Senaste nytt

BC.se Först i First på Etihad's Dreamliner-premiär

staff

Medlem
Kastade ett getöga på Etihad's scheman för december och det visar sig att man dels ställt in de planerade Dreamliner-flygningarna till Doha i december (källa), men att även premiärturen till Düsseldorf den 1 december nu har skjutits upp till den 27 december (källa). En dummysökning i Etihads bokningssystem bekräftar även detta.

Till min stora glädje är detta precis det datum då jag är bokad i första klass från DUS till AUH, vilket innebär att BC.se representerar på "semipremiär-flygningen". Den riktiga premiären är ju så klart från basen i AUH till DUS.

Samtidigt antar jag att senareläggningen av premiärflygningen samt de inställda DOH-flighterna pekar på osäkerhet när det gäller leveransen av kärrorna från Boeing (?), så det är väl ganska troligt att även flighten den 27e december senareläggs. Men här har ni en som håller tummarna att så inte kommer att vara fallet!

UPPDATERING: Foga ovantat sa senarelades Etihad's premiarflygning av Dreamlinern, och saledes kommer flighten flygas av en A333 istallet. Sant ar livet -- far se vilken BC.se:are som blir forst i stallet!
 
Last edited:

staff

Medlem
För de som sitter på 12525 Amex Membership Rewards eller annan konverterbar poängvaluta kan prova Etihads Dreamliner one way i Diamond First mellan Abu Dhabi och Mumbai i januari.

Som standard krävs 20040 Etihad Guest Miles för denna rutt, men använder man cash+miles-funktionen kan man betala 25% i cash (ca. $1.5 cent per mile) och resterande 75% täcks av Amex MR-poäng (etc.) med 20% transferbonus (fram tills i slutet på november).

Bara 3.5h flight, men för det priset är det nog värt det. :)
 

Henrik_B

Medlem
Wow, den där resan vill jag också göra! Amex MR låter som något för mig. Hur mycket måste man handla för på kortet för att få ihop tillräckligt att konvertera till 20000 Ethiad miles?
 

staff

Medlem
Wow, den där resan vill jag också göra! Amex MR låter som något för mig. Hur mycket måste man handla för på kortet för att få ihop tillräckligt att konvertera till 20000 Ethiad miles?
För AUH-BOM krävs just nu endast ca 12k Amex MR!

Jag vet inte hur förmånligt AMEX egna program är i Sverige, men här i Australien är det ofta bättre att hålla all intjäning hos kreditkortsutställarna (Amex, Citi etc) och sen konvertera till resp flygbolag vid behov (t.ex. När de erbjuder transfer bonus som Etihad gör just nu). Samma sak i USA där t.ex. Chase har ett otroligt förmånligt lojalitetsprogram som tillåter transfer till en mängd flygbolag.

Jag får 1 MR per $1 / 6kr spenderad med mitt Amex Platinum Edge, förutom på bensinstationer samt matvarubutiker där man får 2 respektive 3 MR per spenderad dollar. Ett populärt "trick" är att köpa prepaid Visa/Mastercard gift cards I matvarubutiker (och få 3 MR per dollar) och sedan använda dessa till vardags.

Men för att samla ihop 12k poäng räcker det att man ansöker om kortet och bör godkänd eftersom de har 15k MR i sign-up bonus. Det är enkelt att åka First Class idag. :)
 

staff

Medlem
Tyvärr tvingas jag göra dig besviken @staff. Premiärturen för Etihads Dreamliner har skjutits fram ännu en gång, första flygningen ser ut att bli i mitten av februari 2015 som det ser ut just nu.
Ajda, trakigt naturligtvis! Bokningen har nu uppdaterats och det ar A333 some kommer operera strackan. Konfigurationen i First ar exakt samma, sa jag behaller mitt sate.
 

Jacob

Medlem
Ajda, trakigt naturligtvis! Bokningen har nu uppdaterats och det ar A333 some kommer operera strackan. Konfigurationen i First ar exakt samma, sa jag behaller mitt sate.
Av alla de produkter som rullas ut är väl "First Suite" (förstaklassviten på Etihads Dreamliner) den som skiljer sig minst mot tidigare. Det är i grund en vidareutveckling av gamla "Diamond First", bara en något annorlunda design samt att jag tror den är lite bredare.

Det blir nog helt OK ändå.
Test: Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi - En produkt över förväntan - BusinessClass.se
Test: Etihads nya första klass "First Suite" - med bilder - BusinessClass.se
 
Toppen