Senaste nytt

Tillgänglighet på Star Alliance Award-resor i premiumkabiner under högsäsong?

Det är risk för att denna frågan blir lite av "hur långt är ett snöre"-karaktär, men jag hoppas ändå att jag får lite information som pekar mig i rätt riktning. Det jag undrar är, hur svårt är det att hitta en Star Alliance Award-biljett i businessklass eller första klass med Eurobonuspoäng under påsk eller jul/nyår? Jag skulle vilja göra så många transfers (=stopp mindre än 24 timmar) som möjligt och det skall vara en interkontinental resa där fokus ligger på upplevelserna ombord och i loungerna. Resmål som jag är sugen på är bland andra Sydkorea, Japan, Kambodja, Laos, Karibien, Centralamerika och Sydamerika. Vad tror ni, är det möjligt att hitta något eller ska jag sluta spara mina Eurobonuspoäng?
 

staff

Medlem
Du kan sjalv soka award-platser under dessa perioder via t.ex. ANA's eller United's award-sokning. Annars kan du aven anvanda awardnexus.com som pluggar in i bl.a. ANA's och Air Canada's sokmotorer for awards.

For att svara pa din fraga sa ar det inte jattesvart att hitta biljetter. Under just jul/nyar (framfor allt veckan som leder upp till jul) kan det bli lite tightare med awardplatser.
 
Hur många månader bör man boka i förväg? Hur långt i förväg släpps awardbiljetter generellt? Det här är en helt ny värld för mig som jag inte har någon koll på alls.
 

johhenrik

Medlem
Börja säk runt 11 månader i förväg. Det brukar sägas här att platser släpps 330 dagar innan. Om det är exakt eller inte kan ingen svara på. Sen släpps ju platser lite pö om pö också, så det är bara att ligga i och söka.

Awardnexus har en bra tjänst, som dock kostar lite pengar. Då kan de söka åt dig dagligen o så får du ett mail om den hittar något.
 

johhenrik

Medlem
Japp, man kan köra Awardnexus gratis. Själv fick jag ett Elite-konto av honom, så jag har inte behövt att köpa. Men om man har en liten klurig tripp man vill göra så kan det nog behövas att man köper ett konto.
 

Senator

Moderator
Jag har åkt ganska mycket på poäng runt jul/nyår samt påsk utan problem i affärsklass. Summa summarum är, med högst personliga erfarenhet är:
Ta sig till större hubbar i Nordamerika med United eller Lufthansa är inte så svårt. Ta sig inrikes i USA med United svårare
Jag ser ganska bra med tillgänglighet med Avianca och Copa till Mellan-Amerika från t.ex. NYC. Jag har tittat rätt så mycket på detta för stundande nyår
Till Asien är det ofta platser till de mindre solrika ställen som Japan och Sydkorea men svårare med Bangkok och Singapore
Indien har också haft bra men platser
Jag tror också att Ethiopian dock kanske inte direkt från ARN har en del platser som kan ta dig till spännande destinationer i Afrika

Nu talar vi inte om situationer där jag har behövt använda mina "jokrar" för att låsa upp platser, men hederliga bokningar :)

Jag använder en mix av ExpertFlyer och United.com utöver Miles & More för att leta..
 

d99mlu

Medlem
Jag tror också att Ethiopian dock kanske inte direkt från ARN har en del platser som kan ta dig till spännande destinationer i Afrika
Jag bokade min EB-resa över jul/nyår med Ethiopian för två till södra Afrika (ARN-ADD-LLW) för en dryg månad sedan, och då fanns det hyfsat med platser. Lufthansa till Johannesburg var bara att glömma de datum jag kunde.
 

palmen

Moderator
Det har itne varit några som helst problem att boka premiumkabiner 2 veckor innan till USA nu över jul och nyår, har funnits gott om platser även om det som Senator säger är svårt att hitta inrikesflyg i USA.
Det har mer eller mindre varje dag funnits FRA-HND/NRT med LH i F under jul/nyår i år (de dagar de flyger). Allt beror på vilka preferrenser du har och hur flexibel du kan tänka dig att vara. För min del var kravet att det skulel vara LH F och någon stans i världen under jul/nyår och jag har haft 6-7 olika möjligheter att uppfylla just detta.
 
Jag har åkt ganska mycket på poäng runt jul/nyår samt påsk utan problem i affärsklass. Summa summarum är, med högst personliga erfarenhet är:
Ta sig till större hubbar i Nordamerika med United eller Lufthansa är inte så svårt. Ta sig inrikes i USA med United svårare
Jag ser ganska bra med tillgänglighet med Avianca och Copa till Mellan-Amerika från t.ex. NYC. Jag har tittat rätt så mycket på detta för stundande nyår
Till Asien är det ofta platser till de mindre solrika ställen som Japan och Sydkorea men svårare med Bangkok och Singapore
Indien har också haft bra men platser
Jag tror också att Ethiopian dock kanske inte direkt från ARN har en del platser som kan ta dig till spännande destinationer i Afrika

Nu talar vi inte om situationer där jag har behövt använda mina "jokrar" för att låsa upp platser, men hederliga bokningar :)

Jag använder en mix av ExpertFlyer och United.com utöver Miles & More för att leta..

Jag bokade min EB-resa över jul/nyår med Ethiopian för två till södra Afrika (ARN-ADD-LLW) för en dryg månad sedan, och då fanns det hyfsat med platser. Lufthansa till Johannesburg var bara att glömma de datum jag kunde.

Det har itne varit några som helst problem att boka premiumkabiner 2 veckor innan till USA nu över jul och nyår, har funnits gott om platser även om det som Senator säger är svårt att hitta inrikesflyg i USA.
Det har mer eller mindre varje dag funnits FRA-HND/NRT med LH i F under jul/nyår i år (de dagar de flyger). Allt beror på vilka preferrenser du har och hur flexibel du kan tänka dig att vara. För min del var kravet att det skulel vara LH F och någon stans i världen under jul/nyår och jag har haft 6-7 olika möjligheter att uppfylla just detta.
Hur är det med transfers (mellanlandningar på mindre än 24 timmar), har ni lyckats få in många? Att flyga till t ex Japan via endast Frankfurt hade känts sådär, jag skulle gärna vilja ha minst 3-4 transfers på både vägen dit och hem.
 
Toppen