfärd kan vi båda skjuta upp resan eller måste en av oss påbörja resan vid ordinarie tid ?
Solid: Nej ni kan båda skjuta upp / boka av resan

Fråga 2: aha vad gäller då - kan vi tex påbörja resan 3 dagar senare
Solid: vad ni gör spelar ingen roll, ni kan boka av resan helt, åka någon annanstans eller 3 dagar senare

Fråga 3: hur ser ersättningen ut
Solid: upp till 50.000 / Pers för flyg/hotel/aktiviteter/ hyra tex skidor / liftkort mm - minus så klart det du får tillbaka tex från flygbolag

Fråga 4: vi har bokat business flygbiljetter - jag kan alltså köpa nya biljetter i business
Solid: ja absolut - vi tittar bara på kostnader, inte klasser mm

Fråga 5: våra biljetter var bokade med Eurobonus poäng - vad händer då ?
Solid: det är skillnad på poäng och poäng+cash - hur var eran resa ?

Fråga 6: bara poäng 2-4-1+ barn = 150.000 poäng
Solid: tyvärr så är poängen inte super mycket värda - så här ligger det till, vi tar antal poäng X10 sen X 0,006
tex 100 000 EB poäng x 10 = 1 000 000 x 0,006= 6 000 kr

Fråga 7: så jag hade alltså bara fått tillbaka 9.000kr för mina flygbiljetter ?
solid: Svar ja, tabellen håller just nu på att ändras och det kommer komma justeringar till detta, vet ej om det är till det bättre eller sämre

kanske kan hjälpa någon annan i framtiden.


 

agehall

Medlem
Mycket bra info. Intressant att Solid värderar EB-poäng till 0,06 öre. Det är mindre än vad vi brukar räkna med. Rejält mycket mindre. Det gör ju också att det är i princip värdelöst att använda denna typ av försäkring för poängresor.
 

Stefan62

Medlem
Mycket bra info. Intressant att Solid värderar EB-poäng till 0,06 öre. Det är mindre än vad vi brukar räkna med. Rejält mycket mindre. Det gör ju också att det är i princip värdelöst att använda denna typ av försäkring för poängresor.

Helt klart en märklig värdering av Solid, men kanske inte helt överraskande. I villkoren finns ju även en text som inkluderar EB- och bonus-resor generellt, men inte på vilket sätt.

För många år sedan hade jag ett försäkringsärende gällande EB-resa och då var försäkringen genom Diners, (minns inte vilket försäkringsbolag man hade då), och då tittade man inte strikt på kostnaderna utan istället på en "motsvarande" resa/biljett.

Platinum-försäkringen som enda "back-up" vid bonus-resa, oavsett bonus-program, är inte helt optimalt uppenbarligen.

Om jag inte minns helt fel så har vi haft en diskussion om försäkringar i samband med USDM-resor - hittar dock inte just den tråden.

Själv har jag vid tidigare bonus-resor kompletterat med extra rese-försäkring för alla inblandade - just för att täcka upp allt som går!

Observera också att många hemförsäkringars reseskydd ibland exkluderar vissa händelser i samband med bonus-resor och ytterligare några försäkringsbolag skriver om det gäller "betald resa" - vilket på direkt fråga exkluderar en bonus-resa, även om den i våra ögon är "betald".

För att diskussionen inte ska spåra ur så är det läge att påpeka att Platinum-försäkringen gäller självklart för andra händelser under en bonus-resa.
 

SWEDE

Medlem
Jag har aldrig haft problem med att få tillbaka mina EB eller M&M poäng när jag har måst avboka en bonusresa, så förlusten i det sammanhanget begränsas väl till en eller annan avgift. För övrigt kan man fråga sig vad poängen är med 10ggr aritmetiken under fråga 6....?
 

Dr. Miles

Expert
Om jag inte minns helt fel så har vi haft en diskussion om försäkringar i samband med USDM-resor - hittar dock inte just den tråden.
Jag undrar bara om hur du söker. Jag skrev bara "bonusresor" och "försäkring" i sökrutan och jag fick upp relevanta trådar direkt. :confused:

http://www.businessclass.se/forum/threads/vilken-försäkring-gäller-vid-bonusresa.2544/
http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-reseförsäkring-eurobonus-bonusresa.21077/
http://www.businessclass.se/forum/t...t-som-bokat-min-bonusresa-går-i-konkurs.7291/
 

Nemo

Medlem
Mycket bra info. Intressant att Solid värderar EB-poäng till 0,06 öre. Det är mindre än vad vi brukar räkna med. Rejält mycket mindre. Det gör ju också att det är i princip värdelöst att använda denna typ av försäkring för poängresor.
Nu slant du på miniräknaren. 0,06 öre/ poäng ger att 100.000 poäng hade varit värda 60 kronor, vilket är det lite väl lågt beräknat, även för att vara ett försäkringsbolag.
6.000 SEK / 100.000 poäng = 6/100 SEK/poäng eller 6 öre per poäng. ;)
 
Toppen