Senaste nytt

Stockholm-New York förstår inte sökresultat i Expertflyer

RickardG

Medlem
Hej, jag försöker hitta biljetter från Stockholm till New York den 5/8 2015 (måste åka just den dagen), en vuxen och ett barn 9 år. Jag behöver bara enkelbiljetter för vi har tillbakaresan redan fixad, dock verkar det vara billigare att boka en ToR och skippa hemresan. Helst åker vi business eller premium economy men vill inte åka economy. Max en mellanlandning, direkt är att föredra.

Nu till min fråga: jag har letat lite i ITA Matrix, Expertflyer, Google flight etc. och hittade en premium economy med SAS i Expertflyer för 6910 kr. Jag kan inte se att den finns som bokningsbar på sas.se och bokningsklass anges som P, vilket om jag har förstått det rätt är den klass som används för bonusresor? Varför visas den ö h t på Expertflyer (och dessutom med ett pris) om den inte kan köpas? Enligt SAS har de även slutat med bonusresor i premium economy, vilket gör att jag förstår ännu mindre...

Både förklaringar till ovanstående, och hjälp med att hitta alternativa biljetter uppskattas! Screenshot från Expertflyer bifogas.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    587,2 KB · Visningar: 235

fcx

Medlem
P är Sas Plus (tidigare var det awardresa). Dock så tror jag inte att P är tillåtet för enkelresa. Hur ser fare rule ut i Expertflyer om du väljer enkelresa?
 

RickardG

Medlem
Jag såg nu att jag missat att räkna med skatter och avgifter på priset från EF så det som finns på SAS.se stämmer... Det var ToR jag jämförde för enkelbiljetter verkar svårt.
Iceland Air gör att resan styckas upp och man får ingen längre sträcka att somna på. Däremot funderar jag på att ta det via CPH för att utnyttja dealen därifrån.
 

fcx

Medlem
Jag såg nu att jag missat att räkna med skatter och avgifter på priset från EF så det som finns på SAS.se stämmer... Det var ToR jag jämförde för enkelbiljetter verkar svårt.
Iceland Air gör att resan styckas upp och man får ingen längre sträcka att somna på. Däremot funderar jag på att ta det via CPH för att utnyttja dealen därifrån.

Gäller den dealen verkligen på enkelresor?
 

RickardG

Medlem
Nej men det blir billigare att ta en sån ToR och skippa hemresan än att boka en enkelbiljett (T.o.m. Med Iceland air). 5151 SEK plus skatter, totalt ca 8000 SEK Från CPH till EWR är inte farligt, frågan är vad som innebär totalupplevelse om man tar hänsyn till komfort av följande alternativ:
CPH-BRU-EWR, med UA Boeing 777-200
CPH-YYZ-EWR, med AC Boeing 787-8
CPH-FRA-EWR met LH Boeing 747-8

Vilket alternativ skulle ni ha valt? Total restid och tid för byte är mer eller mindre lika, likaså priset. Så det handlar mer om bolag och flygplanstyp som skiljer sig.
 

palmen

Moderator
Nej men det blir billigare att ta en sån ToR och skippa hemresan än att boka en enkelbiljett (T.o.m. Med Iceland air). 5151 SEK plus skatter, totalt ca 8000 SEK Från CPH till EWR är inte farligt, frågan är vad som innebär totalupplevelse om man tar hänsyn till komfort av följande alternativ:
CPH-BRU-EWR, med UA Boeing 777-200
CPH-YYZ-EWR, med AC Boeing 787-8
CPH-FRA-EWR met LH Boeing 747-8

Vilket alternativ skulle ni ha valt? Total restid och tid för byte är mer eller mindre lika, likaså priset. Så det handlar mer om bolag och flygplanstyp som skiljer sig.
På 747-800 är väl övervåningen business, me like :)
Annars vill jag personligen testa dreamlinern så det är nog dött lopp mellan de alternativen. Bytet i FRA tror jag är lite mindre komplicerat än i YYZ även om båda lär vara förhållandevis enkla. När jag reste FRA-YVR-SFO var jag tvungen att sitta och vänta i ett rum för att identifiera mina väskor innan jag fick komma igenom. Fördelen där var att immigration gjordes i Kanada och inte i USA, vet inte hur det är i Toronto dock.
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Någon som testat dreamlinerns business och kan jämföra den med 747? Eller någon som vill dela med sig om LH kontra AC generellt när det gäller service i business?
 

Nemo

Medlem
På 747-800 är väl övervåningen business, me like :)
Annars vill jag personligen testa dreamlinern så det är nog dött lopp mellan de alternativen. Bytet i FRA tror jag är lite mindre komplicerat än i FRA även om båda lär vara förhållandevis enkla. När jag reste FRA-YVR-SFO var jag tvungen att sitta och vänta i ett rum för att identifiera mina väskor innan jag fick komma igenom. Fördelen där var att immigration gjordes i Kanada och inte i USA, vet inte hur det är i Toronto dock.
Nu är jag förvirrad, vad menas?
 
Toppen