Senaste nytt

SAS och Jettime får leverans av sin första ATR 72-600

Jacob

Medlem
Under högtidliga former mottog SAS och Jettime idag på morgonen sin första ATR 72-600 utanför ATRs fabrik på Toulouse Blagnac flygplats. Totalt är sex flygplan beställda som mestadels kommer användas på svenska inrikeslinjer men eventuellt även på kortare Europalinjer. Det nya flygplanet är av modellen ATR 72-600, en uppgradering av de 500-modeller som flygs i…
 
Grattis till SAS, ATR & JETTIME!
Alltid kul med fabriksnya flygplan!
Ser fram emot att se dessa kärror på ARN :)
Inredningen ser fin ut!
 

Moco

Medlem
Trist att SAS väljer att ta in turboprops. Upplever personligen inte det som ett steg framåt i utvecklingen.
 

fly4fun

Medlem
Trist att SAS väljer att ta in turboprops. Upplever personligen inte det som ett steg framåt i utvecklingen.
Handlar inte så mycket om frammåt eller bakåt. Turbopropp är ett måste på vissa linjer. En 100 pax jetkärra gör av med ca 2100 liter bränsle per h. En 70 pax turbopropp gör av med ca 700 liter per h. Det blir en betydande skillnad i ekonomin för flygbolaget. Och jag flyger hellre en ny och fräsch ATR72 än gammal sliten B736 på rutter med flygtid under 1h.
 

Moco

Medlem
Trist att SAS väljer att ta in turboprops. Upplever personligen inte det som ett steg framåt i utvecklingen.
Handlar inte så mycket om frammåt eller bakåt. Turbopropp är ett måste på vissa linjer. En 100 pax jetkärra gör av med ca 2100 liter bränsle per h. En 70 pax turbopropp gör av med ca 700 liter per h. Det blir en betydande skillnad i ekonomin för flygbolaget. Och jag flyger hellre en ny och fräsch ATR72 än gammal sliten B736 på rutter med flygtid under 1h.
De driftsekonomiska argumenten förstår jag fullt ut. Men jag tycker fortfarande inte om turboprob och ser det som ett steg tillbaka i den totala reseupplevelsen för SAS resenärer, oavsett hur fina stolar de (ATR) har.
 

Jacob

Medlem
Nu har jag spenderat tre och en halv timme ombord på detta flygplan mellan Toulouse och Köpenhamn.

Kan bara säga att det är något helt annat än de ATR-flygplan som flugit tidigare. ATR 72-600 är avsevärt tystare än tidigare flygplan och kabinen är mycket rymligare.

Jag tror de flesta här kommer trivas bra ombord.
 

fly4fun

Medlem
Trist att SAS väljer att ta in turboprops. Upplever personligen inte det som ett steg framåt i utvecklingen.
Handlar inte så mycket om frammåt eller bakåt. Turbopropp är ett måste på vissa linjer. En 100 pax jetkärra gör av med ca 2100 liter bränsle per h. En 70 pax turbopropp gör av med ca 700 liter per h. Det blir en betydande skillnad i ekonomin för flygbolaget. Och jag flyger hellre en ny och fräsch ATR72 än gammal sliten B736 på rutter med flygtid under 1h.
De driftsekonomiska argumenten förstår jag fullt ut. Men jag tycker fortfarande inte om turboprob och ser det som ett steg tillbaka i den totala reseupplevelsen för SAS resenärer, oavsett hur fina stolar de (ATR) har.
Alternativet för SAS är inte Jet vs Propp, utan Propp vs lägga ner, vilket garanterat är ett stort steg bakåt. Och precis som Jacob skriver, det är inget fel på kärran.
 

TjudöBoy

Medlem
Skall bli trevligt att testa dessa flyg ngn gång och jämföra med flyBe´s.
Har bara erfarenhet av ATR 72/42 med flyBe mellan MHQ/HEL å dessa gör ingen glad, man kommer fram men inget mer...
 

TheEagle

Medlem
Flög denna kärra idag mellan ARN och KLR. Absolut mycket bättre än de tidigare ATR-72 jag flugit. Betydligt tystare även om det var ett jävligt irriterande pipande ljud fram till dessa att motorerna helt varvat upp. Givetvis är den väldigt fräsch och benutrymmet är helt ok om man är 1,80 som jag. Min kollega på runt 2 var väl glad att flygningen inte var längre än 60 minuter. De nya facken för handbagage är en klar förbättring och utrymmet under stolarna känns högre.
Dock så är bredden på stolarna väldigt smal. Två normalvuxna män och det känns direkt trångt.
Personalen verkade lite förvirrade gällande serveringen. Verkar vara ovana med frukost eftersom flighten avgick 08.30.
 
Toppen