Senaste nytt

Passregler för transit i Istanbul

Hej alla!

Jag har en plan för där jag tänkte övernatta på inside transit hotellet på Istanbuls flygplats. Planen är att ta sista planet från Amsterdam till Istanbul, sova lite och ta första Turkish kärran till Aten på morgonen.

MEN....mitt pass är inte giltigt mer än 6 månader så jag kan inte komma in i Turkiet pga 6 månaders regeln.

SÅ....kan jag göra som planerat? Måste jag gå igenom passkontrollen eller är jag på insidan och kan gå direkt till hotellet?
 
@Kricka Jag vet! :D Men eftersom det är mitt nylle på det där passet så vill jag klippa mig innan jag går till polisen. :cool: Så det ska göras på snart men resan via Istanbul ska ske på måndag om den blir av.....
 
Du känner väl till att Turkish Airlines är ett de få flygbolaget som erbjuder gratis hotellövernattning om du har en nattlig transfer i Istanbul och vissa andra krav är uppfyllda (läs mer här: www.turkishairlines.com/en-int/travel-information/frequently-asked-questions/travel-information/special-service-requests)? Det finns ingen garanti att du blir placerad på ett hotell inne på flygplatsen, men det kan eventuellt vara ett alternativ om du vill spara pengar. Detta kallas för övrigt STPC (Stopover Paid by Carrier) och det finns en tråd som handlar om detta:

http://www.businessclass.se/forum/threads/gratis-hotellrum-vid-nattlig-transfer-när-var-och-hur.16785/
 
Toppen