Senaste nytt

Airbus funderar på att lägga ner A380

agehall

Medlem
A380 är trevlig att flyga i, men ärligt talat har jag inga som helst känslomässiga kopplingar till den. Den är häftig för att den är så stor och så tyst, men det är ju inte alls samma kärlek som man tex har för en 747. Flyger man upper deck på A380 så är det ju bara ett hav av människor - hur premium känns egentligen business då liksom?

Jag tror att A380 kommer att finnas kvar, framförallt eftersom gulfbolagen verkar gilla den, men om den försvinner så skulle jag inte gråta blod heller...
 

Marcus_R

Medlem
Den är häftig för att den är så stor och så tyst, men det är ju inte alls samma kärlek som man tex har för en 747. /QUOTE]

Ligger något i det. Jag imponerades just av att den var tyst, och att jag upplevde den som rymlig i Economy. Känslan av att väggen inte vek av, utan fortsatte uppåt :) Men troligtvis är det väl den stora flygkroppen som gör att man förundras. Misstänker att framtiden ligger i plan med bredare användningsområde, och med en annan bränsleekonomi.
 

agehall

Medlem
Bränsleekonomi:n i A380 är väl helt OK, eller? Problemet är nog snarare att den är lite för stor för dagens hub-and-spoke-system. Man behöver nog ha någon slags superhub-hub-spoke för att det ska funka bra, så att man ser till att hela tiden fylla sina megajumbos. För går de halvtomma är det inte bra för ekonomin...

Att de är så tysta kommer nog av att de är senaste generationens flygplan. Jag upplever även 787 som ungefär lika tyst, även om jag aldrig suttit bakom motorerna i en sådan kärra. Tror att vi kommer att få se att A350 kommer att vara precis lika tyst och även framtida flygplan.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Tycker A380 är en tråkig maskin, alldels för stor, ful och otymplig. Inte kul att flyga i heller, svårt att förstå hur den kan lyfta ;) Blir inte lika personligt som med andra flygplan kan jag känna. Samtidigt gör den nytta där man kan transportera fasliga mängder människor och gods.
 
D

Deleted member 4971

Guest
OT: Är 380 lika lite "premium" i första klass som i Business klass?

Nej första klass är betydligt mer premium... Emirates har exempelvis 14 första, nog för att det kanske är lite väl många om det blir fullsatt och +70 business säten.
 
Toppen