Senaste nytt

Växjö återfår förbindelsen till Kastrup

Gnopps

Medlem
Det där behövs för Växjö. Jag flög den här linjen med Skyways för 10 år sedan, har för mig att den sedan fortsatte till Linköping.

Om bara tågen är i tid så är annars det ett bra alternativ på den här sträckan. Direkttåget tar 2,5 timmar vilket inte är så mycket mer jämfört med transport till flygplats, incheckning, osv.
 

Jacob

Medlem
Nu är pressreleasen ute:

Cimber Sterling i samarbete med SAS börjar flyga dagligen mellan Växjö och Köpenhamn

2012-01-31 10:10

Från och med den 26 mars trafikerar Cimber Sterling dagligen sträckan Växjö – Köpenhamn. Detta gör att hela Småland får en bättre anslutning till Köpenhamn och vidare ut i världen.

Nu blir det återigen möjligt att flyga mellan Växjö (VXO) och Köpenhamn (CPH). Det danskbaserade flygbolaget Cimber Sterling öppnar i samarbete med SAS from och med den 26e mars en daglig flyglinje mellan Växjö Småland Airport och den danska huvudstaden Köpenhamn.

Den dagliga avgången från Växjö klockan 06.25 ger regionens invånare en optimal start för att smidigt komma vidare ut i världen. Returen från Köpenhamn är planerad till 22.40 vilket också gör att man som resenär kommer hem samma dag om så önskas.

”Vi har upplevt en efterfrågan på just denna trafik. Fram tills nu har affärsresenären, som skall på möte ute i Europa, fått lov att ta sin bil till Köpenhamn för att komma vidare utan att behöva göra minst en övernattning. Nu blir det betydligt lättare att ta sig ut i världen, säger Jacob Krogsgaard, kommersiell direktör på Cimber Sterling.”

Växjö Småland Airport ser mycket positivt på den nya förbindelsen och glädjer sig med regionens invånare.

”Efter ett uppehåll på några år kan vi återigen erbjuda en förbindelse från Växjö Småland Airport till Köpenhamn. Denna gång med en fantastisk tidtabell, säger Ulf Axelsson, Vd Växjö Småland Airport.

Linjen kommer att trafikeras med så kallat SAS-codeshare, vilket möjliggör anslutning till hela SAS flyglinjenät när man väl anländer i Köpenhamn.

”Vi är glada att vårt samarbete med Cimber utökas och att deras tidtabell är så bra anpassat till SAS trafiknät från Köpenhamn. Tack vare vårt breda utbud av intressanta resmål utifrån Köpenhamn så kan nu Växjöborna på ett tidseffektivt sätt resa över hela Europa och resten av världen, inklusive Europa över dagen för affärsresenärer, säger Morten Malmros, chef för SAS Europatrafiknät.”

Cimber Sterling kommer att trafikera rutten mellan Växjö och Köpenhamn med att flygplan av typen ATR 72 med plats för 66 passagerare. Restiden beräknas till 45 minuter.

Cimber Sterling flyger sedan tidigare två gånger dagligen mellan Norrköping (NRK) och Köpenhamn.

”Vi har en önskan om att starta fler linjer från Sverige för att ansluta till vårt och SAS linjenät ut från Köpenhamn. Vi har valt att arbeta med VXO baserat på flygplatsens optimala läge och upptagningsområde samt ledningens inställning till att realisera projektet, fortsätter Jacob Krogsgaard, kommersiell direktör på Cimber Sterling.
 

twiggs

Medlem
Ytterligare en ny linje ska presenteras inom fem minuter!

Kan inte komma på något mer, kanske något med Ryanair?
 

Kristofer

Medlem
Det är precis vad som behövs för Växjö. Jag har senaste året åkt över 30 gånger t/r med tåget till Kastrup. Tågen fungerar överlag ganska bra, men problemen är att man inte kan åka över dagen. Detta blir toppen.

Komiskt att linjen kommer lagom till att jag flyttar till Stockholm dock. :D
 

Alf

Medlem
Det är helt bortkastat att starta en flyglinje med en frekvens om dagen, finns ingen anledning att välja bort tåget.
I detta fall är det möjligtvis bara utresan om man harr tidigt flyg från CPH som det skulle kunna vara någon nytta med linjen. Cimber har inte heller några attraktiva priser. Man kan ju kalla fall hoppas på det är en regional jet maskin dom sätter in. Om inte är tåget bra mycket bättre än en skramlig och sjuklig turboprop maskin.
Vi har två frekvenser med Cimber från NRK och det är på långa vägar otillräckligt, därför blir det Arlanda i de flesta fallen när man flyger. Även tåg till CPH är ett alternativ.
Någon gissade tidigare att denna linje skulle vara borta inom tre tidtabellperioder, jag gissar på två.
 
Toppen