Senaste nytt

Hur många får/kan man ta med in i loungen, egentligen?

RonnieK

Medlem
När man når guldnivån i en allians får man normalt tillgång till lounge, tillsammans med en gäst. Men om man har två guldkort i samma allians, kan man då ta med två gäster in i loungen?

Jag kan tänka mig att reglerna utgår ifrån att man som person kan ha en annan person som gäst men att i praktiken registrerar lounge-värden kortnumret + eventuell gäst (boardingkort?) i stället för namn. I så fall borde det inte finnas några tekniska hinder för att med ena kortet gå in och registrera med en gäst och sedan gå ut ur loungen och gå in igen med en annan gäst (och då registrera det andra kortet).

Frågan är egentligen rent hypotetisk men tanken slog mig då jag numera har två OW Sapphire-kort. Skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av liknande.
 

Senator

Moderator
Flygbolagen har olika regler. T.ex. upplever jag SAS och Lufthansa som väldigt flexibla och generösa gällande närstående i egna lounger och med egna medlemmar. Däremot är BA kända för att vara hårda med enbart +1 och det finns ingen familjpolicy som LH och SK har.

Om du talar om allianser skulle jag utgå från de regler som är officiella.

Eftersom förmåner är personliga spelar det i praktiken ingen roll om du har status med alla bolag i en allians. Det är dina förmåner, ingen annans
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror absolut det skulle kunna fungera - eftersom de scannar ditt boardingpass och matchar det mot kortet finns en viss risk för att systemet känner av att detta boardingpass har redan kommit in i loungen. Det är inte säkert att den kontrollen sker i realtid utan kan komma ut på listor senare och i det fallet riskerar nog det kortutfärdande bolaget få en kommentar som de med stor sannolikhet kommer vidarebefordra till dig. Inte värt det skulle jag säga!
 

agehall

Medlem
Att du har flera statuskort från samma allians spelar normalt sett ingen som helst roll. Du får använda ett kort för att få förmåner, punkt slut. Om någon sedan ser mellan fingrarna på olika sätt är helt omöjligt att förutse.
 

Jonas C

Medlem
Eftersom förmåner är personliga spelar det i praktiken ingen roll om du har status med alla bolag i en allians. Det är dina förmåner, ingen annans
Lite OT men: United har en icke-officiell förmån (som tyvärr är påväg att försvinna i samband med nästa devaluering) där en Gold/Platinum/1K/Global Services som bokar en bonusresa med sina miles till en statuslös resenär, så får denne person utnyttja alla statusförmåner trots att hen saknar status. Det står UA*G på boardingkortet, och det ska inte ha varit något problem för folk att komma in på lounger, etc.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att information om gäst till loungen är inlagd på värdens (den som gästar in en annan) boardingkortet, i så fall kan man lösa det genom att ha två eller flera boardingkort för flygningar (i den alliansen man vill använda kortet för att gästa någon) från den flygplatsen samma dag.
 

etnoy

Medlem
Frun kom upp i A3 gold innan mig och innan de nya reglerna kom, så i vårt sällskap om sex personer är det bara hon med loungetillgång. Vi som åker är familjen + respektive, men jag antar att det är lite för mycket att önska att alla kan trampa in i loungen, eller hur? Vi reser CPH-SFO-CPH med SK.
 
Jeg ville nok sige at det var at presse den... 5 gæster er alligevel en del.

Edit: Nu ser jeg det er CPH.. Haha good luck, no chance in hell you'll get in!

5 Personer med Plusbillet og 2 Star Alliance guldkort blev næsten nægtet adgang til Gold-loungen - det var "kun fordi der er så tomt"...
 

agehall

Medlem
Frun kom upp i A3 gold innan mig och innan de nya reglerna kom, så i vårt sällskap om sex personer är det bara hon med loungetillgång. Vi som åker är familjen + respektive, men jag antar att det är lite för mycket att önska att alla kan trampa in i loungen, eller hur? Vi reser CPH-SFO-CPH med SK.

Som @Christian R skriver - no chance in hell. Hade hon haft EBG hade ni nog kommit in utan större problem, men som *A Gold är det bara att glömma.
 
Toppen