Senaste nytt

Air France Economy Class kortdistans intra-Europa, Göteborg-Paris CDG

Snabbfakta
Flygbolag: Air France
Kabin: Economy Class
Produkt: Intra-Europa
Flygplan: Embraer 170/190


Sätet
Benutrymme: 31"
Stolsbredd: 18.25"
Kabinkonfiguration: 2-2

Det är blå skinnklädsel som gäller. Stolar både i Business och Economy är samma.
af330 005.jpg af330 006.jpg af330 008.jpg


Mat
Eftersom sträckan GOT-CDG är endast 1timme 55 minuter (2 timmar och 10 minuter enligt tidtabell) så blir man serverad endast enkel snack och dryck på denna flygning. Samma sak har jag sett även på flygningar till AMS. Dock serveras vin, öl och läsk i individuella flaskor eller burkar, man får ett glas med. Juice och vatten hälls i glas från stora PET flaskor.
af330 009.jpg
 
Och nu kommer själva rapporten om resan:

Äntligen kom vinter till Göteborg och man passade på att utnyttja tillfället för fullt och göra östkustborna från storstaden lite avundsjuka på våra backar.
ulricehamn.jpg

Eftersom resan till CDG var inplanerat som after-ski så åker man på förmiddagen till backen igen:
alebacken.jpg

Under tiden som sjortan strycktes, skidorna lades på hylla i förrådet och pjäxorna i torkskåp, serverades en god fransk cider som en pre-flight drink:
af330 002.jpg

Sen var det dags att skynda till flygplatsen. Där som vanligt skickades resväskan in och efter 10 minuter så var det dags för boarding.
Väl framme i planet upptäcker jag att alla stolar ät tagna men rad 5 är tom. Kanske reserverat för FBG/FBPs? Hur som helst efter en snabb take off jag och grannen bredvid kommer överens om att dela på oss och okkupera det lediga raden. Sagt och gjort, vi båda ville ju jobba. Han tar fram sin laptop och sina Sennheiser, jag tar fram mina papper och min iTouch med NC lurar.
Senare märker jag solnedgången.
af330 010.jpg

Det verkade som alla på planet hade anslutningar vidare denna gång och flygvärdinnan höll på att prata med nästan varenda rad med detaljerat info om avgångar, gater och terminaler. Snygg gest av AF. Ordet "Bangkok" hördes för många gånger vilket förklarar faktiskt det utomordentlig antal av yngre personer i pyjamas på denna flygning. Jag antar att OnePiece, pyjamas, UGG boots är nya svenska munderingen för att resa till Thai. :)

Framme i CDG är det Terminal 2G som vi kommer till och en gratis friskluftspromenad till byggnaden som en tack för resandet från Air France. Det är en sista påminnelse om kalla vädret i Europa till dem pyjamasklädda vagabönder med iPhones.
af330 012.jpg
 

Jonas C

Medlem
Extremt tråkigt att AF har nedgraderat servicen på rutterna till Sverige. Tidigare fick väl GOT någon form av snackbox? På ARN rutten serverade man fram tills nyligen en kall måltid, riktigt gott. Innan var maten ännu bättre. Numera får ARN bara en torr smörgås, synd verkligen då AF var ett av mina favoritbolag.

Flög till CDG i somras från ARN och då var servicen riktigt riktigt bra.

Parisian City Break à La Air France. ARN-CDG Y Rt — Trip Reports Forum | Airliners.net
 

MarcusC

Medlem
Det kan inte ha nåt göra med att regional trafikerar CDG-GOT? Sämre catering än AF mainline? Tyvärr inte testat AF på länge...
 

fly4fun

Medlem
Jag flög med Air France för första gången mellan Stockholm och Paris här om dagen. En gammal A321 blev och man satt riktigt, riktigt trångt. Värre än Ryanair faktiskt. Men maten som serverades var bland det godaste jag käkat ombord på ett flygplan.
 
Toppen