Senaste nytt

Germanwings blir Eurowings - på korta o långa flygningar

Palazzi

Medlem
Lufthansas uppdatering av varumärket Germanwings (4U) blev inte långvarigt. Natten mot idag meddelade Lufthansa-gruppen att man byter ut varumärket mot Eurowings.

Eurowings kommer att vara det samlade varumärket för Germanwings o nuvarande Eurowings (ja, varumärket finns redan). Den enda egentliga skillnaden blir att Eurowings övergår till ett lågpriskoncept, vilket idag inte är tydligt uttalat.

Man behåller konceptet att hantera alla Lufthansa-flygningar som inte utgår från baserna i Frankfurt eller München.
Eurowings nuvarande flotta av CRJ900 säljs och ersätts med A320 för en enhetlig flotta. Detta sker mellan 2015 o 2017.

Långlinjer kommer också, under samma varumärke. Flygningarna kommer att utgå från Köln-basen, som är Eurowings största. Långlinjeflottan kommer bestå av A330-200, med personal från turkiska Sun Express. Hela långlinjesatsningen är ett samarbete med Turkish Airlines, som äger Sun Express.

Länk till press release: Lufthansa Supervisory Board approves key focuses and actions for the Lufthansa Group’s continued success - News & Releases - Lufthansa Group
 
Undrar hur detta kommer att påverka lite tunnare rutter. Vi har flera CRJ om dagen på MAN med Eurowings på rutter som jag skulle gissa är för svaga för att fylla en A320. Samtidigt låter det som att man kommer ha samma flottstorlek i framtiden så antingen har man väl starkare rutter man kommer flytta över till, eller så räknar man med att besparingarna i övrigt (enhetlig flotta etc) gör att man kan ta risken med lägre kabinfaktor när man byter storlek.

Ett tecken i tiden verkar det oavsett vara med SAS igår och Lufthansa idag.
 

Swisser

Medlem
De kommer också börja flyga från Basel (BSL), vilket innebär att Swiss kommer upphöra med all flygverksamhet från BSL.
 

Fredrik

Medlem
Om CRJ900 säljs så läggs nog alla de rutterna ner. Jag har svårt att se att man vill driva dem vidare och det har antagligen varit idén hela tiden om man inte lyckats få lönshamhet.
 

sweflyer

Medlem
Måste säga att jag har lite svårt att förstå detta. Det måste ju ha plöjts ner en massa pengar i att marknadsföra Germanwings, och så plötsligt skall man ändra igen. Samtidigt blir det kanske också tydligare. Min senaste flygning ARN-CGN var på Lufthansabiljett, med 4U (Germanwings) flygnummer och 'operated by Eurowings' :)
 

Palazzi

Medlem
Måste säga att jag har lite svårt att förstå detta. Det måste ju ha plöjts ner en massa pengar i att marknadsföra Germanwings, och så plötsligt skall man ändra igen. Samtidigt blir det kanske också tydligare. Min senaste flygning ARN-CGN var på Lufthansabiljett, med 4U (Germanwings) flygnummer och 'operated by Eurowings' :)

Med tanke på att det ser ut att bli baser i såväl Schweiz som i Österrike så vill man väl inte behålla GERMANwings i namnet, men jag tycker också att det verkar sent påkommet.

Är nöjd med att vi verkar få kvar Air Dolomiti med mindre flygplan. Många norditalienska linjer som inte ger underlag för A319/A320.
 

Palazzi

Medlem
Om CRJ900 säljs så läggs nog alla de rutterna ner. Jag har svårt att se att man vill driva dem vidare och det har antagligen varit idén hela tiden om man inte lyckats få lönshamhet.

Jag tycker mig ha läst att Lufthansa Regional + Cityline + Air Dolomiti blir kvar. Bolagen kommer dock centraliseras till München. Närmare 60 mindre flygplan inkl CRJ o Embraer. Gissningen är väl också att dessa bolag tar över Eurowings CRJ...

Tror att Lufthansa gör rätt med detta koncept. Jag är glad att kunna erbjuda ett gigantiskt linjenät, även om det ofta kommer krävas ett byte..

Jag skulle dock önska att allt kunde bokas med LH-kod, så att man åtminstone kommer in i loungerna på alla flygningar. Poängen kan jag vara utan, i utbyte med smidiga restider och humana priser :).
 

sweflyer

Medlem
Med tanke på att det ser ut att bli baser i såväl Schweiz som i Österrike så vill man väl inte behålla GERMANwings i namnet, men jag tycker också att det verkar sent påkommet.

Är nöjd med att vi verkar få kvar Air Dolomiti med mindre flygplan. Många norditalienska linjer som inte ger underlag för A319/A320.
Håller med om att German-prefixet inte skulle vara optimalt, men jag hade ändå haft kvar det med tanke på gjorda investeringar. Norwegian har ju exempelvis baser på LGW etc under eget namn vilket verkar fungera. De britter jag pratat med har inte tyckt att det är märkligt att flyga med ett 'norskt' bolag
 

Palazzi

Medlem
Håller med om att German-prefixet inte skulle vara optimalt, men jag hade ändå haft kvar det med tanke på gjorda investeringar. Norwegian har ju exempelvis baser på LGW etc under eget namn vilket verkar fungera. De britter jag pratat med har inte tyckt att det är märkligt att flyga med ett 'norskt' bolag

Nej, och jag flyger ju med SWISS, Austrian etc. Vissa landsnamn, som Norge, har nog positiva eller obefintliga konotationer..

Tror dock att detta är en annan situation:
Det finns en viss slitning mellan de tre (eller fyra med Italienska Tyrolen) Tyskspråkiga länderna. Tyskarna skämtar vilt om sina sydliga grannar, men från motsatt håll är många på riktigt negativa mot sin "storebror".

Sedan finns det ju andra kopplingar med Tyskland, som inte är så smickrande. I t.e.x USA o Storbritannien vet jag att många tyskar fortfarande känner sig ifrågasatta, inte minst av en äldre generation. Vissa är dock inte mer hårdragna än att de flyger med ett fungerande Lufthansa, men det är utmanande att ha ett tyskt namn (på ett engelskt språk) redan i logotypen.

Det moderna Tyskland kammar ju inte heller idolröster i t.e.x Italien o Grekland. Oavsett om det är en orättvis bild av Tyskland tycker man att de sätter reglerna (igen) för Europeisk politik.

Inga fina rubriker med reklamen "GERMANwings tar över Europa". "Germanwings to enter Israel".


Min gissning :)
 
Toppen