Senaste nytt

SK2003 Luleå - Arlanda 28/12 2014 inställd

Thornado

Medlem
Sitter på LLA nu och skulle ha åkt med SK2003 18.20 till Arlanda. Först fick jag ett SMS om att flighten var försenad till 18.55 pga sen ankomst från ARN.
När de landade här upptäcktes ett oljeläckage vid noshjulet. Efter konsultation med tekniker på Arlanda så har man kommit fram till att detta är för allvarligt för att planet ska flyga.
I stort sett fullsatt plan, och bara omkring 30 platser lediga på flighten som går 19.50 (sista för dagen). Omkring 70 personer på denna flight som ska vidare till Göteborg och 30 som har connections till andra ställen, så blir intressant att se hur de löser detta.

De har visst ett plan på Arlanda som de skulle kunna flyga upp hit, men ingen crew till det. Så får se om man kommer ner ikväll eller om det blir under morgondagen istället.

I en perfekt värld där EBD syns i alla system så borde jag ju få en plats på nästa flight (om man inte prioriterar folk med connections högre), men nu ser jag ju bara ut som en av alla EBGs som lär finnas här....
 

Thornado

Medlem
@Brandten: Förvisso har du en poäng där, till skillnad från här så har ju inte "alla" minst EBG i verkliga livet. :)

Nu har vi fått uppdatering. Folk med anslutning till Malmö eller Köpenhamn, samt "guldresenärer" och Plusresenärer kommer med avgången 19.50.
Sen har de fått tag på ett nytt plan till resten av passagerarna, med beräknad avgång 23.00.

På sätt och vis hade jag nästan hellre suttit här och jobbat några timmar och tagit en EU-kompensation för besväret. Men men, nu kommer jag hem iaf.
 

Thornado

Medlem
Det har ju sagts att SAS är inne här och läser ibland. Måhända stämmer det, och någon såg min önskan ovan, för vid gaten för SK019 så visade det sig till slut att de endast kunde ta med resenärer till Malmö och Köpenhamn, samt Plusresenärer, men inte "guldresenärer" (vid hela processen så talades det bara om guldkort - att de har ett diamantkort var det ingen som sa något om...).

Så nu sitter jag alltså här fram till 23. Jag gjorde åtminstone mitt för att göra åtminstone en annan resenär lite mer medveten när jag informerade en annan nekad guldresenär vid gaten om EU 261/2004.
 

Thornado

Medlem
Sikkert for sent, men findes der ikke et Diamond telefonnummer?

Derudover tror jeg de vægler at prioritere for med connections.

Jo, det finns ett Diamondnummer, och jag gjorde ett försök att vara proaktiv och ringa det, men satt bara i telefonkö och kom inte fram. Tror dessutom inte att de hade gjort något, för det hade antagligen bara ställt till med ännu mer problem för personalen på Arlanda som höll på att pussla ihop allt.

Att man försöker få med så många med connections som möjligt förstår jag, då det skulle innebära hotellnätter och ännu längre förseningar om de missar dem. Huruvida man ska prioritera statuspax eller Plusresenärer kan ju diskuteras och jag kan se argument för båda alternativen. Hursomhelst, det går absolut ingen nöd på mig här. Jag har min laptop, ett eluttag, och en internetuppkoppling, så största skillnaden motför om jag kommit med planet är att jag sitter här och surfar istället för i min egen soffa.
 

fcx

Medlem
Baserat enbart på vad som står i tråden tror jag inte att det blir EU-ersättning för det här (plötsligt uppkommet tekniskt fel).

Att man blir nedprioriterad som EBD/EBG till förmån för Plus-resenärer kan man ju skriva till SAS och klaga på, och kanske få någon form av kompensation.

(Hade det varit den omvända situationen att Plus blev nedprioriterade till förmån för EBD/EBG kan man också skriva till SAS och försöka få kompensation)
 
Toppen