Senaste nytt

Rättigheter vid 11 timmars försening ?

Impendill

Medlem
Hej!

Jag fick ett samtal av min bror häromdagen angående att han blivit försenad på sin resa från GOT-CMB. Jag vill hjälpa honom att reda ut vilka eventuella ersättningar/rättigheter han har i ett sådant läge. Därför vänder jag mig till experterna här!

Han har köpt en t/r biljett genom ebookers.com och betalat med sitt SAS-Amexkort.

Så här var det tänkt att han skulle åka:
GOT-BRU 28/12, 18:15 - 19:55, Brussels Airlines 2318
BRU-AUH 28/12, 21:10 - 06:50, Etihad Airways 56
AUH-CMB 29/12, 14:55 - 20:55, Etihad Airways 264

Avgången från Göteborg blev ca 2 timmar sen vilket gjorde att han missade sin anslutning i Brussel.
Istället blev han ombokad till Qatar airways 194 från Brussel till Doha 29/12, avgång 14:55.
Och sedan från Doha - Colombo med Qatar airways 658 med ankomst till Colombo 30/12 ,08:10, ca 11 timmar efter ordinarie ankomst.

Han har ett intyg från Brussel Airlines att anslutningen missades pga sent inkommande flyg, det står inte beskrivet någonstans om varför eller liknande. Han fick bo en natt på Sheraton som flygbolaget stod för.

Alla flyg är på samma biljett.

Hur ska han hantera ärendet ? Har han rätt till någon ersättning eller liknande?

Bagaget kom heller inte fram. Nu har det gått 10 timmar sedan han landade och de vet inte riktigt vart den tagit vägen utan ska höra av sig när den kommer och köra ut den till honom.

Tips mottaget tacksamt!
 

Lonelyflyer

Medlem
Tycker det verkar som att din bror fått ombokat och även hotellnatt fixat av flygbolaget, det är ju en skyldighet de har.
Vet inte vad gäller ersättning vid såna tillfällen men när man kommit iväg skulle ja tro att man "accepterat ändringen"

Kommer inte väskan fram kan man oftast få ersättning , så länge han anmält det vid ankomsten. Där brukar man få möjlighet att köpa det som behövs. spara kvittona för att skicka in
Beror kanske på bolag också,
 

Impendill

Medlem
Han har anmält att bagaget inte kommit fram, men vad jag förstod fick han ingenting skriftligt på det.
Men med bagagetag borde han ju i efterhand kunna påvisa att den varit på vift?
 

Nemo

Medlem
Han har anmält att bagaget inte kommit fram, men vad jag förstod fick han ingenting skriftligt på det.
Men med bagagetag borde han ju i efterhand kunna påvisa att den varit på vift?
Han ska ordna med PIR för ev bagageersättning. Fås av flygbolaget på ankomstflygplatsen.
 

Impendill

Medlem
Han ska ordna med PIR för ev bagageersättning. Fås av flygbolaget på ankomstflygplatsen.

Han skulle försöka att ordna det vid ett senare tillfälle. Vi får se vad som händer.

Jag läser på Problem under resan - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag där står

"
Ersättning till flygpassagare
Ersättningens storlek beror på resans längd.

  • 250 euro ska betalas ut för alla flygningar på högst 150 mil. Om en överbokning eller ett inställt flyg orsakar en försening som inte överstiger 2 timmar kan halva ersättningen utgå.
  • 400 euro ska betalas ut för alla flygningar på mellan 150 och 350 mil. Om förseningen inte överstiger 3 timmar kan halva ersättningen utgå.
  • 600 euro ska betalas ut för alla flygningar längre än 350 mil. Om förseningen inte överstiger 4 timmar kan halva ersättningen utgå."
Ska man tolka det som att han är berättigad till 600 Euro i ersättning?
 

taxvalp

Medlem
Torde ju vara ersättning enligt EU261/2004 som är aktuellt, alltså 600€. Brukar dock krävas en del bråkande för att få ut pengarna, se övriga trådar i forumet...

Dessutom brukar ju det finnas en försäkring via kortet som ger ersättning dels för förseningen samt för inköp av kläder och annat i väntan på väskan. Kolla försäkringsvillkoren på nätet.
 
Toppen