Senaste nytt

Endast norsk crew på A330/340 med ny kabininredning från Arlanda?

Hej.

OM man får tro Flygtorget kan det bli så att endast norsk kabinpersonal kommer bemanna SAS A330/A340 från Arlanda till Chicago & New York och ev framtida ic linjer från 2015 när kärrorna byggs om med helt ny inredning.
Anledningen är att det svenska kabinfacket tydligen inte accepterar faciliteterna för besättningsvila på de ombyggda A330/A340. SAS Norska kabinfack däremot accepterar den här nya lösningen för besättningsvila ombord på flygplanen.

Flygtorget Flygnyheter Flygnyheter Enbart norsk kabinpersonal p SAS lnglinjer frn Sverige?
 

Xilan

Medlem
Kanske hårfin skillnad, men det står att enligt gällande kollektivavtal är det inte tillåtet.

Antagligen har man "testflugit" med norsk kabinpersonal för att kunna sätta press på det svenska facket i förhandlingen.
 

Alf

Medlem
Nu är ju inte Flygtorget någon seriös källa, men det är bara att hoppas det inte blir så illa att det blir norsk kabinbesättning för då är servicenivån på noll.
 

011430121

Medlem
Nu är ju inte Flygtorget någon seriös källa, men det är bara att hoppas det inte blir så illa att det blir norsk kabinbesättning för då är servicenivån på noll.
Om det blir Dansk besättning blir det på minus servicenivå de dagar de flyger, övriga dagar är de på fackliga möten eller uttagen i strejk.
 

vicce

Medlem
Skulle väl ta det som skrivs på flygtorget med en nypa salt, men det vore ju synd om det bara är norsk cabin crew på dessa flygplan.
 
Om det blir Dansk besättning blir det på minus servicenivå de dagar de flyger, övriga dagar är de på fackliga möten eller uttagen i strejk.
BA > Dansk besætning eller? :p

Men spøg til side - jeg synes ikke der er så stor forskel i servicen på dansk vs. svensk vs. norsk besætning. Jeg tror dog mange sætter pris på at have besætning fra eget land og så bliver det automatisk "bedre".
 

Jonasdk

Medlem
BA > Dansk besætning eller? :p

Men spøg til side - jeg synes ikke der er så stor forskel i servicen på dansk vs. svensk vs. norsk besætning. Jeg tror dog mange sætter pris på at have besætning fra eget land og så bliver det automatisk "bedre".
Jeg er helt enig med Christian her jeg har heller ikke lagt mærke til den store forskel mellem de 3 nationers besætning. Dog har jeg en tendens til at føle at servicen er bedre med dansk crew da det får mig til at føle mig hjemme.
 

Ricci

Medlem
Vem som serverar mig på planet är egalt, men jag vill att det skall ha bra förutsättningar att göra sitt arbete. Då många i min närhet är anställda i SAS både som CC och i FD gör att man får höra det ena och det andra....
Just nu har t ex danska CAU XX case på avtalsbrott från SAS ledningen som troligtvis kommer upp till domstol nästa år.
Bara hoppas på att nyheterna som Rickard Gustafsson kommer med den 17/18 dec är bra för skandinavisk ekonomi.....
 

AABack2ARN

Medlem
Men är inte 9 av 10 som är anställda i serviceyrken i Norge svenskar? Så är det ju i Oslo så man skulle kunna tro att det är samma sak i andra serviceyrken - och då är detta inget problem längre ;)
 
Toppen