Senaste nytt

Korean Airs vice VD krävde att flygplanet vända tillbaka till terminalen pga dålig service

Dr. Miles

Expert
Nej, det här är inte ett skämt.
Det kanske blir ytterligare en anledning för att undvika koreanska flygbolag.

Korean Air vice VD skulle flyga New York JFK till Seoul Incheon med Korean Airs flight KE86 som passagerare i fredags 5:e december 2014.
Hon satte i First class och fick en påse med nötter och då blev hon arg.
"Det här är helt oacceptabelt service!" (Först måste man fråga om passageraren vill ha nötter, sedan att servera nötter med påsen för passagerare i First class är ej acceptabelt, flygvärdinnan skulle ha serverat nötterna i en skål eller en talrik)

Hon ropade på pursern och dubbelkolla hur de ska jobba enligt manualen men det tog tid för att kolla reglerna i terminalen (antagligen på någon surfplatta), därför hon (vice VD:n) beordrade att pursern skulle kliva av från planet.
Planet var redan på TARMAC så planet fick vända till terminalen för att lämna pursern som fråntogs från tjänsten.

Korean Air VP under fire over nuts incident - Channel NewsAsia
Korean Air Executive Ejects Crew Member After Poor Nut Service - Korea Real Time - WSJ

WSJ skrev:
Cho Hyun-ah, who is a vice president in charge of Korean Air’s in-flight services and hotel business and the daughter of Chairman Cho Yang-ho, was seated in the plane’s first-class cabin when a flight attendant served her an unopened bag of macadamia nuts, the spokesman said. The problem arose after Ms. Cho said the flight attendant should have first asked her if she wanted the nuts, and then served them on a plate, not in the bag, per Korean Air in-flight service rules, according to the spokesman.

Ms. Cho “scolded” the flight attendant and asked the purser in charge of in-flight administration and supply about the proper procedure for food service in first class, the spokesman said. Unsatisfied with his response, she demanded that he get off the plane, according to the spokesman. The purser flew to Seoul on another Korean Air flight, the spokesman said.

Ja, jag undrar om vad skulle hända om Rickard Gustafson fick en sallad med plastfolien på eller varmrätten med aluminiumfolien på. :rolleyes:
 

Jacob

Medlem
Korean Air är väldigt glada i nötter (brukar vara macadamianötter) som erbjuds i tid och otid ombord. Men visst brukar man få dessa i en liten skål, de har en skål särskilt anpassad för detta. Vill minnas att så varit fallet i princip samtliga gånger jag åkt Korean Air first class.

Inte jättevackert att lämna ut den tråkiga plastpåsen dessa normalt ligger i.

Korean-Air-First-Class-Airbus-A330-Seoul-Incheon-Tokyo-Narita-11.jpg
 
Jeg forstår godt at vedkommende ikke var helt tilfreds med servicen, men det lyder som om der skulle statueres et eksempel og så blev der overreageret.
Men hvem er så uintelligent at lave flere fejl lige foran den administrerende direktør!?
Ja, jag undrar om vad skulle hända om Rickard Gustafson fick en sallad med plastfolien på eller varmrätten med aluminiumfolien på. :rolleyes:
Han ville forhåbentligt være tilfreds - maden i SAS Business skal vel serveres med emballage.(?)
 

johhenrik

Medlem
Helt otroligt. :)

Lite OT: Jag råkade ut för en liknande dum grej på SAS för många år sen. Jag hade köpt en ungdomsbiljett, GOT-CPH. När jag checkade in fick jag 3F, vilket jag tackade för. Jag trodde jag hade blivit uppgraderad som EBG. Iaf, när jag satt där och hade den blåa (?) lilla lappen över huvudkudden som sa business så märkte jag att personalen började skruva lite på sig. Det var jag och en person till som satt i business. De kom ut på högtalaren och bad alla kolla ordentligt att alla satt rätt. Jag insåg ju att det var jag som satt "fel", men mitt BP sa 3F och där satt jag. De bad om det igen. Sen tillslut, efter kanske 10 minuter kommer det en ny person ombord, som ber alla ta fram sina BP så de får se dem. De hinner ju bara till mig på planet, då jag var andra personen framifrån. När han kollar mitt BP och inser att jag sitter där mitt BP säger jag ska sitta så går han fram och kommer sen tillbaka och byter ut "huvudduken", så det på min står economy.

Detta tog 10-15 minuter som vi bara stod där utan att taxa ut. Hur konflikträdda var personalen ombord egentligen, om de inte vågade prata med mig utan var tvungna att vänta på någon annan? Plus, hade jag varit den andra i business hade jag blivit irriterad att en sån fånig sak skulle ta sån tid. :)
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Alf

Medlem
Denna personalkultur är en anledning att just detta flygbolag hade svåra diciplinproblem i cockpit där ingen styrman vågade ifrågasätta kaptenen. Tyvärr resulterade detta i ett antal onödiga haverier.

Detta har också påtalats i haveriutredningarna. Efter det har piloter från KLM varit där och försökt lära koreanerna att samverka i cockpit. Förhoppningsvis har detta hjälpt, olyckorna har i varje fall minskat.
 
Men å andra sidan......

Om dom reagerar på små saker kanske dom också reagerar på stora saker?

First Class ska ju vara det som har den högsta kvaliteten och bästa servicen i alla kategorier. Om kvaliteten på servicen och bemötandet har nått en sån låg nivå att man får nötterna i en påse när man kanske betalat 50.000:-SEK för en biljett så hade jag blivit besviken och skrivit det här. En dålig recension på ett forum detta kan vara samma sak som förlust på många miljoner.

Hade jag som någon form av chef och ansvarig för detta beteende skulle jag nog bli lika vansinnig och kräva ett visst mått av ansvar. Lite grann som att leverarea en Rolls Royce med olika nyanser på dörrarna. Inte fan skickar man den till kund.

Att en person som har ansvar reagerar är säkert bra, men jag håller med om att det var en stort mått av överreaktion!
 

Jacob

Medlem
Jag har åkt åskilliga gånger med Korean Air i första klass. Korean Air är inte på något sätt bäst i alla aspekter om man ser till servicekoncept/mat/dryck/kabin men däremot vet jag få andra flygbolag som visar en så genuin respekt för passagare i första klass. Ibland till den gräns att det blir lite för stelt. Men jag har också mött många som kunnat hantera det utmärkt där man verkligen känner sig uppskattad och omhändertagen som förstaklasspassagerare.

Jag tycker det var helt rätt av henne att reagera, eftersom hon visste att det var fel, även om det förstås var en rejäl överreaktion. Jobbar man i första klass på en interkontinental flygning ska man ha en viss senioritet och väl kunna servicekonceptet och rutinerna.
 
Toppen