Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Marc

Medlem
Jag är mycket besviken på hur SAS marknadsför vad som är möjligt att köpa för deras Eurobonus-poäng, särskilt när det gäller att utnyttja AMEX 2-4-1.

Häromdagen försökte jag boka en resa mellan Stockholm ARN-San Francisco SFO och fick reda på att det inte finns några platser i juli eller augusti nästa år. 8 månader i förväg, det är ju trams.

På kundtjänst sa de också att på vissa avgångar är det inte möjligt att boka bonusresor överhuvudtaget.

SAS borde vara tydligare med att det endast går att använda 2-4-1 erbjudandet när det inte är högsäsong, dvs. när ingen har semester. Alternativt skriva att den bara gäller på populära destinationer vissa datum.

Finns det någon på forumet som vet om detta prövats i ARN tidigare eller som haft framgång med att förmå SAS göra en specialbokning?
 

NotRyan

Medlem
Jag är mycket besviken på hur SAS marknadsför vad som är möjligt att köpa för deras Eurobonus-poäng, särskilt när det gäller att utnyttja AMEX 2-4-1.

Häromdagen försökte jag boka en resa mellan Stockholm ARN-San Francisco SFO och fick reda på att det inte finns några platser i juli eller augusti nästa år. 8 månader i förväg, det är ju trams.

På kundtjänst sa de också att på vissa avgångar är det inte möjligt att boka bonusresor överhuvudtaget.

SAS borde vara tydligare med att det endast går att använda 2-4-1 erbjudandet när det inte är högsäsong, dvs. när ingen har semester. Alternativt skriva att den bara gäller på populära destinationer vissa datum.

Finns det någon på forumet som vet om detta prövats i ARN tidigare eller som haft framgång med att förmå SAS göra en specialbokning?

Hej!

Jag förstår om du är besviken, men vad gäller bonusplatser så är det per definition så att flygbolagen släpper/kan släppa platser som dom inte tror att dom kan sälja, som bonusplatser, På vissa sträckor eller tider där flygplanen går fulla kanske det inte förekommer bonusplatser alls, det gäller alla bolag och inte bara hos SAS. Sedan vet vi att just SAS San Francisco-linje är en riktig succe med välfyllda plan och därmed mycket svårt att hitta bonusplatser..

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
SAS borde vara tydligare med att det endast går att använda 2-4-1 erbjudandet när det inte är högsäsong, dvs. när ingen har semester. Alternativt skriva att den bara gäller på populära destinationer vissa datum.

Men det blir jo heller ikke sant, for det er jo mulig, hvis du er tidlig nok ute. Det er jo NOEN som har tatt disse bonusplassene. Det er fullt mulig å benytte det til populäre destinasjoner på visse datoer bare du planlegger og sjekker mulighetene tidlig nok. Det er noen som har värit för deg denne gangen :)
 

AABack2ARN

Medlem
Det tror jag du kommer få svårt att lyckas med. Och jag vill även påstå att det framgår i villkoren att det är mycket begränsat med platser och att vissa perioder är det mer eller mindre blackout. Som skrivs ovan kan det också vara så att de fåtal platser som släppts redan är uppbokade.

Detta är enligt mig mest ett resultat av att SAS är en ganska liten spelare med begränsat utbud.

Men ger inte en 2-4-1 möjlighet att boka med andra bolag nuförtiden? Där tror jag du har större chans (exempelvis LH).
 
Ursäkta, men detta blir ju roligare och roligare hur man letar fel hos SAS. Jag är ingen fanatisk SAS-anhängare, men att dra någon inför ARN för att en viss vara inte går att köpa en viss tidpunkt låter ju intressant. Dock, vill du slösa din och ARNs tid så kan du ju alltid lägga ett case, uppdatera oss vad som händer!

För övrigt hade jag inga problem att hitta platser till NYC i business under semestertider.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Lycka till! Du hade kunnat byta ut SAS/Eurobonus mot samtliga bonusprogram inom flyget. Istället för att bli besviken bör du läsa på vad som gäller.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Ja, det finns en tråd om hur missnöjd folk är med dålig platstillgänglighet av bonusresor med Eurobonus poäng.

Vad är poängen med poängen?? | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Folk är missnöjda med mycket. Men det säger väl inte att man har rätt? Tillgängligheten för poäng är väl inte direkt någon nyhet, det går även att söka utan att ha poäng och se vad som gäller och bör därför inte komma som någon överraskning eller vad säger du?
 

Dr. Miles

Expert
Folk är missnöjda med mycket. Men det säger väl inte att man har rätt? Tillgängligheten för poäng är väl inte direkt någon nyhet, det går även att söka utan att ha poäng och se vad som gäller och bör därför inte komma som någon överraskning eller vad säger du?
Exakt, det är min poäng också.

Några andra relevanta trådar:
http://www.businessclass.se/forum/t...as-business-class-longhaul-awards-2013.10536/
http://www.businessclass.se/forum/threads/award-tillgänglighet-på-sas.450/
http://www.businessclass.se/forum/t...stolar-finns-tillgängliga-på-long-haul.16572/
 
Last edited:
Toppen