Senaste nytt

Expedias kundtjänst hittar inte Qantas-biljetter vid ombokning

lunne

Medlem
Har en flight på onsdag som avser Dublin-Melbourne med QF på EK-metall via Dubai. Biljetten är en billig ekonomi i O- och Q-klass som är utställd av Expedia Brasilien.

När jag nu försöker boka om den till alternativa datum i April eller September 2015 så hävdar de två medarbetarna på Expedias kundtjänst i Brasilien att systemet uppför sig väldigt konstigt och att de inte hittar några som helst alternativa flighter. "The flights seem to disappear from the system", som en av dem sa. Jag kunde dock se dem via såväl ITA Matrix som ExpertFlyer några timmar tidigare.

Qantas själva har tidigare inte velat röra min bokning förrän resan påbörjats eftersom jag inte gjort bokningen direkt med dem. Är det någon som har en idé om vad som kan försiggå och hur jag ska agera i den här situationen?
 

lunne

Medlem
Kan du boka flygen via Expedias eller Qantas sida som helt nya flyg?

Får du för övrigt boka om en sådan biljett?

Ja, även om jag haft svårigheter så har jag lyckats hitta samma bokningsklasser vid vissa datum (ExpertFlyer har inte alltid stämt med Expedias utbud), och dessa går att boka som helt nya flyg (testade precis).

Enligt fare rules för O och Q ska det gå men kommer att kosta EUR 150 i avgift att ändra.
 

AABack2ARN

Medlem
Du vill alltså ändra både ut- och hemresa? Antar att bägge de nya datumen hamnar inom de tidsramar som finns. Är hemresan i samma klasser eller kan de ha ännu mer restriktioner?

Om jag tolkar reglerna rätt får du tillbaka 50% om du cancellerar hela biljetten (Text från regeln för OXIE3)

CANCELLATIONS
BEFORE DEPARTURE
CHARGE 50 PERCENT FOR CANCEL/NO-SHOW/REFUND.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER.
AFTER DEPARTURE
TICKET IS NON-REFUNDABLE IN CASE OF CANCEL/NO-SHOW/REFUND.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER.

Med tanke på priset kanske det motsvarar ungefär ändringsavgiften?
 

lunne

Medlem
Du vill alltså ändra både ut- och hemresa? Antar att bägge de nya datumen hamnar inom de tidsramar som finns. Är hemresan i samma klasser eller kan de ha ännu mer restriktioner?

Om jag tolkar reglerna rätt får du tillbaka 50% om du cancellerar hela biljetten (Text från regeln för OXIE3)



Med tanke på priset kanske det motsvarar ungefär ändringsavgiften?

Det är OXIE3 som är länkat till mina biljetter, så skulle tolkningen ovan vara korrekt så vore det ju helt underbart!

Är det någon annan som kan bekräfta att det är så man bör tolka ovanstående utdrag från reglerna gällande avbokning?
 
Last edited:
Toppen