Senaste nytt

EuroBonus med stopover. Hur?

Hej,

Vet någon hur EB villkor ser ut när man vill boka en resa med Stop Over.

Poner att jag ska åka från A via B för att komma till C där min slutdestination är i 10 dagar. Där jag sedan åker hem samma rutt.

Men säg att jag skulle vilja stanna på B mer än 24h och utnyttja ett fritt stop-over, är det då möjligt?
 

Dr. Miles

Expert
Det finns två sätt att ha stopover på SAS EuroBonus bonusresor.
  1. Flyga endast med SAS/Wideroe till någon av SAS interkontinentala destinationer. Du kan ta stopover i SAS hubb (Köpenhamn, Oslo, Stockholm) både vid utresa och vid hemresa.
  2. Boka som kombination av flera enkelvägs bonusresor. Du betalar för summan av A-B, B-C och C-A. Enkelresor kostar dock 60% av vanlig bonusresor i T&R.
 
Så på en resa med andra Star partners så kan ja inte kostnadsfritt utnyttja ett stop over? Enligt SAS villkor så står det att 1st stop over får användas? Men det står samtidigt att stop over måste vara under 24H. verkar som dom själva rört ihop det lite.
 

Dr. Miles

Expert
Så på en resa med andra Star partners så kan ja inte kostnadsfritt utnyttja ett stop over? Enligt SAS villkor så står det att 1st stop over får användas? Men det står samtidigt att stop over måste vara under 24H. verkar som dom själva rört ihop det lite.
Befintliga regler (gäller fram till 2014-DEC-31)
SAS skrev:
Bonus regler & service avgift

* One stopover on the outward and return journey is permitted on SAS intercontinental routes.
Bonus regler & service avgift - SAS

Det verkar som fr o m 2015-JAN-01 tillåter de inte stopover även på bonusresor med endast SAS/Wideroe flygningar till SAS interkontinentala destinationer.

Nya regler (gäller fr o m 2015-JAN-01)
SAS skrev:
Fare rules for Best Price flight awards:

• Stopover of more than 24 hours is not allowed.
SAS points charts - new 2015 - SAS
 

Senator

Moderator
Bara så jag förstår... Tidigare gick det att boka stop-over (alltså +24t) från SAS skandinaviska gateways, med andra ord Oslo, Stockholm, Köpenhamn och (om vi är snälla) Stavanger-Sola, men att det är denna möjlighet nu är borta? Eller gick det också att boka en resa med SAS till deras interkontinentala destinationer som EWR, ORD, SFO, NRT och PVG och sedan ha en stop-over där om man t.ex. har bokat anslutningsflyg med en partner?
 

Dr. Miles

Expert
Bara så jag förstår... Tidigare gick det att boka stop-over (alltså +24t) från SAS skandinaviska gateways, med andra ord Oslo, Stockholm, Köpenhamn och (om vi är snälla) Stavanger-Sola, men att det är denna möjlighet nu är borta? Eller gick det också att boka en resa med SAS till deras interkontinentala destinationer som EWR, ORD, SFO, NRT och PVG och sedan ha en stop-over där om man t.ex. har bokat anslutningsflyg med en partner?
Om man reste Stavanger-(SK)-Oslo-(SK)-Newark (destination)-(SK)-Köpenhamn-(SK)-Stavanger fick man ha stopover både i Oslo och i Köpenhamn.
Däremot reste man t ex Bergen-(WF/SK)-Stavanger-(SK)-Houston-(UA)-San Francisco T/R fick man inte ta någon stopover alls då det är en Star Alliance bonusresa.
 

Senator

Moderator
tack @Dr. Miles .. Så den praktiska innebörden för 99.5% av resorna är 0 med detta, men det fina optimerade upplägget som @jumbooze hade hittat någonstans med typ (minns inte allt) SFO-CPH-NRT med stop-over i CPH nu försvinner. Så luckan som stängs är någon superoptimerat särskild rutt, men har funktionellt lite betydelse för den allmänna medlem? Kan man summera det så?
 
Toppen