Senaste nytt

Resealternativ till Dubai

kexxcream

Medlem
Försöker bygga ihop en trevlig rutt till DXB i april -15 och kommit fram till två stycken rutter. Huvudpassageraren (HP) dvs. jag åker från Köpenhamn. Medföljande passagerare (MP) har sin bas i Amsterdam vilket ställer till det en aning.

Alternativ 1.

Positioneringsflyg med SK (CPH-AMS) för HP.

Sedan börjar USDM resan enligt följande:

AMS-(BA)-LHR-(QF)-DXB
// Destination
DXB-(QR)-DOH
// Stop-over
DOH-(QF)-LHR-(BA)-AMS

Positionsflyg med SK (AMS-CPH) för HP.

Avgång från DOH till AMS är kl 01:50 på morgonen. Kostnad: 160K USDM + $564 skatter.

Alternativ 2.

Positionsflyg med SK (CPH-AMS) för HP.

Sedan börjar USDM resan enligt följande:

AMS-(BA)-LHR-(QF)-DXB
// Destination
DXB-(FZ)-DOH-(FZ)-DXB
// Positioneringsflyg
DWC-(QR)-DOH-(QR)-CPH

Positionsflyg med SK (CPH-AMS) för MP.

Bra avgångstid på vägen vägen plus att man får se DWC, resan DWC-DOH är i F. Kostnad: 140K USDM + $392.

Å ena sidan: kostnaden för positioneringsflyg DXB-DOH-DXB är 1700 SEK x 2
Å andra sidan: skillnaden mellan att komma upp i 140K USDM och 160K USDM är cirka $400 enligt pågående promotion till 2/1 -15.

Det lutar mer åt alternativ 2, kan det tänkas att man har missat något i denna ekvation?
 

fredrik996

Medlem
Air berlin och Etihad är väl trevliga alternativ? Res til Abu Dhabi?
XNB heter IATA koden för å komma till dubai med Etihad eller AB?
 

kexxcream

Medlem
Air berlin och Etihad är väl trevliga alternativ? Res til Abu Dhabi?
XNB heter IATA koden för å komma till dubai med Etihad eller AB?

Har funderat på det och kom fram till att det är billigare att ta en taxi/buss/hyrbil från Dubai till Abu Dhabi över dagen. Taxi skulle gå på cirka $80 enkelväg vilket är helt okej för en resa på cirka 1.5 h.
 

agehall

Medlem
Ärligt talat, till Dubai skulle jag bara köpa business med Austrian för runt 12k och inte ens fundera på att bränna miles för F. Det är en för kort flight och brukar vara risiga tider. (OBS! Jag har ingen aning om när dessa flighter går - är det dagsflyg så kanske F är värt det)
 

kexxcream

Medlem
Ärligt talat, till Dubai skulle jag bara köpa business med Austrian för runt 12k och inte ens fundera på att bränna miles för F. Det är en för kort flight och brukar vara risiga tider. (OBS! Jag har ingen aning om när dessa flighter går - är det dagsflyg så kanske F är värt det)

Har funderat på det också men samtidigt vägde det mer att kunna åka snabbt in till London för kaffe samt hinna tillbaka till LHR för lounge hopping/middag innan avgång som är kl 21.
 

kexxcream

Medlem
Om flighten går kl 21 så är det fullkommligt meningslöst att flyga F imho. Spara poängen och använd dem till något vettigare. Austrian är riktigt bra till Dubai och flyger på bra tider imho.

Noterat, men med Austrian så kan man inte använda USDM. Nu när vi ändå är inne på poängoptimering, när kan det tänkas vara bäst att använda dessa poäng för att maximera deras värde?
 
Toppen