Senaste nytt

Åtta timmar transit i Istanbul - hinner jag in till city? Kostnad för taxi?

tomle

Medlem
Behöver vara i Paris på tisdag morgon och funderar därför på att flyga ned på måndag med Turkish för att få lite sightseeing i Istanbul.
Morgonflyget från Stockholm landar 11:35 och kvällsflyget avgår 19:10 vilket borde ge ett antal timmar i staden för att se sig om.
Galet? Kommer jag att hinna se något?
Bör man ta taxi till/från stan - kostnad?
 

fcx

Medlem
Om du kommer in i loungen på IST så ska du se till att reservera några timmar för den. Helt klart det bästa med Istanbul.

Tidigare har väl Turkish erbjudit sightseeing vid långa byten (gratis eller mot avgift)?

Taxi till stan kostade 50 TRY (knappt 200 SEK) sist.
 

tomle

Medlem
Tack för
Om du kommer in i loungen på IST så ska du se till att reservera några timmar för den. Helt klart det bästa med Istanbul.

Tidigare har väl Turkish erbjudit sightseeing vid långa byten (gratis eller mot avgift)?

Taxi till stan kostade 50 TRY (knappt 200 SEK) sist.
Tack för svaret! Åker inte omvägen via Istanbul för att sitta i loungen (fast så kanske man inte får säga här ;)).
TK erbjuder sightseeing men den börjar kl 09 på morgonen så den kommer jag att missa.
 

Jonas C

Medlem
Du kan ta tunnelbanan till Aksaray från flygplatsen för 3 lira. Resan tar cirka 40 minuter och därifrån kan du promenera (eller ta spårvagn) till Sultanahmet där bland annat Blå Moskén och kryddmarknaden finns. Därefter kan du fortsätta över Galatabron och gå bort till Taksim där du kan ta flygbussen Havatas tillbaka till flygplatsen. Biljetten kostar 10 lira och köps ombord. Du bör nog hinna med allt på 4-5 timmar och du hinner se de största attraktionerna.
 
Toppen