Senaste nytt

Kinesiska turister har det inte lätt i Sverige

Dr. Miles

Expert
Det är inte bara svenska turister har det svårt i Kina, även kinesiska turister har det svårt i Sverige.

Det är en gammal artikel på SvD men det upplyser vilka problem kinesiska turister (och även från andra länder) har när de turistar i Sverige.

Hopplöst att vara kinesisk turist | Inrikes | SvD

Det här har vi diskuterat i (Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor) och det är verkligen ett stort problem för utländska turister.
SvD skrev:
3. Ok. Vår turist har blivit varnad att Sverige är ociviliserat och betraktar nervöst varje urinvånare som potentiell ficktjuv. Han kliver ur Cityterminalen för att åka till hotellet. Där står tre taxibilar och väntar. Den första heter Stockholm; den andra Södermalm Stockholm och den tredje Taxi Stockholm. Perfekt! Vår turist har hört att taxibolaget Stockholm är pålitligt. Deras priser står på en obegriplig klisterlapp i något bakre fönster. Enbart på svenska. Det är jobbigt nog att läsa bokstäver på engelska om man är van vid kinesiska tecken.

Vi hoppar in i den första och får betala 790 kronor för en 10-minuters resa. Vår turist inser att han blivit lurad men blir informerad att till skillnad från i Kina är det fullt lagligt i Sverige. Riktiga Taxi Stockholm tar 325 kronor – även det hutlöst om man är van att taxametern börjar på 10 kronor.
 
Last edited:
D

Deleted member 4971

Guest
Kanske något att tänka på för politiker, bra artikel måste jag säga.
 

NyfikenGrau

Medlem
Till och med jag kan känna igen vissa problem, och då bor jag i ett EU-grannland. Det gäller särskilt betalmetoderna. Jag har ofta haft anledning att vara glad att jag behållit mitt svenska bank/kreditkort, skrivet på den svenska gamla adressen så tveksamt om det är helt ok. Utan det hade jag ibland haft svårt att betala ens simpla grejer. Det som är smidigt för svenskar (mobilbiljetter, SMS-betalning, slippa kontanter) ställer ofta till det om man bara har utländska kort.
 

Gus

Medlem
Verkligen dåligt att inte fler ställen har information på engelska! Vad gäller taxiproblemet förstår jag inte diskussionen fullt ut. Innan jag åker utomlands (och även inom Sverige) gör jag lite research. Inte går jag in på ett hotell och ber att få ett rum utan att fråga vad det kostar och sedan klagar hejvilt efter att jag ska checka ut dagen därpå. Och inte går jag inte på en restaurang och beställer en maträtt och ett glas vin utan att kolla upp vad det kostar. Personen som hoppar in i en taxi har väl lite ansvar att veta vad taxiresan kostar. Allt i samhället kostar ju olika saker så varför inte även taxi?
 

nota bene

Medlem
Har i veckan varit på i flera storstäder i Asien - reglerad taximarknad med mycket tydliga taxipriser är standard på åtskilliga ställen. Information finns ibland på engelska och ibland inte. Den svenska taximarknaden är horribel - igår efter sena LHR-flyget till T2 möttes jag av 6 bilar som tog 675kr till Stockholm, men som tur var dök det upp ett gäng TaxiKurir/Sverigetaxi omedelbart... Redan i terminalen möts man av förare som på bruten svenska frågar om man vill åka taxi - nog för att man även i USA etc. aktar sig för dessa då det ofta är frågan om svarttaxi!

Kan inte annat än hålla med om betalsätt i Sverige. Jag är stenåldersmänniska vad gäller betalningar - ingenting betalas genom mobiltelefon. Allt betalas med kort eller kontant, och man behöver ett gäng olika kortutgivare för att vara säker att det fungerar. Det är t.ex. mycket udda att man inte kan betala kontant/kort på buss i Stockholm. Vad gör man om man står i Märsta och väntar på en nattbuss 01:30? Inget är öppet, så går inte att köpa ett accesskort, och utan svensk mobil (eller med kontantkort!) och till råga på allt skall eländet förregistreras för SMS-köp på SL:s hemsida. För en själv som är lokal invånare och har månadskort är ju allt smidigt, men som turist är det krångligt!
 
Toppen