Senaste nytt

Försöka boka en Amex 2-4-1 utan att riskera att bli av med en redan bokad bonusresa?

joa

Medlem
Har en bokning till Chicago ToR för tre pers.
Tanken var sedan att flyga vidare inrikes. Denna bokning gjordes innan det gick att nyttja alla inom Star Alliance för Bonusresor och innan jag fick en 2-4-1 voucher.
Hade tänkt försöka hitta biljetter direkt till de destinationer jag tänkt åka till (San Diego eller LA) och hem från tex San Fransisco och samtidigt försöka nyttja min 2-4-1. Om det nu blir billigare att göra så, men det gissar jag.
Funderingar:
1. Finns det någonstans där man själv kan söka lediga bonusplatser inom alliansen nu?
2. Hjälper Tallinn till även om man inte har några poäng på kontot (de sitter ju fast i den redan bokade resan)
3. Kan Tallinn avboka befintlig "vanlig" bonusresa?
Eller kan jag göra det samtidigt som de sitter i luren och poängen dyker upp direkt?
4. Någon som har koll på (mellan tummen och pekfingret) vad skatter och avgifter på tex Lufthansa/Suiss är ToR på en USA-resa?
5. Kan man maila Tallinn för att ge dem lite saker att kolla på för att sedan ringa upp/bli uppringd. Känns enklare än att förklara sina tankar på telefon om man har några ideér man vill prova.
 

fcx

Medlem
Har en bokning till Chicago ToR för tre pers.
Tanken var sedan att flyga vidare inrikes. Denna bokning gjordes innan det gick att nyttja alla inom Star Alliance för Bonusresor och innan jag fick en 2-4-1 voucher.
Hade tänkt försöka hitta biljetter direkt till de destinationer jag tänkt åka till (San Diego eller LA) och hem från tex San Fransisco och samtidigt försöka nyttja min 2-4-1. Om det nu blir billigare att göra så, men det gissar jag.
Funderingar:
1. Finns det någonstans där man själv kan söka lediga bonusplatser inom alliansen nu?
2. Hjälper Tallinn till även om man inte har några poäng på kontot (de sitter ju fast i den redan bokade resan)
3. Kan Tallinn avboka befintlig "vanlig" bonusresa?
Eller kan jag göra det samtidigt som de sitter i luren och poängen dyker upp direkt?
4. Någon som har koll på (mellan tummen och pekfingret) vad skatter och avgifter på tex Lufthansa/Suiss är ToR på en USA-resa?
5. Kan man maila Tallinn för att ge dem lite saker att kolla på för att sedan ringa upp/bli uppringd. Känns enklare än att förklara sina tankar på telefon om man har några ideér man vill prova.

1. ANA och United.
2. Nej
3. Vet inte. Du får ringa och fråga.
4. Räkna på c:a 4-5000 SEK per pers
5. Nepp

Jag skulle först kolla om det finns nya awardplatser lediga på SAS, och då försöka avboka gamla resan och sedan göra en ny bokning. Observera att de platser du har idag inte kommer tillbaka om du avbokar dem (dvs. räkna inte med att du kan boka samma platser igen). Reser du med SAS över Atlanten sparar du många tusenlappar i bränsletillägg. Sen lägger du bara till anslutningsflyg inom USA på awardbokningen.
 

joa

Medlem
1. ANA och United.
2. Nej
3. Vet inte. Du får ringa och fråga.
4. Räkna på c:a 4-5000 SEK per pers
5. Nepp

Jag skulle först kolla om det finns nya awardplatser lediga på SAS, och då försöka avboka gamla resan och sedan göra en ny bokning. Observera att de platser du har idag inte kommer tillbaka om du avbokar dem (dvs. räkna inte med att du kan boka samma platser igen). Reser du med SAS över Atlanten sparar du många tusenlappar i bränsletillägg. Sen lägger du bara till anslutningsflyg inom USA på awardbokningen.

Tack!
Om man "reggar" sig hos United eller ANA, kan man se bonusplatser trots att man inte har en endaste poäng på kontot?

"Sen lägger du bara till anslutningsflyg inom USA på awardbokningen"
Hmm, här vet jag inte om jag hänger med på vad du menar.
Om jag för önska, så tolkar jag det som att jag tex kan boka med SAS till Chicago och sedan vidare till LAX utan att det går några fler poäng?
Nu med Star Alliance borde man väl få kombinera fritt eller? * Fingers crossed*...
 

kexxcream

Medlem
Tack!
Om man "reggar" sig hos United eller ANA, kan man se bonusplatser trots att man inte har en endaste poäng på kontot?

"Sen lägger du bara till anslutningsflyg inom USA på awardbokningen"
Hmm, här vet jag inte om jag hänger med på vad du menar.
Om jag för önska, så tolkar jag det som att jag tex kan boka med SAS till Chicago och sedan vidare till LAX utan att det går några fler poäng?
Nu med Star Alliance borde man väl få kombinera fritt eller? * Fingers crossed*...

Ja, bara att följa instruktionerna av @Dr. Miles på följande länk:

[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

fcx

Medlem
Tack!
"Sen lägger du bara till anslutningsflyg inom USA på awardbokningen"
Hmm, här vet jag inte om jag hänger med på vad du menar.
Om jag för önska, så tolkar jag det som att jag tex kan boka med SAS till Chicago och sedan vidare till LAX utan att det går några fler poäng?
Nu med Star Alliance borde man väl få kombinera fritt eller? * Fingers crossed*...

Helt rätt, flyg till Chicago med SAS och sedan vidare med exempelvis United.

Om du lägger till anslutning i USA kommer du att bli debiterad enligt Star Alliance-poängtabellen för hela resan. För USA betyder det att du får betala 10 000 poäng extra per person (har du en 2-4-1 blir det givetvis 5 000 poäng extra per person), samt skatter och avgifter för anslutningsflyget (som är i storleksordningen 10 SEK per person).
 

joa

Medlem
Helt rätt, flyg till Chicago med SAS och sedan vidare med exempelvis United.

Om du lägger till anslutning i USA kommer du att bli debiterad enligt Star Alliance-poängtabellen för hela resan. För USA betyder det att du får betala 10 000 poäng extra per person (har du en 2-4-1 blir det givetvis 5 000 poäng extra per person), samt skatter och avgifter för anslutningsflyget (som är i storleksordningen 10
SEK per person).

För att inte bli besviken när jag ringer imorgon, vad är chanserna att hitta en bonusresa från Chicago till LA,San Diego eller San Fransisco just den dag/helg jag landar med SAS i Chicago om fyra månader?
 

fcx

Medlem
För att inte bli besviken när jag ringer imorgon, vad är chanserna att hitta en bonusresa från Chicago till LA,San Diego eller San Fransisco just den dag/helg jag landar med SAS i Chicago om fyra månader?

Första helgen i maj finns det platser i economy på typ hälften av de avgångarna (så du har 5-6 olika om dagen att välja på). Business finns inte som klass, och tar man First blir du debiterad första klass för hela resan.
 
Toppen